• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • HäckHäxan
    Anonym (Yrja) skrev 2011-06-04 08:26:10 följande:
    Tack för peppningen!! Jag funderar om man skulle uppdatera TS med våra styrkor. Det är en jättebra lista och det är ju synd om den bara försvinnner bland alla andra inlägg.
    Det tycker jag du skall göra, man glömmer så lätt bort dom, så det kan väl vara bra att se dom i text då och då som en påminnelse om att allt intte alltid är kasst
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • mammabecka
    Tillalamm skrev 2011-06-03 19:51:33 följande:
    Puffar lite för info om Metamina, som jag inte visste fanns Drömmer

Ni som har Metamina - har ni haft Concerta innan? Är det skillnad på Metamina och Concerta?

Frågar för att min man inte haft någon effekt av Concerta och nu vill hans läkare (allmänläkare inom psykiatrin) testa litium därför att han inte ser min man som en typisk ADHD-person.

Erfarenheter?
    Hej Sumofru :)
    Jag har metamina och har testat concerta, ritalin och strattera. Åtminstone här i Norrköping är kravet för att få metamina att man testat flera andra mediciner som inte fungerat som de ska (biverkningar eller utebliven effekt). Metamina är ett starkare preparat baserat på dexamfetamin, det är centralstimulerande precis som concerta och ritalin, de två sistnämnda är metylfenidat och innehåller alltså inte riktigt amfetamin. Till skillnad från de andra medicinerna är strattera inte centralstimulerande, påverkar mao inte det centrala nervsystemet.

Metamina sägs ge minst biverkningar men är svårare att få utskrivet därför att preparatet är starkare och som regel inte ges till människor med tidigare amfetaminmissbruk. För att få metamina utskrivet krävs en viss licens som bara specialläkare inom neuropsykiatrin kan ansöka om. I ansökan tas hänsyn till patientens bakgrund och som sagt tidigare medicinering. När eller om läkaren fått licens att skriva ut detta preparat måste apoteket ansöka om licens och det går då enbart att köpa metamina på det licensbetrodda apoteket.

Då metamina är så stark trappar man upp MYCKET sakta. En vuxen människa brukar inte överstiga en dos på 200mg/dag och upptrappningen börjar på ynka 5mg för att vänja kroppen. Därefter får man höja med 5mg/vecka tills önskad effekt har uppnåtts utan biverkningar.

Med de andra preparaten fick jag förvärrad ångest och blev ilsken. Av metamina har jag mått super bra förutom att jag blivit torr i munnen och någon slags "ticks" att bita mig i tungan men båda dessa biverkningar sägs vara snabbt övergående. Jag är på tredje vecka nu och tar alltså 15 mg. Märker än så länge ingen förändring gällande koncentration, impulshantering eller samlade tankar men dosen är fortfarande låg så jag håller hoppet uppe.

Har också läst att metamina fungerar bättre på människor med ADD eller folk med adhd OCH asperger. Varför vet jag inte.

Var det  något mer du ville veta som jag glömt att skriva, så fråga på! :)
  • mammabecka
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 20:30:24 följande:
    Hahhahahha viker mig dubbel.. jag och min bsäta vän satt en hel natt och snackade om att döda varandra, den som dog sist vann med oss satt en icke adhd vän och himlar med ögonen och säger till oss att ni är fan sjuka, helt störda på riktigt, det är inte sunt att sitta och snacka om hur och med vilken metod ni skulle döda varandra om ni blev ovänner, helt ärligt! Vi kollade upp, flinade och återgick till för oss det helt normala ämnet vem tar död på vem

Jag nästan drar mig för nya orter eller större orter numera, för jag så väl är medveten om min förmåga att säga för mkt rakt ut och få blickar på mig. Jag är för det mesta helt okapabel att vara diskret också och kan liksom säga vad som högt när man står i kön eller sånt, har liksom inga gränser där och det blir ju inte bättre av att jag tex själv inte tycker det är pinsamt att prata om sex eller andra kanske mr känsliga ämnen, så jag är ofta tanklös och kan börja snacka sånt mitt i butiken osv Skäms INte alltid uppskatta av omgivningen iaf.

Men de är en sak som jag märkt på denna lilla ort, att de som känner mig, de gillar mig även om vi inte ens nästan delar åsikter om saker och ting, just för att jag säger det jag menar och menar precis det jag säger, jag lindar inte in ord eller krånglar till det eller hintar om saker. Tror inte ens jag har förmågan att liksom hinta, kringelikroka mig fram till målet, jag säger liksom rakt att nej så tycker inte jag eller japp precis så vill jag eller menar jag. Så jag vet flera som egentligen inte alls borde komma överrens med mig eller som lever helt annorlunda liv än mig och som ändå verkligen gillar mig ändå Det måste ju ändå ses som en fördel tycker jag!
    HAHAHA! Av någon konstig anledning ÄLSKAR jag att skämta om brutalitet, helst när jag ser helt (grav)allvarlig ut och människor inte förstår att jag är helt och hållet oseriös

Hehe. Jag gillar den här när man blir presenterad för en ny blyg vän till en vän och låtsas vara aständ på denne oavsett kön Sitta och flirta och antyda till snusk och sen avsluta med frågan "Du, jag vet inte om du känt det också, men jag känner en stark kemi mellan oss så jag tänkte fråga om du vill ha sex med mig....? 'Lotta' kan gå hem, hon förstår säkert..". Det konstiga är ju att jag tycker det är så galet kul att jag inte bryr mig alls om han eller hon tycker att jag verkar helt störd, jag bara njuter av att se små röda ringar blomma upp på den andras kinder Och jag är konstig, jag vet! Men jag gillar konstighet :-P

När jag var yngre hade jag svårt att bli omtyckt, jag var för speedad och kacklig och för glad tror jag, så det blev bara jobbigt.. Men runt 15-16 vände sig rastlösheten inåt och jag blev mer normal från ett yttre perspektiv och har sedan dess varit mycket omtyckt överallt, just för att jag är så anpassningsbar. Är jag med en barnslig människa blir jag barnslig själv, är jag med en seriös människa blir jag seriös, är jag med en lugn människa blir jag lugn och så vidare. Har faktiskt inga ovänner i dagsläget. Snarare är det så att jag blir vän med alla

Men jag har starka åsikter som jag verkligen håller på oavsett vem jag är med, har dock lärt mig att uttrycka dem på rätt sätt så att ingen tar illa upp. Jag har vänner av båda kön men mina allra bästa vänner är 2 killar och 2 tjejer (det är två par) och det är konstigt nog killarna jag har absolut roligast med.
  • mammabecka
    Anonym (Yrja) skrev 2011-06-04 08:26:10 följande:
    Tack för peppningen!! Jag funderar om man skulle uppdatera TS med våra styrkor. Det är en jättebra lista och det är ju synd om den bara försvinnner bland alla andra inlägg.
    Vilken fantastiskt bra idé! Solig

Ju fler vi är som är stolta över oss själva och kan lära oss leva med vår problematik desto bättre är det! Vi måste sluta känna oss konstiga och börja älska allt med oss, tillochmed de mindre bra delarna Hjärta
    HäxanSurtant skrev 2011-06-04 11:05:17 följande:
    Det tycker jag du skall göra, man glömmer så lätt bort dom, så det kan väl vara bra att se dom i text då och då som en påminnelse om att allt intte alltid är kasst
    WORD!
  • mammabecka

Nu blir det såhär tuuusen inlägg från mig, sorry för det!

Måste bara säga att jag flyttade igår. Lilla adhd-mamman hade inte packat klart. Hon trodde att det bara var lite småplock kvar som hon kunde hinna få ihop lite snabbt under morgonen. Hennes aspergersyster påpekade kvällen innan att hon aldrig skulle hinna klart och att hon var liiite för optimistisk men hon vägrade lyssna.

