• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • 1814
    MatsAtari skrev 2010-12-28 17:23:37 följande:
    Timersättningen beror ju på hur snabb man är.
    Är man färdig på 1min så har man ju 24 000kr/timme skattefrittSkrattande
    Hahaha! Jag menar att som timersättning för förväntad tid det tar att donera är 4000 ingenting i jämförelse.
  • WildaMathilda
    Hahahahaa! Skrattande
  • villsågärna38
    MatsAtari skrev 2010-12-28 17:20:06 följande:
    Inte psykolog tror jag, men kurator. (I Finland är psykolog ett måste.)
    I Sverige besöker man naturligtvis kuratorn tillsammans med sin partner.

Man måste för övrigt träffa både läkare och kurator även som spermadonator.
    Hej! Vi har gjort ÄD i Sverige och vi träffade en kurator i en timme, ingen psykolog. Enligt den info jag fick ifrån Huddinge är proceduren densamma om det hade rört sig om spermiedonation.
  • MatsAtari
    1814 skrev 2010-12-28 17:25:29 följande:
    Hahaha! Jag menar att som timersättning för förväntad tid det tar att donera är 4000 ingenting i jämförelse.
    Nej, det håller jag med om. I Finland får äggmottagare betala 7000€= 63 000kr +25-30 000kr för själva ivf-en så man undrar ju var pengarna går iväg någonstans.
  • Kary

Jag tror inte att jag skulle vilja göra det på grund av att det verkar vara en ganska jobbig procedur med sprutor och hormoner och allt. Låter inte det minsta trevligt och dessutom utgår ingen monetär kompensation värd namnet. 

• villsågärna38
    enny signatur skrev 2010-12-28 17:21:15 följande:
    Ersättning till donatorn

Donatorn får en fast schablonersättning för sina omkostnader för resa och förlorad arbetsinkomst i samband med donationen. 

var va jag hittade

ts: jag kommer inte donera ägg, väldigt enkelt val för mig. jag vill alltid vara helt fri att skaffa fler barn (fördel om man redan fött sina vilket indikerar risk för mig) och jag skulle alltid känna mig osäker av det. Jag gillar inte sjukhus och sprutor så det går helt bort. 
    Att donera ägg minskar inte på något sätt chanserna till framtida barn. De ägg du donerar är de ägganlag i din äggstock som skulle gått till spillo den månaden i vilket fall (varje månad aktiveras flera ägg i äggstocken och sedan är det ett eller två av dessa som sedan lossas vid ägglossningen, vid en äggdonation eller ivf så "odlar" man med hjälp av hormoner alla dessa ägg som aktiveras just den månaden och plockar ut dem när de mognat) Har självklart full respekt för att du inte vill donera ägg iaf men vill bara förklara så att det inte börjar spridas några felaktiga rykten här på FL.
  • villsågärna38
    Hi, hi!!
  • MatsAtari
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 17:30:01 följande:
    Att donera ägg minskar inte på något sätt chanserna till framtida barn. De ägg du donerar är de ägganlag i din äggstock som skulle gått till spillo den månaden i vilket fall (varje månad aktiveras flera ägg i äggstocken och sedan är det ett eller två av dessa som sedan lossas vid ägglossningen, vid en äggdonation eller ivf så "odlar" man med hjälp av hormoner alla dessa ägg som aktiveras just den månaden och plockar ut dem när de mognat) Har självklart full respekt för att du inte vill donera ägg iaf men vill bara förklara så att det inte börjar spridas några felaktiga rykten här på FL.
    Det kan det visst göra om man har otur.
    Det är en många mediciner och sprutor tjejerna ska ta.
    Hormoner är inte alls helt ofarligt att stoppa i sig.
  • 1814
    MatsAtari skrev 2010-12-28 17:29:48 följande:
    Nej, det håller jag med om. I Finland får äggmottagare betala 7000€= 63 000kr +25-30 000kr för själva ivf-en så man undrar ju var pengarna går iväg någonstans.
    Ja, det kan man undra, för handel med mänskliga celler och vävnader är olagligt i hela Europa vad jag vet. Vad jag har hört (från donatorer i Riga visserligen) så är ersättningen €2-300 där.
  • Lavish
    JennyCecilia skrev 2010-12-28 17:21:50 följande:
    De här kvinnorna (vi) har ofta tidigare blivit dåliga bemötta.. och till slut så rinner det ju över.
    Inte nog med hur jobbigt det är med behandlingarna och de missfallen men kanske har eller längtan och man försöker igen och igen. De som gjort IVf tex..kanske har gjort mellan 3 till 22 isättningar som misslyckats..man får upp hoppet-rasar ner i gråt och tårar och sorg--ny behandling-om och om igen.
    Det är fruktansvärt påfrestande och sen...så kan äggen ta slut av alla behandlingar eller för att man gett så många år på att försöka..så till slut finns bara ÄD kvar.

De som gör ÄD har ofta en massiv erfarenhet. Många försök som går snett bakom sig.
    Kolla här: Du får mens. Du börjar medicinera. Du mår skit. Du väntar på nästa medicin. Sprutor och hormoner. Du väntar på att få ta ur dina 22 ägg (som gör ont). Du tar ut äggen. Du väntar på att få sätta tillbaka ett embryo. Alla embryon kanske dör. Du måste göra om behandlingen med de helvetiska medicinerna.
    Du gör om det och det går! Du tar ut alla äggen -efter fem veckor väntan igen. Sen stoppar du i embryot. Du måste vänta i elva-13 dagar på om det fäst. Helvetesveckan liksom. Ska det gå eller inte gå?
    Varje minut funderar du på om det gick eller inte. Kanske får man ett minus och försöker igen. Kanske får du ett plus! Du blir lycklig..sen får du missfall -ny behandling-missfall .. 

Sen när det inte går..så testar du ÄD. När du kommit hit är du oftast nerkörd i skorna- Här -när man är här så är hoppet betydligt mindre än vad det var från början. Man har kanske nästan inget hopp kvar alls. 
    Sen PÅ DET får du då höra att det är fel? Eller äckligt? Och omgivningen dömer ut dig och ditt sista chansen att få barn? Är det snällt? Tycker du verkligen att det är schyst? På riktigt?
    Jo jag förstår att det är väldigt känsligt, ännu mer känsligt än jag trodde kanske och det tröstar mig eftersom jag förstår bättre varför vissa uttryckt sig så hårt mot mig. Så tack för förklaringen.

Jag tycker absolut inte att det är schysst att säga till någon som fått barn via ÄD att det är fel, äckligt, att döma ut det. Jag har bara svårt att se att det är det jag har sagt/gjort. Hade jag verkligen skrivit att "Det är äckligt med ÄD barn" eller "Du ska inte ha något barn för det vore helt fel" DÅ hade jag förstått att jag fått de reaktionerna.

Men jag kan förstå att det är lätt att ta illa upp och genast läsa in det värsta när man kanske redan fått höra mycket skit tidigare och man har nära till att bli förbannad/ledsen. Så jag nöjer mig att utifrån det förstå att vissa blev väldigt ledsna oavsett vad jag egentligen skrev och att lära mig att till nästa gång tänka efter ytterligare en gång innan jag bestämmer mig för att det är rätt läge att diskutera mina åsikter.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!