• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • HäckHäxan
    din skrev 2011-06-03 18:32:15 följande:
    Magistern !
    Du har väl väldigt högt IQ, och du förstår precis vad jag skriver,och vad jag menar.
    Jag skriver fort,och det händer att jag stavar fel.
    Fröken om jag får be!

Men svar ja, ja och ja.

Okej, jag förstår, gör ofta samma sak. Du är därmed ursäktad i min värld Solig
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • mammabecka
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 18:35:30 följande:
    Personligt brev kan nog vara en bra grej tror jag. Jag pratade med dagis från dag ett, sen pratade jag med den nya personalen när hon bytte till stora avdelningen också då.

Önsketänkande är bra att ha, det ger ju iaf några mål Hoppas medicinen fungerar nu då. *håller tummar och tår*

Min bästa vän fick sin diagnos i januari och då säger han att om jag har en neuropsykriatiskt störning min vän, så har du en som är värre.. Men tack kompis...

Jag vet inte, men adhd är det som känns mest som jag, även om det tagit mig år att fatta det. Mitt ex som har adhd, vi var sambos i 4 år iaf, han försökte nog få fram att jag kanske också eventuellt hade,men jag vägrade lyssna, var minsann inget som helst fel på mig så det så!!!! och så snackade vi inte mer om det den gången iaf

Tiden får utvisa och avgöra.... det är bara så många aha ohhhh ojdå varje gång jag pratar med andra som har adhd... lite som lika barn leka bäst eller iaf hajjar vad man menar då
    Tack, håller också tummarna för nya medicinen och hoppas att du också får en bra medicin somkan hjälpa dig fungera i vardagslivet {#emotions_dlg.flower}

Hahaha, det är det som är charmen med diagnosen att alla har en alldeles säregen och unik yttring av problematik! Vissa svårare än andra, men alla lite charmiga på sitt sätt (så försöker jag tänka iallafall)

Jo det kan jag känna igen! Min diagnos fick jag i maj förra året och alla jag berättat det för har nästan satt i halsen och reaktionen blir typ "Det hade jag aldrig gissat, du verkar så normal!" Vad är normal egentligen? Det är lite sjukt när jag tänker efter vilka fördomar folk har om adhd. Man MÅSTE inte vara utåtagerande, speedad och bli arg för ingenting. Alla är olika, vissa märks det bara tydligare på
  • HäckHäxan
    mammabecka skrev 2011-06-03 18:38:46 följande:
    Hahaha, underbart!!
    Jamen det är väl fantastiskt hur man bara kan hitta vänner så där och fatta tycke för varandra. Livet är en spännande resa Solig

Och det där med idiot för idiot stämmer nog, för trots att ingen av mina vänner har adhd så har de lika sjuk humor som jag och när jag umgås med någon ny brukar de höja på ögonbrynen när jag drar ett rått skämt
    hehe fattar vad du menar. Nu bor jag på en liten ort och det är jag tacksam för, för de flesta liksom redan känner mig och tar inte så illa vid sig och vet att jag inte menar så illa, att jag är rapp i käften, snuskig humor och ofta både barock, ironisk och sarkastisk i samma mening. Jag älskar ordbajseri, att slänga käft osv. Självklart inte med någon som tar illa vid sig eller tar saker personligt.

Men jag och min bästa vän kan nog låta som tredje världskriget ibland om någon lyssnar på oss OCH änså anser vi bara själva att vi har gör skoj och tävlar i ordbajseri och slänga käft, roligt för oss alltså.

Undra om det inte är lite typsikt, den råa humorn eller iaf att man är lite barock ibland.???
  • Tillalamm

Puffar lite för info om Metamina, som jag inte visste fanns Drömmer

Ni som har Metamina - har ni haft Concerta innan? Är det skillnad på Metamina och Concerta?

Frågar för att min man inte haft någon effekt av Concerta och nu vill hans läkare (allmänläkare inom psykiatrin) testa litium därför att han inte ser min man som en typisk ADHD-person.

Erfarenheter?

• mammabecka
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 18:57:19 följande:
    hehe fattar vad du menar. Nu bor jag på en liten ort och det är jag tacksam för, för de flesta liksom redan känner mig och tar inte så illa vid sig och vet att jag inte menar så illa, att jag är rapp i käften, snuskig humor och ofta både barock, ironisk och sarkastisk i samma mening. Jag älskar ordbajseri, att slänga käft osv. Självklart inte med någon som tar illa vid sig eller tar saker personligt.

Men jag och min bästa vän kan nog låta som tredje världskriget ibland om någon lyssnar på oss OCH änså anser vi bara själva att vi har gör skoj och tävlar i ordbajseri och slänga käft, roligt för oss alltså.

Undra om det inte är lite typsikt, den råa humorn eller iaf att man är lite barock ibland.???
    Det är ju super Jag bor i relativt stora Norrköping och här ser man nya ansikten varje dag och jag kan ofta inte kontrollera mina impulser att säga något som JAG tycker är roligt och som andra kanske inte håller med om
    Det är få som skrattar när jag skämtar om hur jag planerar att döda busschauffören till exempel men det liksom bara flyger ur munnen på mig och det är liksom inte illa menat

Jag brukar få höra att jag är dryg också och en gång var det en kompis till min kompis som blev ledsen och verkligen tog åt sig av min dryga attityd, vilket förstås gav dåligt samvete - för jag menar ju faktiskt aldrig (sällan iallafall) att göra någon ledsen på riktigt.

Ja jag tror också att det är något som kommer med adhd:n.. Kan det vara kopplat till vår impulskontroll? Vi säger allt andra bara vågar tänka
  • HäckHäxan
    mammabecka skrev 2011-06-03 20:16:11 följande:
    Det är ju super Jag bor i relativt stora Norrköping och här ser man nya ansikten varje dag och jag kan ofta inte kontrollera mina impulser att säga något som JAG tycker är roligt och som andra kanske inte håller med om
    Det är få som skrattar när jag skämtar om hur jag planerar att döda busschauffören till exempel men det liksom bara flyger ur munnen på mig och det är liksom inte illa menat

Jag brukar få höra att jag är dryg också och en gång var det en kompis till min kompis som blev ledsen och verkligen tog åt sig av min dryga attityd, vilket förstås gav dåligt samvete - för jag menar ju faktiskt aldrig (sällan iallafall) att göra någon ledsen på riktigt.

Ja jag tror också att det är något som kommer med adhd:n.. Kan det vara kopplat till vår impulskontroll? Vi säger allt andra bara vågar tänka
    Hahhahahha viker mig dubbel.. jag och min bsäta vän satt en hel natt och snackade om att döda varandra, den som dog sist vann med oss satt en icke adhd vän och himlar med ögonen och säger till oss att ni är fan sjuka, helt störda på riktigt, det är inte sunt att sitta och snacka om hur och med vilken metod ni skulle döda varandra om ni blev ovänner, helt ärligt! Vi kollade upp, flinade och återgick till för oss det helt normala ämnet vem tar död på vem

Jag nästan drar mig för nya orter eller större orter numera, för jag så väl är medveten om min förmåga att säga för mkt rakt ut och få blickar på mig. Jag är för det mesta helt okapabel att vara diskret också och kan liksom säga vad som högt när man står i kön eller sånt, har liksom inga gränser där och det blir ju inte bättre av att jag tex själv inte tycker det är pinsamt att prata om sex eller andra kanske mr känsliga ämnen, så jag är ofta tanklös och kan börja snacka sånt mitt i butiken osv Skäms INte alltid uppskatta av omgivningen iaf.

Men de är en sak som jag märkt på denna lilla ort, att de som känner mig, de gillar mig även om vi inte ens nästan delar åsikter om saker och ting, just för att jag säger det jag menar och menar precis det jag säger, jag lindar inte in ord eller krånglar till det eller hintar om saker. Tror inte ens jag har förmågan att liksom hinta, kringelikroka mig fram till målet, jag säger liksom rakt att nej så tycker inte jag eller japp precis så vill jag eller menar jag. Så jag vet flera som egentligen inte alls borde komma överrens med mig eller som lever helt annorlunda liv än mig och som ändå verkligen gillar mig ändå Det måste ju ändå ses som en fördel tycker jag!
  • Anonym (Yrja)
    din skrev 2011-06-03 17:58:40 följande:
    Javisst jag är jätte söt, och även charmig. det har jag hört  många ggr tidigare.Skrattande Är du intresserad ,så hör gärna av dig.Flört
    Innehået,det kan vara om själva ämnet som T:S har skrivit, det verkar som många har även dyslexi och svårt att läsa ,vad ämnet handlar om. De skriver om vad som helst och hur som helst-Skål
    Det finns så många regler i samhället att följa. Regler som jag tycker hindrar kreativiteten, spontaniteten osv. Jag ville skapa en mötesplats där vi kan mötas och utbyta tankar och ha högt i tak. Det kanske inte passar alla men jag tror att det finns många som uppskattar tråden som den är. Glad

Har du själv ADHD?
  • strulmaja
    din skrev 2011-06-03 15:48:49 följande:
    Som alla tråd, det bli skrivande enbart mellan 2-3 personer,och resten ska se /läsa deras text.

Kan ni 2-3 personer INTE skriva eran privata via ett brev???
    Det underlättar för de andra hänga med.
    Öh, what?
  • strulmaja
    din skrev 2011-06-03 17:58:40 följande:
    Javisst jag är jätte söt, och även charmig. det har jag hört  många ggr tidigare.Skrattande Är du intresserad ,så hör gärna av dig.Flört
    Innehået,det kan vara om själva ämnet som T:S har skrivit, det verkar som många har även dyslexi och svårt att läsa ,vad ämnet handlar om. De skriver om vad som helst och hur som helst-Skål
    Vad som helst och hur som helst? I TS står det ju att tråden är tänkt som en mötesplats där vi kan diskutera hur det är att leva med ADD/ADHD. Jag kan inte hitta ett enda inlägg som inte relaterar till just det, kan du?   
  • Anonym (Yrja)
    mammabecka skrev 2011-06-03 15:37:07 följande:
    Vill bara peppa alla adhd:are lite genom att skriva ner vanliga styrkor hos sånna som oss ;)

ENVISHET
    UPPFINNINGSRIKEDOM
    ÖPPENHET
    ÄRLIGHET
    HITTAR PÅ OKONVENTIONELLA LÖSNINGAR
    VÅGAR PROVA
    UPPFINNARE
    ENGAGERADE
    TAR SIN PUBLIK
    IDÉRIKA
    POSITIVA
    EJ LÅNGSINTA (kan inte vara, för vi glömmer lika fort )
    KONSTNÄRLIGA
    ALLTID NÅGOT PÅ GÅNG
    RESER SIG EFTER FALL
    CHARMIGA
    GÖR DET OMÖJLIGA MÖJLIGT (stora nya innovativa idéer)

Vi är fantastiska helt enkelt
    Tack för peppningen!! Jag funderar om man skulle uppdatera TS med våra styrkor. Det är en jättebra lista och det är ju synd om den bara försvinnner bland alla andra inlägg.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen