• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • sugarrush
    Jennypenny83 skrev 2011-01-23 17:36:36 följande:
    Välkommen och GRATTIS! Håller tummarna för dig, måste verkligen vara nervöst. Men du verkar ha en bra inställining :) I vilka veckor fick du MF?
    Tack!
    Ja, det är lite nervöst, men jag har fått mycket hjälp av sjukvården bl.a. progesteron-tillskott och två extra ultraljud inplanerade i vecka 8 och vecka 12, så det känns lite tryggare den här gången. Vi hade ett mf vecka 5, ett mf vecka 8 och ett ma som upptäcktes vecka 9. Så när vecka 9 är passerad kan jag nog andas ut lite!  
    De här första veckorna är alltid så sega att ta sig förbi..

Vilke vecka är du själv i?
  • Jennypenny83
    sugarrush skrev 2011-01-23 17:42:25 följande:
    Tack!
    Ja, det är lite nervöst, men jag har fått mycket hjälp av sjukvården bl.a. progesteron-tillskott och två extra ultraljud inplanerade i vecka 8 och vecka 12, så det känns lite tryggare den här gången. Vi hade ett mf vecka 5, ett mf vecka 8 och ett ma som upptäcktes vecka 9. Så när vecka 9 är passerad kan jag nog andas ut lite!  
    De här första veckorna är alltid så sega att ta sig förbi..

Vilke vecka är du själv i?
    Vad skönt att du får fler ultraljud. Jag ska försöka tjata mig till ett tidigt imorgon hade jag tänkt. Jag vet inte när jag har BF, men tror jag är 7-8 veckor. Det var inte planerat, så därför har jag ingen aning om när jag hade BIM eller, när mensen började sist... Jag har ett MA i bagaget och en son från -09.
  • givinglife
    Jennie f skrev 2011-01-23 13:16:36 följande:
    Jag orkar snart inte mer.. mår så sanslöst illa! Inget hjälper.. var hemma förra veckan för influensa, så jag misstänker att kroppen inte tål lika mycket.. men jag lyckas inte behålla något! Förstår inte hur jag ska orka jobba imorgon!

Dessutom är jag lite nervös för att behöva berätta för chefen att jag är gravid.. jag gjorde det förra gången (fick dock ett missfall) och hon var allt annat än glad.. jag vet att hon är stressad och har mycket att tänka på, men jag kan ju inte skjuta upp mitt liv bara för att det ska passa verksamheten.

.
    Stackare, vet hur det känns..... ett helvete att försöka få i sig nåt överhuvudtaget...

Mitt illamående är så otroligt mycket bättre efter akupunkturen. Idag har jag haft bakslag dock (2 dagar sen ssista aku).
    Det enda jag fått i mig är findus köttfärssås på burk, kall med sked.... låter lite äckligt, men det enda jag ätit på flera veckor som smakat gott och inte bara varit en plåga att få i sig.

Mackor med ost i micron har funkat ibland, salta kex har jag iaf inte kräkts upp. Blir det inte bättre så fråga barnmorskan om hjälp, finns ju tabletter oxå!
  • sugarrush
    Jennypenny83 skrev 2011-01-23 17:47:21 följande:
    Vad skönt att du får fler ultraljud. Jag ska försöka tjata mig till ett tidigt imorgon hade jag tänkt. Jag vet inte när jag har BF, men tror jag är 7-8 veckor. Det var inte planerat, så därför har jag ingen aning om när jag hade BIM eller, när mensen började sist... Jag har ett MA i bagaget och en son från -09.
    Jag tror att du skulle kunna få ett extra VUL om du nu inte vet hur långt gången du är.
    Jag vet ju inte var du bor, men i många städer finns det privata mottagningar som gör VUL. Jag har gjort tidigare för bara 300 kr per gång, inte så farligt dyrt alltså.
  • SannaM

Jahaja, nu har mitt illamående satt igång på allvar! Började i veckan med att jag  var illamående på kvällarna, sedan spred det sig till eftermiddagen och nu är det tredje dagen i rad som jag mår illa konstant från morgon till kväll. Går över medan jag äter, men så fort jag slutar och maten börjar sjunka kommer det tillbaka med ny kraft. Kräks dock inte, med det beror nog på min kräkfobi... jag kräks inte ens när jag har magsjuka

Nu ska jag försöka läsa igen lite i tråden här!

Och just det: VUL imorn!!!! 8.30 - då ska det finnas en cashewnöt med pickande hjärta där inne, annars vet jag inte vad...

• sugarrush
    SannaMac skrev 2011-01-23 18:45:41 följande:
    Och just det: VUL imorn!!!! 8.30 - då ska det finnas en cashewnöt med pickande hjärta där inne, annars vet jag inte vad...
    Lycka till! Det går säkert jättebra!
  • Längtan81

Hej!

