Irma01 skrev 2010-12-28 09:28:16 följande:
Hej,
Klart att jag respekterar din åsikt men det är inte dina biologiska barn. Du är bara relaterade till dem via genetiken, inget annat. Den biologiska mamman är den som bär barnet i 9 månader. Dessutom skulle inte ägget hos dig ha utvecklats till samma barn som hos den biologiska mamman, eftersom miljön påverkar gener också, läs lite om du är intresserad om epigenetics.
Dessutom vill jag bara säga att det är lätt att ha en sådan uppfattning när man aldrig ha råkaut ut för svårigheter. Jag fick cancer vid 31, när vi försökte skaffa barn, och tyvärr gjorde cellgifter mig steril. Jag får inte adoptera eftersom jag har haft cancer, och äggdonation är det enda utvägen vi har för att kunna få barn.
Så jag är evig tacksam att det finns kvinnor som är beredda att hjälpa och ge ägg. Självklart respekterar jag att man tycker att det känns märkligt och inte vill, men jag tror inte att det riktigt gåt att vara så kategorsikt när man inte kan föreställa sig vilken situation man kan faktiskt hamna i.
Själva har vi gjort äggdonation utomlands, där donatorn är helt anonymt, vilket gör att fler kvinnor donerar, eftersom många i Sverige tycker att det är jobbig att veta att det finns möjlighter för barnet att få veta identitet av donatorn när de är 18. Eftersom ÄD började bara 2003 i Sverige, är barnen ännu för små, så man vet inte ännu om de kommer att använda sig av den möjlighten som finns.
Alla ni som tar er tid och har vilja att hjälpa till kan jag bara från hela mitt hjärta säga TACK
Mvh,
Fast barnet blir mina barns syskon, bär samma dna och chansen att de skulle vara lika är stor. Så för mig skulle det vara mina barn även om jag själv inte har burit dom i mig.
Jag är glad att andra människor inte känner på samma sätt som mig så att ni som inte kan få barn utan hjälp får möjligheten. Men jag skulle aldrig göra det själv.