• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • MatsAtari
    Mamma46 skrev 2010-12-28 13:10:44 följande:

Ja, det är kanske lösningen på världens befolkningsproblem...! Alla adopterar var sitt barn, fertila som infertila! {#emotions_dlg.djavulsk}Som om det skulle vara anledningen till adoption... SkrikandesDe allra flesta skaffar barn av egoistiska skäl oavsett hur man får barn! Och alla kan kanske inte adoptera... eller vill... eller får... Givarländerna ställer många gånger väldigt specifika krav och många (alldeles normala) människor kan inte leva upp till dom.

Även om alla skulle vilja adoptera ett barn så är det bara ett försvinnande fåtal som har tid, ork, pengar och möjlighet att gå igenom en adoptionsprocess.
    Det är en oerhört kostsam process med resor, myndigheter som ska godkänna allting, diverse avgifter som ska betalas mm.
  • LadyBond
    Lavish skrev 2010-12-28 09:48:56 följande:
    Det är upp till var och en men själv skulle jag inte göra det.

Dels känner jag att jag inte är bekväm med att någon annan uppfostrar mitt biologiska barn.

Men framförallt kommer det för nära att leka Gud för mig. Annars är det ett trist argument men själv känner jag att det faktiskt kan finnas en mening med att saker blir som de blir. Sen förstår jag absolut att de som är barnlösa kämpar för att få sitt efterlängtade barn och att det finns dem som är beredda att hjälpa dem. All lycka till det. Men jag är inte personligen beredd att ta ansvar för det laborerandet med livets uppkomst, som ÄD trots allt innebär.
    Så Gud ville att mina döttrar dog efter förlossningn då?
    Om Gud inte ville att jag skulle få barn varför såg han till att jag blev gravid i så fall?
    En var spontan och den andra var en IVF. Med mina ägg.

Aha. tack, den värmde...
  • viseversa

Nope kommer ALDRIG donera mina ägg! Varför? Jo för att jag vill vara den enda som föder MINA biologiska barn. men att andra donerar tycker jag är toppen. men jag kommer aldrig göra det. Mina ägg=mina ungar.

• Lavish
    JennyCecilia skrev 2010-12-28 16:33:36 följande:
    Lavish:

Om man har ett barn som dör då?
    Är man bara en halvdålig förälder då? 

Om du ser över helheten..här finns kvinnor som längtat och försökt i åratal om att få drömmen om att slösa oändlig kärlek till ett eget barn.  Här finns kvinnor med missfall..och en del har många många missfall och jag har mist två nyfödda...

När du då skriver som du gör..om att det kanske inte är meningen så trampar du -även om det inte är meningen.
    Så kliver du in och får det att låta som att det är ..om jag tolkar det du skrivit tidigare.. så blir det som att det är meningen att vi ska gå igenom det och om det då är meningen att vi ska få ha det tufft, långt och gråta med alla dessa hormonbehandlingar som dessutom är rent fruktansvärda att genomgå... då nonchalerar du så många många känslor hos dessa kvinnor (och mig) och gör det till ungefär som det skulle vara rätt åt oss...?

Du skriver hela tiden att det inte är meningen att såra och jag tror dig faktiskt och på din profil så står det att du är omtänksam..men om du öppnar ditt sinne för en medsyster...

Har du för en sekund levt dig in i hur det skulle vara att få missfall ..på missfall ..och sen...sörja och gråta osv?
    Har du tänkt tanken att det var du som var en av oss?
    Tänk om det var du som fått en dom: Du kan inte få barn.
    Hade du stått fast då eller hade du vacklat? 
    Det har verkligen aldrig varit min åsikt att vissa inte får barn eller förlorar barn för att de skulle bli/vara dåliga föräldrar. Det har jag också förklarat tidigare i tråden.

Det är min övertygelse att livet har en mening. Pga min övertygelse gör jag ibland vissa ställningstaganden. Jag tolkade TS som en fråga och därför svarade jag vad mitt ställningstagande var i den frågan och varför. (Som inte enbart har med min tro om mening att göra).

Jag har iofs varit med om missfall men jag ska verkligen inte påstå att jag vet hur det är att gå barnlös en lång tid eller vara med om att förlora barn för det vet jag inte. Som jag skrivit upprepade gånger så vacklar jag redan. Jag är osäker på vad jag anser i frågan. Hur jag skulle påverkas om jag själv vore barnlös kan jag inte svara på.

Men menar du att jag aldrig ska uttrycka mina åsikter, att jag överhuvudtaget inte ska ha mina åsikter, eller att jag bara skulle undvikit att svara i den här tråden?
  • MatsAtari
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 15:15:37 följande:
    För att jag inte vill få barn med donerade ägg och genomgå IVF.
    Nej, vem fan tror du vill det?
    Självklart vill man hellre ha sina egna biologiska barn, men nu handlar det om personer som tyvärr inte har den möjligheten.
  • WildaMathilda

Hmm, när man donerar spermier får man väl ca 500 kronor tror jag. Och för att donera ägg mellan 3000-4000 kronor. Säg att man donerar spermier 6 gånger, då har man sina 3000 kronor och man har hjälpt fler än två personer. Och man kan vara anonym.
    Men donerar man ägg så gör man det till max två personer (i Sverige så används donatorns ägg oftast så, de ägg som blir delas på två mottagare) och så får man 3000 kronor. Och man är inte anonym.
    Varför gör man denna skillnad i anonymitet mellan spermie- och äggdonation undrar jag? Någon som vet?
    Och ehöver man träffa psykolog om man ska ta emot spermier? För det gör man ju om man tar emot ägg.

(ok, nu kanske den här frågan kommer i fel tråd men jag vill så gärna veta och här finns ju en del med erfarenhet av det hela)

• Lavish
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 16:36:11 följande:
    Erhm....
    Jag tycker faktiskt inte det är samma sak att "Man leker gud när man gör ÄD" och "För mig kommer det för nära att leka Gud". För mig är det stor skillnad mellan de två meningarna.
  • Lavish
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 16:29:37 följande:
    Jag tror inte att du är medvetet elak. Bara så du vet. Du har en övertygelse, tro eller åsikt och den får du ha. Du kanske bara ska välja tillfällena att uttrycka dessa, lite bättre.
    Det var skönt att höra . Jag ska tänka efter mer innan nästa gång jag väljer att diskutera det här.
  • Jennie med ie
    MatsAtari skrev 2010-12-28 16:42:43 följande:
    Nej, vem fan tror du vill det?
    Självklart vill man hellre ha sina egna biologiska barn, men nu handlar det om personer som tyvärr inte har den möjligheten.
    I detta fallet, i detta inlägget, handlade det om MIG, och svaret på den direkta frågan jag fick är att JAG inte vill få barn via donerade ägg och inte vill genomgå IVF och skulle därför inte ta emot donerade ägg. Vad som nu var det hemska med det svaret, som gör att man t o m måste svära åt mig, kanske nån kan förklara...
  • Anonym (J)
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 16:43:48 följande:
    Hmm, när man donerar spermier får man väl ca 500 kronor tror jag. Och för att donera ägg mellan 3000-4000 kronor. Säg att man donerar spermier 6 gånger, då har man sina 3000 kronor och man har hjälpt fler än två personer. Och man kan vara anonym.
    Men donerar man ägg så gör man det till max två personer (i Sverige så används donatorns ägg oftast så, de ägg som blir delas på två mottagare) och så får man 3000 kronor. Och man är inte anonym.
    Varför gör man denna skillnad i anonymitet mellan spermie- och äggdonation undrar jag? Någon som vet?
    Och ehöver man träffa psykolog om man ska ta emot spermier? För det gör man ju om man tar emot ägg.

(ok, nu kanske den här frågan kommer i fel tråd men jag vill så gärna veta och här finns ju en del med erfarenhet av det hela)
    Om vi talar om Sverige så är spermadonation via sjukvården inte heller anonym.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!