Är ju också nyplussad och fick ångest idag. Går i in i vecka 6 imorgon och hade en inbokad massagetid sedan tidigare idag. Det blev lite stressigt och jag fyllde i hälsodeklarationen. Hon frågade mest om jag var sjuk eller åt några mediciner vilket jag inte gjorde. Jag kryssade i gravidrutan men hon frågade aldrig om det och det kändes på ngt sätt lite fånigt att säga att jag var gravid när det var så tidigt. Hon hann inte titta på den utan vi körde igång. När jag kom hem satte jag mig vid datorn och googlade om massage och gravida och såg då att majoriteten inte masserar gravida innan v. 12!!!! Nu känner jag mig jätteorolig...=(

• NiWa
    Nonkan82 skrev 2011-01-22 22:45:23 följande:
    Hej!
    Förstår att du känner dig orolig med både mf och ma i bagaget. Oron kommer man nog aldrig ifrån helt (även om man inte haft mf innan). Jag är i v 7+1 och känner som du att symtomen avtar ibland. Förra veckan kände jag ingen molvärk eller direkt ömmande i brösten. Var iof sig ganska trött men det är jag andå nu när det är vinter och jag jobbar heltid
    Sen kom symtomen tillbaka lite nu för nån dag sedan, så jag hoppas allt är bra med bebben.  Hoppas det är bra med alla våra små bebisar :)
    Kram
    Tack för svaret. Jaa, vad fasen kan man begära mer än ett tickande hjärta. Vill kunna njuta men oron gnager. Helt irrationell!

Vi kommer få underbara bebisar, allihop. :)
    Prins Liam kom till oss 15/1 -08. Han är vårt underbara mirakel!
  • Lindadjo
    Jennie f skrev 2011-01-23 14:03:27 följande:
    Nja jag försöker.. idag har det väl blivit två tuggor banan och fem skedar youghurt.. men det bara växer i munnen. Men glass ska jag försöka med, det är ju svalt och gott. Det blir ju som en ond cirkel, man äter inte för att man mår illa.. man mår illa för att man inte äter..

Men hur går man tillväga om det känns omöjligt att gå till jobbet? Jag har ju redan varit hemma max antal dagar utan sjukintyg.. beställer man bara tid hos läkaren.. eller? (ojoj, vad borta jag är när det gäller sånt här..)

Du kan få sjukskrivning om du mår så dåligt, gå via din bm så får du prata med en läkare som kan sjukskriva dig för hyperemisis gravidarum, det godkänner försäkringskassan. Jag har mått som du båda mina första graviditeter, försök få i dig vätska, för uttorkningen gör tyvärr att du mår ännu mer illa. Och kommer du till en punkt när du känner att det inte går längre, att du inte kan komma ur det själv och inte får i dig nånting, så vänta inte. Lägg in dig på sjukhus för dropp, då får du upp vätskenivån och illamåendet blir mindre eller försvinner helt om du har tur. Jag fick bra mediciner på sjukhuset oxå, som jag inte hade fått innan, och ångrar inte att jag åkte in.Ångrar mest att jag väntade så länge med att åka in, må så dåligt i onödan var ju bara dumt av mig
     Bara man får upp vätskan så mår man bättre och får bättre aptit, och äter man ordentligt så mår man inte lika illa heller.
    Jag tycker iallafall inte att du ska tvinga dig till jobbet om du inte får i dig nånting, hör med bm så kan du få medicin. Legrigan comp verkar fungera ganska bra för många. Men äter du inget, och har dåligt med vätska så kommer nog inte enbart de medicinerna hjälpa dig.

Hoppas du blir bättre snart! kram

2010 blev ett bra år! Har +:at
  • SannaM
    Längtan81 skrev 2011-01-23 19:36:51 följande:
    Hej!

Är ju också nyplussad och fick ångest idag. Går i in i vecka 6 imorgon och hade en inbokad massagetid sedan tidigare idag. Det blev lite stressigt och jag fyllde i hälsodeklarationen. Hon frågade mest om jag var sjuk eller åt några mediciner vilket jag inte gjorde. Jag kryssade i gravidrutan men hon frågade aldrig om det och det kändes på ngt sätt lite fånigt att säga att jag var gravid när det var så tidigt. Hon hann inte titta på den utan vi körde igång. När jag kom hem satte jag mig vid datorn och googlade om massage och gravida och såg då att majoriteten inte masserar gravida innan v. 12!!!! Nu känner jag mig jätteorolig...=(
    Ta det lugnt Jag var på helkroppsmassage dagen efter jag plussade och jag sa visserligen till, vilket ledde till att massören inte masserade min korsrygg, mage och händer och fötter men det han sa och som jag har hört är att det inte finns någon forskning som visar att massage verkligen kan frammana missfall. Däremot väljer vissa massörer att neka tidigt gravida för att de inte vill bli "anklagade" om en gravid senare fått missfall och tror att massagen var boven. Men jag skulle om jag var du i fortsättningen säga till specifikt att du inte vill ha massage av korsrygg och mage Axlar, skuldror, ansikte, ben och armar kan du få masserade hur mkt du vill!
Svar på tråden BF september 2011