• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • HäckHäxan
    mammabecka skrev 2011-06-19 13:05:25 följande:
    Oj oj här händer det saker! Vad roligt att det är så många som skriver här nu {#emotions_dlg.flower}

Jag har variit lite off på sista tiden! Flyttade - inredde - glömde Nu blev jag plötsligt påmind om familjelivs existens när jag inte hade något att göra på datorn... Hur kunde jag glömma det bästa?

Spännande att läsa om alla era städningsstrategier. Jag har ordnat en liten datahörna i köket för att jag ska kunna hålla koll på diskbänken så att den inte växer sig FÖR hög. Det funkar faktiskt hittils! Känner mig dock lite orolig för att det ska "gå över" som allting annat som går bra. Jag brukar vara superduktig några veckor när jag hittat en ny strategi, sen går det nerför igen.

Börjar blir riktigt fint i vissar delar av hemmet, kolla gärna lite av mina inredningsbilder på min blogg boxofsecrets.blogg.se

Det roliga är att det egentligen ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig här, men jag städar undan JUST på den lilla plats jag tänker fotografera, så verkar jag superordningssam och duktig

adhdkvinnor-länken var ju underbar!! HAHA! Tack för dagens första SMILE Häckis! Cool
    Skrattar så jag kiknar, jag kan oxå städa, fota och sen lägga tillbaka röran...

Köksbord.jpg

Men här har ni hur mitt köksbord såg ut konstant innan jag fick barn...... och detta är ändå på en hyfsat bra dag vill jag minnas

Även jag har datahörnan i köket, för då kan jag höra uppåt där vi har vardagsrummet och tösen springer förbi mig på sin väg mot sitt rum osv, centralt och jag kan inte tappa bort mig helt, för jag blir konstant störd av djur och barn när dom är vakna....

Det går i perioder för min del. Men jag har bett om hjälp så med tur kommer min syster och hjälper mig i veckan så jag får burit upp de sista av mina oupppackade kartonger och ställt i mitt skräprum där upp. Bättre att ha alla kartonger och säcka där, så kan jag gå igenom en åt gången utan att röra ner hela hemmet, som ju är rörigt så det räcker ändå!
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • HäckHäxan
    Vardagsrum.jpg

där har ni då kontrasten, vardagsrummet var helt okej och köket helt kaos så är de ofta i mitt hem, något rum är nästan helt perfekt och de andra kaso och så går det runt...
  • HäckHäxan
    Tinasnurr skrev 2011-06-19 11:34:32 följande:
    Lite tankar:

Min sambo säger att det har blivit värre sen det här med add/adhd kom upp. Att jag gör mindre i hemmet nu än vad jag gjorde innan.
    Först blev jag förbannad när han sa så: Vadå, skulle jag fejka mej till "symtom"??

Men sen när jag tänkte efter så kanske det stämmer.
    Det kanske är så att jag slappnar av nu när jag vet att det troligtvis är nåt som inte "stämmer" däruppe. Att jag inte längre orkar lägga all den energi det går åt för att hålla mej på ytan så att det ska se någorlunda ut här hemma (det gör det ju inte ändå).

Kände/känner ni på samma sätt?

Mmm jag lever ju själv, men vissa saker är värre andra är bättre. För jag har inte samma krav på mig själv... försöker göra en sak om dagen och vara nöjd med det, se det som ett plus om jag får ihop två eller fler.

Skall sätta mig och göra en lista imorgon tänkte jag, vad jag måste få gjort och vad jag skulle vilja få gjort som inte är akut på något sätt, se om jag kan bygga veckans rutiner med denna lista.
  • Tinasnurr
    HäxanSurtant skrev 2011-06-19 14:39:43 följande:
    Mmm jag lever ju själv, men vissa saker är värre andra är bättre. För jag har inte samma krav på mig själv... försöker göra en sak om dagen och vara nöjd med det, se det som ett plus om jag får ihop två eller fler.

Skall sätta mig och göra en lista imorgon tänkte jag, vad jag måste få gjort och vad jag skulle vilja få gjort som inte är akut på något sätt, se om jag kan bygga veckans rutiner med denna lista.
    Ja, listor är bra...om man följer dom...
    Jag kan inte förstå att det ska vara så svårt.

Jag har många gånger börjat på en lista i ett block som sedan, när jag inte hinner skriva klart den, hamnar i nån garderob och som jag sen inte hittar utan börjar på en ny... Och så brukar det hålla på.

Men tanken är ju god iaf heheSkrattande
  • Anonym (pannkakan)

Ni pratade om det här med att man blivit värre sedan man påbörjat utredningen (eller vet att man ska utredas). För egen del känns det mer som om man nu ser ens svårigheter mycket tydligare. Innan har jag ju undrat varför det är så krångligt och jobbigt och svårt, men jag har hela tiden försökt hålla upp en fasad. Försöker hela tiden att vara duktig. Nu orkar jag inte låtsas som om jag har koll på läget. Det tar så mycket energi att försöka fejka att man är lika anpassad och normal som andra. Jag har varit uppriktig mot min omgivning, men insett att en del människor inte fattar att man faktiskt lider av att det är som det är. Fick senast igår höra "ja, men visst kan du. Det är väl bara att du inte vill" (angående min privat ekonomi). Som om jag får betalningsanmärkningar med flit för att jag är lat.
    En del har fattat att jag inte fixar tillvaron (förstått det sedan länge), en del fattar inte att jag har problem, en del tycker att jag bara ska vila upp mig, så blir allt bra. Jag hoppas bara att jag en dag kan tillåta mig själv att ha mer realistiska förväntningar på mig själv och att jag kan förlåta mig själv när jag hela tiden snubblar och gör störtdykningar i livet!

Det finns en lite dikt som jag älskar, som jag läste för många år sedan (så himla tänkvärd). Det är nog ok att sluta upprätthålla fasader:

”Possibly the greatest crime we commit against each other is this daily show of normalit. I have countless little conversations with a variety of people and the impression that most of them give is that they don´t have any problems. Even complainers present themselves as victims. They don´t suggest that they may be participating. They are all right; it´s circumstances that are wrong.

The comment ”Don´t mind him, he´s got a problem” illustrates this universal attitude toward personal difficulty. The implication is that having a problem is a strange and avoidable weakness. When I come in repeated contact with this daily facade of normality I begin to assume that I too deserve such a life, and I get annoyed with the present and look upon my difficulties as unjust. And because I assume there is something unnatural about my having a problem, I too attempt to present a problem-free appearance.”

• Anonym (Alle)
    Tinasnurr skrev 2011-06-19 11:34:32 följande:
    Lite tankar:

Min sambo säger att det har blivit värre sen det här med add/adhd kom upp. Att jag gör mindre i hemmet nu än vad jag gjorde innan.
    Först blev jag förbannad när han sa så: Vadå, skulle jag fejka mej till "symtom"??

Men sen när jag tänkte efter så kanske det stämmer.
    Det kanske är så att jag slappnar av nu när jag vet att det troligtvis är nåt som inte "stämmer" däruppe. Att jag inte längre orkar lägga all den energi det går åt för att hålla mej på ytan så att det ska se någorlunda ut här hemma (det gör det ju inte ändå).

Kände/känner ni på samma sätt?

Yes, exakt samma här
  • Alle

Pannkakan - inboxa mig är du snäll! Very very viktigt!

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • HäckHäxan
    Tinasnurr skrev 2011-06-19 15:38:02 följande:
    Ja, listor är bra...om man följer dom...
    Jag kan inte förstå att det ska vara så svårt.

Jag har många gånger börjat på en lista i ett block som sedan, när jag inte hinner skriva klart den, hamnar i nån garderob och som jag sen inte hittar utan börjar på en ny... Och så brukar det hålla på.

Men tanken är ju god iaf heheSkrattande
    ahha sån är jag med, fast jag har kommit på att jag minns saker bättre om jag skriver ner dom, iaf oftast. Om jag skrivit en inköpslista men glömt den, så brukar jag ändå få med det mesta på den av nån anledning.

Samma i skolan om läraren var bra, hade bra genomgångar och jag skrev en punktlista och var intresserad så satt det liksom där, behövde knappt öppna boken. Andra gånger ett ämne jag inte var intresserad av, ja då kunde jag läsa, bli matad av läraren och ändå inte minnas ett skit.
    Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • Anonym (pannkakan)
    Alle skrev 2011-06-21 09:12:07 följande:
    Pannkakan - inboxa mig är du snäll! Very very viktigt!
    Har jag gjort nu....inboxat dig!
  • solfrost

Idag fick jag läkarutlåtandet hemskickat! Oj vad konstigt det kändes att läsa om mig själv som andra person:) Så nu är det bara att acceptera att jag är jag:D Jag instämmer med er att det är det tråkiga som är svårt att komma ihåg:) Och ajg städar också ett moment i taget , har man tur så fokuserar jag på ett rum i taget . Det tråkiga med det är ju att det kan vara skinande i ett rum och se ut som kattpiss i ett annat:) Men jag är super på att städa om det ska komma någon...helst en timme innan de ska komma:) Så jag hade inte kunnat vara med i halv 8 hos mig för där öppnar de garderober och skåp:) Jag kan riktigt se det framför mig hur det väller ut intrycta saker ur garderoben...Vilken tv succe*s* Nu blir det Semester! Ha det gott!

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen