• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • LadyBond
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 16:54:09 följande:
    Är det bara de som behöver fertilitetshjälp i form av donationer för att få biobarn som har nån form av skyldighet att adoptera de stackars föräldralösa istället, eller gäller det även de som kan få barn på egen hand hemma i sängen?
    Haha, underbart!

Nä, tydligen så är det de som försökt att få barn men inte lyckats.. det är bara deras (våran skyldighet) att adoptera. De som har lyckats få egna barn har inget ansvar för stackars hemlösa..
  • WildaMathilda
    Anonym (mia) skrev 2010-12-28 16:52:25 följande:
    Alla de stackars barnen som sitter föräldralösa då? Är det ingen som bryr sig om dem? Adoptera istället för att mixtra ihop ett barn med andra människors ägg och sperma.
    Men herregud, vilket obildat och empatilöst inlägg. Och självklart anonymt.
  • LadyBond
    Alla de stackars barnen som sitter föräldralösa då? Är det ingen som bryr sig om dem? Adoptera istället för att mixtra ihop ett barn med andra människors ägg och sperma.
    Du?

Jag gjorde en IVF. Med mina ägg och min makes simmare.
    Men jag har vänner och är medkännande och sympatisk..

och jag kanske kommer få göra ÄD..vem vet?

• Anonym (H)
    Anonym (Jag vill!) skrev 2010-12-27 22:25:13 följande:
    Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 
    Hej! Ett svar på en av dina frågor bara ifrån en som själv försöker få barn via ÄD i Sverige. Man behöver inte ha barn sen tidigare för att donera ägg. Kram och tack för ett fint inlägg
  • MatsAtari
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 16:43:48 följande:
    Hmm, när man donerar spermier får man väl ca 500 kronor tror jag. Och för att donera ägg mellan 3000-4000 kronor. Säg att man donerar spermier 6 gånger, då har man sina 3000 kronor och man har hjälpt fler än två personer. Och man kan vara anonym.
    Men donerar man ägg så gör man det till max två personer (i Sverige så används donatorns ägg oftast så, de ägg som blir delas på två mottagare) och så får man 3000 kronor. Och man är inte anonym.
    Varför gör man denna skillnad i anonymitet mellan spermie- och äggdonation undrar jag? Någon som vet?
    Och ehöver man träffa psykolog om man ska ta emot spermier? För det gör man ju om man tar emot ägg.

(ok, nu kanske den här frågan kommer i fel tråd men jag vill så gärna veta och här finns ju en del med erfarenhet av det hela)
    Det är i Danmark man får 500kr. I sverige får man max 400kr/lämningstillfälle och om man inte skulle råka bo i en stad som har reproduktionscentraler så kan du dra bort ytterliggare 200-300kr/lämningstillfälle för resorna.
    Kvar blir ca 1-200kr alltså. Det är alltså inget man gör i ekonomiskt syfte.
  • Zelmilainen

jag skulle gärna donera ägg, men kan ej. ej än iaf... ville donera blod med, men går inte då jag inte har bra vener i armarna. jag gick igenom alla tester och var ok, men sen sprack d där... har ej fått några barn än, vilket de vill att man ska ha gjort. sen har jag endometrios med vilket kan försvåra det hela... men ska helt klart kolla upp det den dagen jag fått egna barn.

nehepp...
  • Anonym
    Det finns nog väldigt många barnlösa som glatt skulle göra det.

Som systemet ser ut så är det dock nästan enbart väldigt välbeställda personer som adoptera.
    Hur många tror du har pengarna och dessutom orkar gå igenom myndigheterna?
  • WildaMathilda
    MatsAtari skrev 2010-12-28 17:04:13 följande:
    Det är i Danmark man får 500kr. I sverige får man max 400kr/lämningstillfälle och om man inte skulle råka bo i en stad som har reproduktionscentraler så kan du dra bort ytterliggare 200-300kr/lämningstillfälle för resorna.
    Tack för rätelsen. Nej, jag tror inte heller att man gör det främst i ekonomiskt syfte. Jag var mer intresserad av skillnaderna som finns mellan spermiedonation och äggdonation (ok, de mest uppenbara är jag ju med på, hahaha!). Jag upplever nämligen att landstingen gör skillnader mellan dessa men så är alltså inte fallet?
    Vet du om man måste träffa en psykolog om man tar emot spermier (i Sverige)?

