• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • mammabecka
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 15:09:53 följande:
    Gahh jag är lite sån jag med.. när jag var yngre så tvingade jag något av mina yngre syskon att sitta i mitt rum så jag fick städat, gjorde samma när jag flyttat hemifrån.. Nu är det dock svårare....

Det är för mig nästintill omöjligt att få gjort något när dottern är hemma, för varje litet mamma gör att jag tappar fokus på det jag nyss gjorde och när hon är hemma så tänker jag SÅKLART få gjort allt och det blir bara mer kaos.

Jag vill bara slänga saker, släng släng släng, men jag hatar att slänga hela saker, får ångest av att slänga sånt som är användbart, det finns ju människor som inte ens har råd att köpa det, unna sig det och så slänger jag det. Nej det går bara inte!!!! Funderar på att försöka få packat ner och ge bort till typ secondhand affären där jag bor, men alltså ja måste ju ändå liksom fått gå igenom allt först och jag kommer ingenstans.

Min mamma kommer hit på måndag kanske söndag kväll och jag får panik av bara tanken,, tanken på att hon skall in i mitt röriga jävla hem och jag skall behöva försöka förklara varför jag inte kommit nån vart OCH allt känns som lama jävla ursäkter fast jag vet att det inte är så

Gjorde samma sak Bara vetskapen om att någon är i samma lägenhet gör att jag kan/orkar ta tag i saker. Undrar om det är för att jag vill att de ska tro att jag är lika duktig som de är?

Gällande dotter så har jag samma problem. Får inget gjort när mina döttrar är hemma och de minsta två har varit hemma i minst 1,5 år med undantag från förra helgen då jag ändå inte fick något gjort för att det lockade mer att göra roliga saker när jag ändå för en gångs skull var barnledig.

Jag har samma problem med att slänga saker, men det har faktiskt blivit betydligt enklare sedan packningen började, då jag kom på att det blir lättare att flytta ju mindre prylar det är. Jag sparade på nappar och oanvända blöjor från när barnen var små. Kunde inte förmå mig att slänga någonting för bara ett halvår sedan men nu har nästan allt onödigt slängts eller skuffats ner i källarkartonger. Sen är jag i en mindre pengakris iochmed dubbla hyror (impulsiva morsan som tackar ja till en lägenhet utan en tanke på konsekvenser) men orkar inte lägga ut saker på blocket trots att jag vet att jag kan få pengar för det. Men det har att göra med att det känns jobbigt med alla små steg jag måste ta för att få det sålt, som att fotografera, tänka ut ett pris, lägga ut på blocket och sen behöva städa innan någon hämtar det de köpt. Fy sjutton!

Nej, bra att du vet att det inte har med lathet att göra iallafall Jag tycker det är skitjobbigt att få besök men tackar ogenomtänkt ja till varenda människa som bjuder in sig själv. Ibland hinner jag röja lite snabbt innan besöket kommer men oftast blir det ett evigt tjat om hur stökigt jag har det och jag ursäktar mig om och om igen och låtsas som att det är en engångsförteelse om det är någon som inte varit här förr.

• mammabecka
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 15:16:25 följande:
    *räcker upp en hand*

Jag har flextid på dagis, hon börjar egentligen kl 10 men vi har flex 10-11 och är oftast där 5 över 11, men jag är impad varje gång vi är där 10 i 11, för det händer faktiskt ibland.

Sista veckorna har vi vart där innan 11 *jippie* men sista veckorna har jag skött mat och sömn hyfsat också. Bara så svårt att sova när hjärnan inte stänger av sig, eller så känns det för mig, den slutar aldrig surra, jag blir galen, bara analyserar och tänker och försöker planera morgondagen, nästa vecka, ha en stratergi osv, men allt bara rasar jämt!
    Ååå! Världen blir ljusare och ljusare för varje likhet jag hittar hos någon annan Trodde helt seriöst att jag var ensam med det här problemet. Dagispersonalen hatar mig och stör sig enormt på att jag "kommer när jag kommer". De ska vara där till frukost 7.30 varje dag men kan inte minnas sist de var där innan 9

Jag kan inte heller stänga av när jag ska sova.. Försöker räkna till tusen men glömmer bort mig efter en stund och börjar tänka på annat. Alltså ALLT man kan tänka på en och samma gång :P "Undrar om Pelle blev ledsen när jag tackade nej till hans hjälp?" , "Borde jag gå upp och äta lite? Jag kanske har lättare för att vakna då..?" , "Vad var det det stod på den där rutan som ploppade upp precis innan jag slog av datorn? Kanske borde titta... nej jag gör det imorn.. men jag kommer ju glömma!! Hämtar papper och penna och skriver ner det.." TYP
  • mammabecka

Vill bara peppa alla adhd:are lite genom att skriva ner vanliga styrkor hos sånna som oss ;)

