• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • cloudberry79

Det där med att det skulle vara som mitt barn är ungefär som att donerade organ skulle påverka mottagarens personlighet så den liknade donatorns. Om min man dog och donerade sin njure till Kalle, skulle det ju inte göra Kalle till min make, inte ens litegrann. Det är en cell, som genom den biologiska moderns och faderns både biologiska påverkan och uppfostran kommer bli en individ som är de biologiska föräldrarnas barn helt och hållet. Däremot står jag fast vid att jag inte kommer donera så länge det inte är möjligt att bevara sin anonymitet om man så önskar, samt ger bättre ersättning än bara inkomstbortfall och resebidrag.

If you love me - please don't feed me!
  • Barapåbesök

Själv har jag gått från att vara väldigt anti till att bli mer och mer öppen för att donera ägg. Men fortfarande är jag en bit ifrån att verkligen vilja göra det. Det är ju svårt, det är ju på sätt och vis ens egna biologiska barn man ger bort...

Känner mig mycket mer öppen för att vara surrogatmamma istället, med någon annans ägg då förstås. Skulle mycket väl kunna tänka mig att göra detta för homosexuella vänner som vill ha barn till exempel.

• MatsAtari
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 17:11:31 följande:
    Vet du om man måste träffa en psykolog om man tar emot spermier (i Sverige)?
    Inte psykolog tror jag, men kurator. (I Finland är psykolog ett måste.)
    I Sverige besöker man naturligtvis kuratorn tillsammans med sin partner.

Man måste för övrigt träffa både läkare och kurator även som spermadonator.
  • Emmylou
    Anonym (mia) skrev 2010-12-28 16:52:25 följande:
    Alla de stackars barnen som sitter föräldralösa då? Är det ingen som bryr sig om dem? Adoptera istället för att mixtra ihop ett barn med andra människors ägg och sperma.
    Vissa har ingen känsla för andra människors öden, du är tydligen en av dom. Att adoptera ett barn är (oftast) en lång, mödosam process med utredningar och väntetider. En underbar process också för de flesta i slutänden. En del vill inte adoptera, vissa får inte, vissa hinner bli för gamla innan dom kommit fram i kön. Dom "stackars barnen" har det oftast bra innan de blir adopterade, det finns självklart undantag från den regeln. Men, att tycka att det är de barnlösa människornas ansvar att se till att föräldralösa barn ska få det bra är en märklig tanke. Hur som haver, det är lätt att kasta skit på andra under skydd av sin anonymitet på nätet, alldeles för lätt. Hoppas du inte drabbas av ofrivillig barnlöshet, det låter som du skulle kunna få det riktigt jobbigt då med dina fördomar och inställningar. Lite ödmjukhet inför livet är aldrig fel.

Lev väl/ stolt Mamma med hjälp av äggdonation.
  • enny signatur
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 16:43:48 följande:
    Hmm, när man donerar spermier får man väl ca 500 kronor tror jag. Och för att donera ägg mellan 3000-4000 kronor. Säg att man donerar spermier 6 gånger, då har man sina 3000 kronor och man har hjälpt fler än två personer. Och man kan vara anonym.
    Men donerar man ägg så gör man det till max två personer (i Sverige så används donatorns ägg oftast så, de ägg som blir delas på två mottagare) och så får man 3000 kronor. Och man är inte anonym.
    Varför gör man denna skillnad i anonymitet mellan spermie- och äggdonation undrar jag? Någon som vet?
    Och ehöver man träffa psykolog om man ska ta emot spermier? För det gör man ju om man tar emot ägg.

(ok, nu kanske den här frågan kommer i fel tråd men jag vill så gärna veta och här finns ju en del med erfarenhet av det hela)
    Ersättning till donatorn

Donatorn får en fast schablonersättning för sina omkostnader för resa och förlorad arbetsinkomst i samband med donationen. 

var va jag hittade

ts: jag kommer inte donera ägg, väldigt enkelt val för mig. jag vill alltid vara helt fri att skaffa fler barn (fördel om man redan fött sina vilket indikerar risk för mig) och jag skulle alltid känna mig osäker av det. Jag gillar inte sjukhus och sprutor så det går helt bort. 
  • LadyBond
    Lavish skrev 2010-12-28 17:12:26 följande:
    Nej kanske skulle jag inte gjort det. Hade tråden uppenbart haft som syfte att diskutera för och emot äggdonationer så tycker jag nog att mina åsikter hade haft sin plats här. Och så uppfattade jag också tråden först. Men det kan stämma att jag missuppfattade vad TS egentligen ville att tråden skulle handla om.

Om min bästa vän funderade på om hon skulle donera ägg och frågade mig om jag själv skulle vilja donera skulle jag nog svarat som jag svarade i tråden. Kanske skulle jag linda in det ytterligare och kanske skulle hon tydligare märka att jag inte dömde hennes val när vi faktiskt var tillsammas IRL. Men i stort sätt skulle jag nog framföra samma sak.

Jag kan förstå att man är känslig som ofrivilligt barnlös. Jag bara funderar kring vart gränsen går mellan att ta hänsyn till den känsligheten å ena sidan och att uttrycka sina åsikter å andra sidan. Trots allt upplever jag att de som tagit väldigt illa upp vad jag har skrivit egentligen tagit så illa upp för att de tolkat in en massa åsikter hos mig som jag inte alls har och inte heller har skrivit. De har läst det jag skrivit och sedan omarbetat det till något annat.

Exempel som att . Jag tror att ofrivilligt barnlösa inte får barn för att de skulle bli dåliga föräldrar. Jag tycker vi ska förbjuda äggdonation och att de som håller på med ÄD är omoraliska.  Jag tycker att det är dåligt om ofrivilligt barnlösa skulle få ett barn.

Ingen av dom sakerna är ju mina åsikter och det verkar vara i dessa åsikter elakheten ligger.
    De här kvinnorna (vi) har ofta tidigare blivit dåliga bemötta.. och till slut så rinner det ju över.
    Inte nog med hur jobbigt det är med behandlingarna och de missfallen men kanske har eller längtan och man försöker igen och igen. De som gjort IVf tex..kanske har gjort mellan 3 till 22 isättningar som misslyckats..man får upp hoppet-rasar ner i gråt och tårar och sorg--ny behandling-om och om igen.
    Det är fruktansvärt påfrestande och sen...så kan äggen ta slut av alla behandlingar eller för att man gett så många år på att försöka..så till slut finns bara ÄD kvar.

De som gör ÄD har ofta en massiv erfarenhet. Många försök som går snett bakom sig.
    Kolla här: Du får mens. Du börjar medicinera. Du mår skit. Du väntar på nästa medicin. Sprutor och hormoner. Du väntar på att få ta ur dina 22 ägg (som gör ont). Du tar ut äggen. Du väntar på att få sätta tillbaka ett embryo. Alla embryon kanske dör. Du måste göra om behandlingen med de helvetiska medicinerna.
    Du gör om det och det går! Du tar ut alla äggen -efter fem veckor väntan igen. Sen stoppar du i embryot. Du måste vänta i elva-13 dagar på om det fäst. Helvetesveckan liksom. Ska det gå eller inte gå?
    Varje minut funderar du på om det gick eller inte. Kanske får man ett minus och försöker igen. Kanske får du ett plus! Du blir lycklig..sen får du missfall -ny behandling-missfall .. 

Sen när det inte går..så testar du ÄD. När du kommit hit är du oftast nerkörd i skorna- Här -när man är här så är hoppet betydligt mindre än vad det var från början. Man har kanske nästan inget hopp kvar alls. 
    Sen PÅ DET får du då höra att det är fel? Eller äckligt? Och omgivningen dömer ut dig och ditt sista chansen att få barn? Är det snällt? Tycker du verkligen att det är schyst? På riktigt?
  • MatsAtari
    1814 skrev 2010-12-28 17:15:58 följande:
    Fast det står faktiskt i ett förslag (hos Socialstyrelsen) att höja ersättningen för äggdonatorer eftersom den inte motsvarar den timersättning 500 kr / donation som spermiedonatorer får. Så någonstans i Sverige borde man få 500 kr?
    Timersättningen beror ju på hur snabb man är.
    Är man färdig på 1min så har man ju 24 000kr/timme skattefrittSkrattande
  • WildaMathilda
    MatsAtari skrev 2010-12-28 17:20:06 följande:
    Inte psykolog tror jag, men kurator. (I Finland är psykolog ett måste.)
    I Sverige besöker man naturligtvis kuratorn tillsammans med sin partner.

Man måste för övrigt träffa både läkare och kurator även som spermadonator.
    Tack!
  • Sara62

Jag hade gärna donerat ägg, men mina har passerat bäst-före-datum med råge.

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!