Rent generellt så tycker jag att det borde vara liknande regler avseende äggdonation inom EU. Bara i Sverige har vi t.ex. olika åldersgränser för in vitro-behandlingar beroende på var du bor. I vissa landsting är det 37 år som gäller. I andra är det 38 år och i andra är det 40 år. Det är samma sak med donatorernas åldersgränser, de varierar över landet. Mycket märkligt tycker jag.
  • Lavish
    JennyCecilia skrev 2010-12-28 16:55:18 följande:
    Att du kanske inte skulle ha skrivit i tråden. Dessa kvinnor (och jag) ÄR känsliga eftersom de (vi ) redan får så mycket skit från vänner och bekanta tom. Så.. man vil gärna slippa ta skit från någon grupp..tex.. från främlingar..som är anti till ens livsval..

Klart du har rätt till din åsikt. Jag har rätt till en jag med.
    Men jag är ibland dålig på att uttrycka mig rätt och ibland sårar jag med, fast det inte är meningen. Oftast beror det på att jag formulerat mig dåligt. Men .. jag skulle aldrig säga som du sa -om jag tex visste att min bästa vän gjorde ÄD. Jag ser alla människor på FL som -jag betraktar de som individer och jag behandlar de precis som jag skulle behandla min bästa vän. Om någon inte är riktigt dum då-förstås. Jag försöker alltid säga saker som får andra att må bra och håller jag inte med så håller jag tyst och tar det med någon som INTE blir sårad-om jag nu måste vädra min åsikt-så ser jag till att någon inte blir ledsen av den.. jag försöker att vara så. Det är min strävan..
    Nej kanske skulle jag inte gjort det. Hade tråden uppenbart haft som syfte att diskutera för och emot äggdonationer så tycker jag nog att mina åsikter hade haft sin plats här. Och så uppfattade jag också tråden först. Men det kan stämma att jag missuppfattade vad TS egentligen ville att tråden skulle handla om.

Om min bästa vän funderade på om hon skulle donera ägg och frågade mig om jag själv skulle vilja donera skulle jag nog svarat som jag svarade i tråden. Kanske skulle jag linda in det ytterligare och kanske skulle hon tydligare märka att jag inte dömde hennes val när vi faktiskt var tillsammas IRL. Men i stort sätt skulle jag nog framföra samma sak.

Jag kan förstå att man är känslig som ofrivilligt barnlös. Jag bara funderar kring vart gränsen går mellan att ta hänsyn till den känsligheten å ena sidan och att uttrycka sina åsikter å andra sidan. Trots allt upplever jag att de som tagit väldigt illa upp vad jag har skrivit egentligen tagit så illa upp för att de tolkat in en massa åsikter hos mig som jag inte alls har och inte heller har skrivit. De har läst det jag skrivit och sedan omarbetat det till något annat.

Exempel som att . Jag tror att ofrivilligt barnlösa inte får barn för att de skulle bli dåliga föräldrar. Jag tycker vi ska förbjuda äggdonation och att de som håller på med ÄD är omoraliska.  Jag tycker att det är dåligt om ofrivilligt barnlösa skulle få ett barn.

Ingen av dom sakerna är ju mina åsikter och det verkar vara i dessa åsikter elakheten ligger.
  • 1814
    MatsAtari skrev 2010-12-28 17:04:13 följande:
    Fast det står faktiskt i ett förslag (hos Socialstyrelsen) att höja ersättningen för äggdonatorer eftersom den inte motsvarar den timersättning 500 kr / donation som spermiedonatorer får. Så någonstans i Sverige borde man få 500 kr?
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!