• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • Endymia
    N e m i skrev 2011-01-22 10:08:01 följande:
    Vad är pco?
    kopierar från en sida :)

PCO står för polycystiska ovarier och betyder egentligen ”äggstockar med många cystor”. Namnet är inte korrekt eftersom det inte rör sig om cystor utan om äggblåsor (folliklar). När läkaren undersöker med ultraljud kan man se att äggstocken innehåller många små äggblåsor, ofta arrangerade som ett pärlband i kanten av äggstocken. Äggstockar med detta utseende kan vara en normalvariant som många kvinnor, speciellt unga, har och behöver inte betyda problem med att bli gravid.

En kvinna som har äggstockar av PCO-typ och som dessutom har ett eller flera symptom, framför allt oregelbundna och glesa menstruationer, bedöms ha så kallat PCO-syndrom (PCO-S). Det föreligger då en obalans i hormonerna och innebär svårigheter att bli gravid utan medicinsk hjälp. Man kan också ha ett eller flera andra symptom som hänför sig till ökad produktion av manligt könshormon, testosteron. Den hormonella obalansen fastställs med blodprov och ser olika ut hos olika kvinnor. Främst är halterna av testosteron, SHBG (sexhormonbindande globulin), och insulin påverkade. 7–15% av alla kvinnor i fertil ålder har PCO-S, några så lindrigt att de inte märker av det.

Symptom Oregelbunden menstruation med långa intervall eller utebliven mens (gäller alla kvinnor med PCO-S) Infertilitet till följd av utebliven ägglossning Ökad tendens till acne i vuxen ålder Ökad behåring av manlig typ Tunt huvudhår hos unga kvinnor eller håravfall av manlig typ (ovanligt) Minskad känslighet i vävnaderna för insulin, något som kan leda till typ 2-diabetes Övervikt med framför allt bålfetma (midja/höft förhållandet > 0,8) Ätstörningar Godissug/sockersug, egentligen sug efter kolhydrater
  • lopito

okej när jag ska göra cellprovet så är det v 6 om allt nu går som det ska så då hoppas jag att man kan se ngt och kanske tillochmed hjärtat då.... Åhh vill verkligen att det ska gå bra denna gången

• drömmare

Hej! Jag behandlades åxå för cellförändringar knappt ett år innan min förra grav m dottern som är 9mån o nu är jag gravid igen! Är väldigt orolig över ev nya cellförändringar dock eftersom jag inte haft möjlighet att kolla o inte har det på lång tid nu heller då jag bara fått höra att man inte gör det på gravida?!? Var har ni hört att det är tom v 17? För övrigt är jag ny på jobb åxå och vågar inte berätta att jag är gravid... Har precis börjat jobba efter studier o sen mammaledighet... Är koooooomatrött o mår illa. Fö har jag inte tid att känna efter... Är nog i v7 typ...

• Endymia
    nasj skrev 2011-01-22 10:23:19 följande:
    Var du på gynakuten då eller var det på vanliga akuten.DU har rätt vad det gäller maten.Jag vet iof att jag har ändrat min kost,jag äter sjukt mkt frukt och mjölkprodukter,det är det som jag får i mig pga illamåendet.Det som gjorde mig orolig är just det att jag känner att jag vill kräkas så fort jag äter och får kramp i magen,har googlat på det och har fått upp skräcksjukdomar,så det är ingen ide att jag fortsätter spekulera i det utan jag får helt enkelt kolla upp det.Frågan är om jag ska göra det akut eller vänta..känner lyckligtvis inte av gallan,ska jag vara helt ärlig hoppas jag på att jag bara är känslig,att tarmarna kanske arbetar saktare nu pga av graviditet samt att det har med att jag inte rör på mig längre (sen jag blev gravid har jag knappt pallat nått pga illamåendet)
    Jag for till vanliga akuten.. men efter att de hade kollat upp mig och hittade inget direkt fel så ville jag få en akuttid till gyn. men det fanns inga såna tider där.. tyckte jag var väldigt lustigt.. så jag fick en tid till dan efter.

Det är nog ingen fara att du mår sådär illa, det gör rätt så många, när jag var gravid första gången så mådde jag riktigt illa och spydde.. men än så länge har jag klarat mig.. känner mig lite yrslig om jag blir hungrig och kan känna att det vattnas lite mer i munnen, jag äter ju 5ggr/dag.. frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag.. försöker verkligen att hålla igång magen hela tiden. och så dricker jag mycke vatten.

du ska göra det som känns bäst för dig, vill du ha svar på varför du mår så himla illa, så far du upp akut,
    för det kan bli så att du blir inlagd för att du får i dig för lite näring nu när du spyr och mår så illa.
  • malar87
    lopito skrev 2011-01-22 20:02:25 följande:
    okej när jag ska göra cellprovet så är det v 6 om allt nu går som det ska så då hoppas jag att man kan se ngt och kanske tillochmed hjärtat då.... Åhh vill verkligen att det ska gå bra denna gången
    De kmr jag också va :D
  • kantarellkisse
    Jennypenny83 skrev 2011-01-22 19:57:11 följande:
    Tack för tipps Kantarellkisse! Århus har jag kollat upp, men det låg också runt 1000-lappen. De andra ställena är för långt borta, med en ett-åring och jobb i vardagarna känns det inte aktuellt. Jag får väl hoppas på en snäll doktor, annars vänta snällt på KUBB :)

Ang. flytningar Hannabus, så förstår jag inte helt frågan..? Menar du vanliga flytningar eller bruna/ blodblandade?
    Diers verkar ta 500DKK för ett VUL, om det inte är så att de tar något extra för att du inte redan är patient. Men jag minns i alla fall Liza, ägaren, som en alldeles underbar kvinna. Jag gjorde min första insemination där, sedan fortsatte jag i Hobro för att det var lite närmre från Göteborg räknat. Och jag åker förmodligen en par gånger till Hobro om den här graviditeten fortsätter - bara för att det är trevligare där än att bråka med sjukvården i Sverige.

Kolla om de inte kan träffa dig på helgen för övrigt. På Gaia kan de definitivt ha öppet en del helger om det är så att de ska inseminera kvinnor som ägglossar.
  • lopito
    malar87 skrev 2011-01-22 20:15:48 följande:
    De kmr jag också va :D
    vad skoj!! Då får vi hålla tummarna............
  • malar87
    lopito skrev 2011-01-22 20:33:47 följande:
    vad skoj!! Då får vi hålla tummarna............
    Ja de får vi göra.. Ska försöka tigga till mig ett vul hehe
Svar på tråden BF september 2011