Dagen  för flytten fick lilla adhd-mamman  inte tag på någon av de som skulle hjälpa till med flytten. Hon ringde bara  en gång till varje människa, för hon ogillar att vara den där jobbiga människan som ringer tretusen gånger och verkar allmänt tjatig.

Hon fick panik och tjöt som en liten unge och blev tröstad av sin LILLAsyster. Aspergerbrorsan dök upp och frågade vad lilla adhd-systern gjorde gjorde (jag grät, hehe) och hon svarade att hon var orolig för flytten, då svarade aspergerbrorsan "Okej, har du CS på datorn??" och adhd-systern tyckte han var sådär aspergrigt söt och började skratta och gav honom en kram och asperger-brorsan frågade fundersamt "vad gör du?", "Jag kramar dig" svarade lilla adhd-mamman och han sa "okej" sen gick han

Ååå jag älskar min bror! Finaste killen Hjärta

Vilket flumm detta blev då, det visade sig sedan att det fanns en bra anledning till att jag inte fick tag på någon och alla som skulle hjälpa mig dök upp precis i tid Den ena med trasig mobil, den andra med ljudlöst läge och så vidare. Flytten gick galant och nu återstår bara städning av den gamla lägenheten. WOHOO!

Var för övrigt uppe sent för att få så mycket som möjligt i ordning i min nya lägenhet och det börjar se ut som ett hem nu, men idag är jag trött och har suttit i soffan sedan jag vaknade. Mina barn kommer snart tillbaks efter en pappahelg och jag längtar efter att få visa dem sina nya rum

• HäckHäxan
    mammabecka skrev 2011-06-05 12:56:16 följande:
    HAHAHA! Av någon konstig anledning ÄLSKAR jag att skämta om brutalitet, helst när jag ser helt (grav)allvarlig ut och människor inte förstår att jag är helt och hållet oseriös

Hehe. Jag gillar den här när man blir presenterad för en ny blyg vän till en vän och låtsas vara aständ på denne oavsett kön Sitta och flirta och antyda till snusk och sen avsluta med frågan "Du, jag vet inte om du känt det också, men jag känner en stark kemi mellan oss så jag tänkte fråga om du vill ha sex med mig....? 'Lotta' kan gå hem, hon förstår säkert..". Det konstiga är ju att jag tycker det är så galet kul att jag inte bryr mig alls om han eller hon tycker att jag verkar helt störd, jag bara njuter av att se små röda ringar blomma upp på den andras kinder Och jag är konstig, jag vet! Men jag gillar konstighet :-P

När jag var yngre hade jag svårt att bli omtyckt, jag var för speedad och kacklig och för glad tror jag, så det blev bara jobbigt.. Men runt 15-16 vände sig rastlösheten inåt och jag blev mer normal från ett yttre perspektiv och har sedan dess varit mycket omtyckt överallt, just för att jag är så anpassningsbar. Är jag med en barnslig människa blir jag barnslig själv, är jag med en seriös människa blir jag seriös, är jag med en lugn människa blir jag lugn och så vidare. Har faktiskt inga ovänner i dagsläget. Snarare är det så att jag blir vän med alla

Men jag har starka åsikter som jag verkligen håller på oavsett vem jag är med, har dock lärt mig att uttrycka dem på rätt sätt så att ingen tar illa upp. Jag har vänner av båda kön men mina allra bästa vänner är 2 killar och 2 tjejer (det är två par) och det är konstigt nog killarna jag har absolut roligast med.
    Jisses sån är jag med, otroligt sexuell i mitt sätt utåt oavsett kön, stackars människor Också jag tycker det är gör skoj även om ingen annan gör det. det bästa med min bästa vän, är att han hänger på direkt eller helt kallt säger rakt ut att nåja ni killar kan låtsas att ni har stake men häxan här har mer stake än ni kan samla ihop tillsammans osv, störtskön, jag älskar honom. Men jag är en av få tror jag

Jag har vänner bland alla sorters människor tror jag, passar in nästan vart som helst om jag vill och är på humör, annars passar jag inte in någonstans utan blir helt tvärtom. Skall jag på fest med aftonklänning och jag är på fel humör så kan jag dyka upp i en kanindräkt eller vad som, bara inte en aftonklänning typ :-S

Jag gjorde en typisk grej idag, så typiskt mig.. iaf tösen tappade vår äggklocka i golvet i veckan, den ringer inte bara tickar när man vrider upp den. Iaf mitt mål idag är att röja vårt matrum, började plcoka där, ser klockan i köket, tar i den konstaterar att den ringer fortfarande inte, drar loss sifferskivan, hittar skruvar och börjar skruva isär den, hör ju att något är löst om man skakar den.. iaf mitt i skruvandet kommer jag på att NEJ jag skulle ju röja, tittar på klockan och slänger den, tänkte jag kan köpa en ny en annan dag. Bara att jag slängde den är STORT, jag är värdelös på att kasta saker... Men de är så typisk att börja skruva isär den och helt tappa bort mig även om jag nu hittade tillbaka idag
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • Tillalamm
    mammabecka skrev 2011-06-05 12:35:24 följande:
    Hej Sumofru :)
    Jag har metamina och har testat concerta, ritalin och strattera. Åtminstone här i Norrköping är kravet för att få metamina att man testat flera andra mediciner som inte fungerat som de ska (biverkningar eller utebliven effekt). Metamina är ett starkare preparat baserat på dexamfetamin, det är centralstimulerande precis som concerta och ritalin, de två sistnämnda är metylfenidat och innehåller alltså inte riktigt amfetamin. Till skillnad från de andra medicinerna är strattera inte centralstimulerande, påverkar mao inte det centrala nervsystemet.

Metamina sägs ge minst biverkningar men är svårare att få utskrivet därför att preparatet är starkare och som regel inte ges till människor med tidigare amfetaminmissbruk. För att få metamina utskrivet krävs en viss licens som bara specialläkare inom neuropsykiatrin kan ansöka om. I ansökan tas hänsyn till patientens bakgrund och som sagt tidigare medicinering. När eller om läkaren fått licens att skriva ut detta preparat måste apoteket ansöka om licens och det går då enbart att köpa metamina på det licensbetrodda apoteket.

Då metamina är så stark trappar man upp MYCKET sakta. En vuxen människa brukar inte överstiga en dos på 200mg/dag och upptrappningen börjar på ynka 5mg för att vänja kroppen. Därefter får man höja med 5mg/vecka tills önskad effekt har uppnåtts utan biverkningar.

Med de andra preparaten fick jag förvärrad ångest och blev ilsken. Av metamina har jag mått super bra förutom att jag blivit torr i munnen och någon slags "ticks" att bita mig i tungan men båda dessa biverkningar sägs vara snabbt övergående. Jag är på tredje vecka nu och tar alltså 15 mg. Märker än så länge ingen förändring gällande koncentration, impulshantering eller samlade tankar men dosen är fortfarande låg så jag håller hoppet uppe.

Har också läst att metamina fungerar bättre på människor med ADD eller folk med adhd OCH asperger. Varför vet jag inte.

Var det  något mer du ville veta som jag glömt att skriva, så fråga på! :)
    Tusen tack för svaret! Ska kolla upp detta vidare.
  • mammabecka
    HäxanSurtant skrev 2011-06-05 17:18:51 följande:
    Jisses sån är jag med, otroligt sexuell i mitt sätt utåt oavsett kön, stackars människor Också jag tycker det är gör skoj även om ingen annan gör det. det bästa med min bästa vän, är att han hänger på direkt eller helt kallt säger rakt ut att nåja ni killar kan låtsas att ni har stake men häxan här har mer stake än ni kan samla ihop tillsammans osv, störtskön, jag älskar honom. Men jag är en av få tror jag

Jag har vänner bland alla sorters människor tror jag, passar in nästan vart som helst om jag vill och är på humör, annars passar jag inte in någonstans utan blir helt tvärtom. Skall jag på fest med aftonklänning och jag är på fel humör så kan jag dyka upp i en kanindräkt eller vad som, bara inte en aftonklänning typ :-S

Jag gjorde en typisk grej idag, så typiskt mig.. iaf tösen tappade vår äggklocka i golvet i veckan, den ringer inte bara tickar när man vrider upp den. Iaf mitt mål idag är att röja vårt matrum, började plcoka där, ser klockan i köket, tar i den konstaterar att den ringer fortfarande inte, drar loss sifferskivan, hittar skruvar och börjar skruva isär den, hör ju att något är löst om man skakar den.. iaf mitt i skruvandet kommer jag på att NEJ jag skulle ju röja, tittar på klockan och slänger den, tänkte jag kan köpa en ny en annan dag. Bara att jag slängde den är STORT, jag är värdelös på att kasta saker... Men de är så typisk att börja skruva isär den och helt tappa bort mig även om jag nu hittade tillbaka idag
    Irriterande.. Skrev ett långt svar som jag glömde att skicka, sen stängde jag ner den förbannade internetrutan! Och sen gjorde jag samma sak en gång till någon timme efter och så detta 4-5 timmar senare. Tredje gången gillt!
    Som tur är kommer jag exakt ihåg innehållet för ovanlighetens skull, kan det vara medicinen som börjar verka? Cool

Näää inte stackars!! Snarare tur för dem att de har så fantastiskt jäkla bra förebilder som oss Alla borde vara lite mer frispråkiga och sexuella, det är befriande! Och vänner som honom växer inte på träd, härligt att du har honom!

Haha vad kul det lät med kanindräkten Skål Men kläder är nog det enda jag faktiskt försöker passa in med. Klär mig moderiktigt och sådär. En försvarsmekanism kanske, för att jag är så udda annars Tungan ute

Damn woman Så jäkla duktigt av dig! Vet hur svårt det kan vara att slänga saker när man har adhd och tror att allting kan komma till användning nån gång... till något

Känner igen det där med att vilja laga saker, men jag brukar inte komma lika långt som du utan jag tittar på det, tänker "den kan jag laga nångång" och slänger in den i närmsta skåp eller hylla och så ligger den där och föruttnar tills jag tar fram den igen några månader senare och tänker laga det, men så blir jag avbruten av något barn och lägger ifrån mig grejen och så ligger den där istället i några månader
  • solfrost

Hej på er allihopa:) Jag har läst vad ni skrivit och känner igen mig i det mesta:) Nu är barnen på fsk/skola och jag hinner samla mig lite och göra et teget inlägg:) Den 16 e ska jag till läkaren igen och prata medicinering/strukturering:) Ska bli intressant och ser vad de kan erbjuda för hjälpmedel:) Jag har en almenacka som jag är helt beroende av för att komma ihåg viktiga saker. Ibland glömmer jag almenackan och står då helt ovetandes om allt:) Man kanske kan limma fast den i handen så den alltid är med. I helgen har det varit kaos här. jag är en sann tiodsoptimist och min man blir galen! Igår grävde jag upp trädgårdslandet, jag trodde det skulle ta 30 min ca...det tog 3½ timme så stranden blev det inte tal om igår, fast jag så stort lovat innan:( Barnen fick springa i vattenspridarten istället. Sen hade jag planerat in grilleftermiddag med goa vänner ,,,ja vi grillade men dock 2h senare än bestämt... Sen var det "bara" att röja upp efter allt stök vilket tog lite tid... Idag ska barnen vara på fsk till 14 och jag ska städa! hmm troligtvis slutar det med att det är halvklart... ha en bra dag!

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Tillalamm

Har precis börjat med Concerta - har haft den 14 dagar - men känner mig bara mer stressad och hyper än innan jag började. Fler som känner igen detta? Lägger det sig?

Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen