mineofmine skrev 2011-06-09 10:17:10 följande:
Tänkte ställa en dum fråga, är det någon som kan ge något bra tips om hur jag ska lära mig att ta tag i städningen? Jag brukar bestämma dag och börja.. för att sedan tröttna. Kan bara städa om det är "akut", som att någon ska hem till mig. Men vill lära mig att städa lite spontant och inte när paniken är i halsen

Min mamma gav mig ett tips häromdagen som jag tänkte prova med... (om jag får en adhd diagnos så har min mamma med all säkerhet också det) men det talar vi tyst om
Nå iaf hon sa att hon måste ha rutiner, rutiner är a och o för att hon skall fungera OCH det låter ju rätt logiskt och flera har ju nämt det här inne. Faller rutinerna så faller hon och får börja om igen. Nu är mamma 50 år så jag antar att hon jobbat fram sina stratergier under ganska lång tid och kommit fram till vad som fungerar för henne. Ni skall veta att allt detta kom som en chock för mig i veckan alltså, det är alltså helt nytt för mig denna kunskap om min mamma.
Nå hon sa att hon bestämmer sig för ett rum, bara ett rum, som hon dammar, torkar, dammsugar och skurar tills det rummet skiner. Sen får det vara bra. Att hon numera känner sig nöjd med det där enda rummet istället för att ha ångest för att hon inte hann alla rum (även det tycker jag låter ganska sunt) När rutinerna sitter bra och flyter så kan hon klara mer än det. Men så fort dom faller får hon börja om och jobba sig upp med små mål. Tex datatid i enbart 1½ timme, så hon inte fastnar tex öpå fejjan med spelen då.. Sen kanske bara få disken gjord och vara nöjd med det, nästa dag tvätta en maskin tvätt och vara nöjd med det och sakta bygga upp rutinen och öka kraven efterhand.
Allt detta låter så jävla sunt och enkelt, men det vet vi ju alla att det inte alltid är. Bra sömn, bra matvanor allt spelar in och spelar roll, iaf för min del och då tydligen även min mamma

Hon säger dock att det blivit lättare med åren att fånga in rutinen att det idag kan ta några dagar att få in den och börja fungera istället för att slita i veckor, kanske beror det på bättre karaktär, självbevarelsedrift, mer lugn i själen osv eller behovet av att ha vanan, att den ger trygghet, jag har ingen aning jag är 31 och sliter som en gnu.
Men jag skall testa detta, försöka applicera det p mig, min vardag och mitt liv och se hur det fungerar. det kommer säkert gå ett steg fram och tre bak, men då har jag iaf ett mål att sakta sträva efter, försöka hålla kraven på normal bas och inte alltför höga och orealistiska, jag tror iaf att det kanske kan hjälpa mig lite, jag hoppas det