• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Lavish
    Anonym skrev 2010-12-28 16:20:49 följande:
    Lavish: Jag gissar att du är Jehovas har jag rätt då?

De tar inte emot blod heller av den anledningen att de anser att det är meningen att de ska förblöda om de gör det osv. Att det är Guds övergripande plan i vad som ska ske.

Men gissa vad. Majoriteten av folket är inte Jehovas, och inte lagstiftarna heller så synd för dig men det är tillåtet att få donerat blod och donerade ägg osv.
    Jag är inte Jehovas och jag har svarat tidigare i tråden om vad jag känner angående sjukvård och blodtransfusioner.

Jag har aldrig uttryckt någon åsikt att min ambivalens för viss forskning ska påverka lagstiftningen.
  • Fru U
    Lavish skrev 2010-12-28 16:23:18 följande:
    Men jag har faktiskt lite svårt att acceptera att jag uppfattas som medvetet elak i tråden. Någon stolthet vet jag inte om jag känner att jag måste rädda. Jag vill bara förstå varför jag är elak, och hur jag ska hantera situationen att jag uppfattas som elak fast jag verkligen inte haft något sådant uppsåt, för framtiden.
    Du uppfattas som elak för att du yttrar tanken på att det kan finnas en mening med att man inte får barn på naturlig väg och att man då kanske faktiskt inte är meningen att man ska ha barn. Att det finns någon interstellär (stavning?) tanke bakom att man har problem.

Särskilt när man går in i en tråd som handlar om att hjälpa barnlösa par få barn. Att då börja prata om att det som sagt kanske finns en tanke bakom det uppfattas som väldigt elakt

Hjälper det dig?
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • MatsAtari
    Irma01 skrev 2010-12-28 16:20:14 följande:
    Ska man få betalt för att ge blod också?
    Ja, det tycker jag.
    När det gäller blodgivning så ger man ändå bort handdukar, t-shirtar koppar och annat skit som landstinget pengar.
    Varför inte ge pengar direkt istället?
  • WildaMathilda
    Lavish skrev 2010-12-28 16:23:18 följande:
    Det är möjligt att TS inte menade frågan i TS som en fråga överhuvudtaget. Utan att det var mer tänkt som en uppmaning. Och att tråden enbart syftade till att diskutera praktik och teori kring äggdonation och inte alls var tänkt att handla om för och emot. Så visst kan jag köpa att jag skulle ha läst noggrannare och funderat längre innan jag svarade. Helst hade jag ju dock velat ha TS åsikt om ifall det var OK att svara även om man inte vill göra ÄD. Det verkar visserligen vara ganska många fler som läst TS och som tolkat det som en fråga man kan svara Ja eller Nej på.

Men jag har faktiskt lite svårt att acceptera att jag uppfattas som medvetet elak i tråden. Någon stolthet vet jag inte om jag känner att jag måste rädda. Jag vill bara förstå varför jag är elak, och hur jag ska hantera situationen att jag uppfattas som elak fast jag verkligen inte haft något sådant uppsåt, för framtiden.
    Jag tror inte att du är medvetet elak. Bara så du vet. Du har en övertygelse, tro eller åsikt och den får du ha. Du kanske bara ska välja tillfällena att uttrycka dessa, lite bättre.
  • Lavish
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 16:25:44 följande:
    Förlåt mig nu Lavish, men att gå in i ett forum där det florerar äggdonatorer och mottagare och säga att man "leker Gud" och insinuera att barnlösa kanske är det för att det ska vara så, är väl ändå att vädra sina åsikter i fel forum/tråd? De åsikterna ser jag som totalt empatilösa och dessutom är att gå emot alla de rättigheter och lagar som finns kring barnlöshet. Självklart blir en del upprörda då.
    Sen är det självklart så att det i skritlig form kanske är lättare för en del att säga saker de inte skulle säga om man satt ansikte mot ansikte, men skulle dina nämnda åsikter sägas till mig i den verkliga världen skulle jag få riktigt ont i magen och jag skulle inte vara så tyst som jag varit hittillis i denna tråd.

Jag hoppas att du inte är alltför ledsen men att du kanske inte vädrar dina nämnda åsikter i ämnet i trådar som handlar just om äggdonation.
    Nu sa jag iofs aldrig att "man leker Gud". Det är det bara andra som skrivit att jag sagt.

Om det är så att tråden inte var en fråga om ifall man vill göra ÄD eller inte ÄD så håller jag som sagt med om att min inlägg kanske var onödigt. Jag tolkade helt enkelt TS som en fråga om man vill göra ÄD eller inte ÄD. Sen svarade jag på frågan och motiverade mitt svar.
  • Kiira

hade mer än gärna donerat ägg, men tyvärr har jag en gen som inte är bra och därför kommer jag inte få göra det. men hade ja inte haft denna gen så hade ja inte tvekat!

• LadyBond

Lavish:

Om man har ett barn som dör då?
    Är man bara en halvdålig förälder då? 

Om du ser över helheten..här finns kvinnor som längtat och försökt i åratal om att få drömmen om att slösa oändlig kärlek till ett eget barn.  Här finns kvinnor med missfall..och en del har många många missfall och jag har mist två nyfödda...

När du då skriver som du gör..om att det kanske inte är meningen så trampar du -även om det inte är meningen.
    Så kliver du in och får det att låta som att det är ..om jag tolkar det du skrivit tidigare.. så blir det som att det är meningen att vi ska gå igenom det och om det då är meningen att vi ska få ha det tufft, långt och gråta med alla dessa hormonbehandlingar som dessutom är rent fruktansvärda att genomgå... då nonchalerar du så många många känslor hos dessa kvinnor (och mig) och gör det till ungefär som det skulle vara rätt åt oss...?

Du skriver hela tiden att det inte är meningen att såra och jag tror dig faktiskt och på din profil så står det att du är omtänksam..men om du öppnar ditt sinne för en medsyster...

Har du för en sekund levt dig in i hur det skulle vara att få missfall ..på missfall ..och sen...sörja och gråta osv?
    Har du tänkt tanken att det var du som var en av oss?
    Tänk om det var du som fått en dom: Du kan inte få barn.
    Hade du stått fast då eller hade du vacklat? 

• Pimpinellan
    MatsAtari skrev 2010-12-28 16:28:57 följande:
    Ja, det tycker jag.
    När det gäller blodgivning så ger man ändå bort handdukar, t-shirtar koppar och annat skit som landstinget pengar.
    Varför inte ge pengar direkt istället?
    Förr fick man betalt. 30:- fick jag på den tiden det begav sig. Men hur eller hur går det ju inte jämföra med den oerhörda proceduren med äggdonation.
  • WildaMathilda
    Lavish skrev 2010-12-28 09:48:56 följande:
    Det är upp till var och en men själv skulle jag inte göra det.

Dels känner jag att jag inte är bekväm med att någon annan uppfostrar mitt biologiska barn.

Men framförallt kommer det för nära att leka Gud för mig. Annars är det ett trist argument men själv känner jag att det faktiskt kan finnas en mening med att saker blir som de blir. Sen förstår jag absolut att de som är barnlösa kämpar för att få sitt efterlängtade barn och att det finns dem som är beredda att hjälpa dem. All lycka till det. Men jag är inte personligen beredd att ta ansvar för det laborerandet med livets uppkomst, som ÄD trots allt innebär.
    Erhm....
  • Irma01

Bonanza! Det är faktiskt större risk att bli känslomässigt inblandad när man är surrogatmamma än när man ger ett ägg... För övrigt visst, det är knepigt.

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!