ENVISHET
    UPPFINNINGSRIKEDOM
    ÖPPENHET
    ÄRLIGHET
    HITTAR PÅ OKONVENTIONELLA LÖSNINGAR
    VÅGAR PROVA
    UPPFINNARE
    ENGAGERADE
    TAR SIN PUBLIK
    IDÉRIKA
    POSITIVA
    EJ LÅNGSINTA (kan inte vara, för vi glömmer lika fort )
    KONSTNÄRLIGA
    ALLTID NÅGOT PÅ GÅNG
    RESER SIG EFTER FALL
    CHARMIGA
    GÖR DET OMÖJLIGA MÖJLIGT (stora nya innovativa idéer)

Vi är fantastiska helt enkelt

• Anonym (pannkakan)
    mammabecka skrev 2011-06-03 15:37:07 följande:
    Vill bara peppa alla adhd:are lite genom att skriva ner vanliga styrkor hos sånna som oss ;)

ENVISHET
    UPPFINNINGSRIKEDOM
    ÖPPENHET
    ÄRLIGHET
    VÅGAR PROVA
    UPPFINNARE
    ENGAGERADE
    TAR SIN PUBLIK
    IDÉRIKA
    POSITIVA
    KONSTNÄRLIGA
    ALLTID NÅGOT PÅ GÅNG
    RESER SIG EFTER FALL
    CHARMIGA

• HäckHäxan
    mammabecka skrev 2011-06-03 15:26:44 följande:

Gjorde samma sak Bara vetskapen om att någon är i samma lägenhet gör att jag kan/orkar ta tag i saker. Undrar om det är för att jag vill att de ska tro att jag är lika duktig som de är?

Gällande dotter så har jag samma problem. Får inget gjort när mina döttrar är hemma och de minsta två har varit hemma i minst 1,5 år med undantag från förra helgen då jag ändå inte fick något gjort för att det lockade mer att göra roliga saker när jag ändå för en gångs skull var barnledig.

Jag har samma problem med att slänga saker, men det har faktiskt blivit betydligt enklare sedan packningen började, då jag kom på att det blir lättare att flytta ju mindre prylar det är. Jag sparade på nappar och oanvända blöjor från när barnen var små. Kunde inte förmå mig att slänga någonting för bara ett halvår sedan men nu har nästan allt onödigt slängts eller skuffats ner i källarkartonger. Sen är jag i en mindre pengakris iochmed dubbla hyror (impulsiva morsan som tackar ja till en lägenhet utan en tanke på konsekvenser) men orkar inte lägga ut saker på blocket trots att jag vet att jag kan få pengar för det. Men det har att göra med att det känns jobbigt med alla små steg jag måste ta för att få det sålt, som att fotografera, tänka ut ett pris, lägga ut på blocket och sen behöva städa innan någon hämtar det de köpt. Fy sjutton!

Nej, bra att du vet att det inte har med lathet att göra iallafall Jag tycker det är skitjobbigt att få besök men tackar ogenomtänkt ja till varenda människa som bjuder in sig själv. Ibland hinner jag röja lite snabbt innan besöket kommer men oftast blir det ett evigt tjat om hur stökigt jag har det och jag ursäktar mig om och om igen och låtsas som att det är en engångsförteelse om det är någon som inte varit här förr.

Mina vänner får gärna drälla in, men de vet också att det är som det är och passar inte det så kom inte hit. De flesta har adhd eller add eller känner nån annan som har det.Min bästa vän man med adhd iaf han skrattade så han dog när jag skulle baka en dag och plockar ut 4 pizzakartonger ur ugnen innan jag sätter på den.. Han liksom AHA, skönt att se att jag inte är ensam om att bara gömma undan prylarna

Jadu detta med att fota varför känns det så omständigt, jag har barnkläder och saker för tre år tillbaka, borde lägga ut det på tradera, mennnnnn detta med att fota, hitta ett ställe att fota allt på, få fota ifred, sen föra över fotorna.. nu har jag inte ens ett bild program i datorn så ja kan beskära eller förminska dom med så jag får liksom inte gjort något av det... allt bara står och tar plats. Har ett helt rum med bara bröte och jag är trött på det. 3 barnvagnar och en sulky, mini är 3½ och åker inte barnvagn, vad fan skall jag med dom till???? dom tar plats... möbler jag inte använder alls, vägrar slänga men orka släpa ut glasbord från vinden för att fota.. då kommer jag ju börja plocka med annat på vinden..

Just nu vill jag bara få burit upp allt och kasta in i det där rummet och ta tag i det rummet när min mamma åkt hem. Men jag är jätte sjuk, förkyld och hostar så fort jag börjar röra mig, så jag karar verkligen inte av att bära upp lådorna och säckarna, detta gör mig galen...
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • HäckHäxan
    mammabecka skrev 2011-06-03 15:37:07 följande:

ENVISHET
    UPPFINNINGSRIKEDOM
    ÖPPENHET
    ÄRLIGHET
    VÅGAR PROVA
    UPPFINNARE
    ENGAGERADE
    TAR SIN PUBLIK
    IDÉRIKA
    POSITIVA
    KONSTNÄRLIGA
    ALLTID NÅGOT PÅ GÅNG
    RESER SIG EFTER FALL
    CHARMIGA

Hjärta tack jag behövde läsa det där idag! {#emotions_dlg.flower}
  • HäckHäxan
    mammabecka skrev 2011-06-03 15:33:17 följande:
    Ååå! Världen blir ljusare och ljusare för varje likhet jag hittar hos någon annan Trodde helt seriöst att jag var ensam med det här problemet. Dagispersonalen hatar mig och stör sig enormt på att jag "kommer när jag kommer". De ska vara där till frukost 7.30 varje dag men kan inte minnas sist de var där innan 9

Jag kan inte heller stänga av när jag ska sova.. Försöker räkna till tusen men glömmer bort mig efter en stund och börjar tänka på annat. Alltså ALLT man kan tänka på en och samma gång :P "Undrar om Pelle blev ledsen när jag tackade nej till hans hjälp?" , "Borde jag gå upp och äta lite? Jag kanske har lättare för att vakna då..?" , "Vad var det det stod på den där rutan som ploppade upp precis innan jag slog av datorn? Kanske borde titta... nej jag gör det imorn.. men jag kommer ju glömma!! Hämtar papper och penna och skriver ner det.." TYP
    Jag har vart öppen med dagis om min sjukskrivning, när jag testat medicin och allt sånt, bara för att man skall få fångat upp om det påverkar Freja. Men jag har fått beröm av dom för att hon är så trygg och duktig OCH det känns jävligt bra, för jag oroar ju mig så för att inte räcka till, dels för att jag är ensam med henne och dels för att det är kaos i mitt huvud då. Men tydligen har jag iaf lyckats med barnet även om allt annat rasar mellan varven

Går det inte att ändra tiden till 9 på dagis då och liksom ha det som mål, så kanske friktionen från dagis blir mindre och pressen på dig och barnen med?

jag är ju inte utredd, men skall utredas för adhd nu under sommaren eller de tänkte det skulle vara klart innan sommaren är slut.
  • din
    Som alla tråd, det bli skrivande enbart mellan 2-3 personer,och resten ska se /läsa deras text.

Kan ni 2-3 personer INTE skriva eran privata via ett brev???
    Det underlättar för de andra hänga med.
  • Anonym (pannkakan)
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 15:14:07 följande:
    förlåt men jag skrattar så jag får kramp, ser scenen helt levande framför mig.... fösa, dammsuga, fösa dammsuga...

jag har provat med tid och med belöningar, i sista änden så känner jag bara att det är så jävla menlöst, för som du skriver så tar det 5 jävla minuter så är det kaos igen. Alltså när tösen var liten så var mitt hem i topp skick, så jävla rent och fint och allt låg där de skulle, nästan iaf... sen hände något, allt som förut var faror för henne, var inte längre faror och så liksom släppte jag på den biten och sen nästa och nästa och nu är jag på minus igen *suck*
    Hehe! Ja, du, det ser stört ut, men det är strategin jag utvecklade, för att få åtminstone ett rum klart.
    När det kommer till saker....herregud vad jag kan samla, men jag flyttade 3 ggr på 6 månader. Det var bra för mig, jag tog hjälp och bara gjorde mig av med saker. Släppte taget och skänkte bort hur mycket som helst. Egentligen kunde jag ju sålt massor...men jag blir trött av bara tanken. Alldeles för många moment. Så jag skänkte.
    Jag är i enormt behov av rena ytor. Inga saker som stör, som ligger framme som inte fyller en särskild funktion. In i skåp, bort så att jag inte ser det. Minsta sak framme på diskbänken så känns det lite som om jag har alla skåpsluckor öppna i köket samtidigt, det blir intryck som jag inte kan hantera riktigt. Jag måste ha det väldigt avskalat hemma, lugna färger, lite saker...funkar inte annars. Känns som om jag inte kan tänka alls då. Skulle kunna likställa känslan med 12 timmar i ett köpcenter på löningsdagen. För mycket intryck...rörigt. (om ni fattar vad jag menar?!)
    Jag är sjukskriven, men har barnen så mycket jag behöver på förskola och fritids. Mycket av min tid då går åt till att få iordning hemma, när barnen är borta, så att jag ska kunna fungera när dom kommer hem. Kan omöjligt laga mat om inte det är helt rent och städat i köket. Och varje dag efter att jag lämnat barnen så ser hemmet ut som en katastrof. Never ending story. Det bara går runt och runt och runt.
  • Anonym (pannkakan)
    din skrev 2011-06-03 15:48:49 följande:
    Som alla tråd, det bli skrivande enbart mellan 2-3 personer,och resten ska se /läsa deras text.

Kan ni 2-3 personer INTE skriva eran privata via ett brev???
    Det underlättar för de andra hänga med.
    ?? Är inte tråden en mötesplats där man skriver om styrkor och svagheter och diskuterar lösningar och strategier bl a? Eller har jag missuppfattat tråden?
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen