JennyCecilia skrev 2010-12-28 16:55:18 följande:
Att du kanske inte skulle ha skrivit i tråden. Dessa kvinnor (och jag) ÄR känsliga eftersom de (vi ) redan får så mycket skit från vänner och bekanta tom. Så.. man vil gärna slippa ta skit från någon grupp..tex.. från främlingar..som är anti till ens livsval..
Klart du har rätt till din åsikt. Jag har rätt till en jag med.
Men jag är ibland dålig på att uttrycka mig rätt och ibland sårar jag med, fast det inte är meningen. Oftast beror det på att jag formulerat mig dåligt. Men .. jag skulle aldrig säga som du sa -om jag tex visste att min bästa vän gjorde ÄD. Jag ser alla människor på FL som -jag betraktar de som individer och jag behandlar de precis som jag skulle behandla min bästa vän. Om någon inte är riktigt dum då-förstås. Jag försöker alltid säga saker som får andra att må bra och håller jag inte med så håller jag tyst och tar det med någon som INTE blir sårad-om jag nu måste vädra min åsikt-så ser jag till att någon inte blir ledsen av den.. jag försöker att vara så. Det är min strävan..
Nej kanske skulle jag inte gjort det. Hade tråden uppenbart haft som syfte att diskutera för och emot äggdonationer så tycker jag nog att mina åsikter hade haft sin plats här. Och så uppfattade jag också tråden först. Men det kan stämma att jag missuppfattade vad TS egentligen ville att tråden skulle handla om.
Om min bästa vän funderade på om hon skulle donera ägg och frågade mig om jag själv skulle vilja donera skulle jag nog svarat som jag svarade i tråden. Kanske skulle jag linda in det ytterligare och kanske skulle hon tydligare märka att jag inte dömde hennes val när vi faktiskt var tillsammas IRL. Men i stort sätt skulle jag nog framföra samma sak.
Jag kan förstå att man är känslig som ofrivilligt barnlös. Jag bara funderar kring vart gränsen går mellan att ta hänsyn till den känsligheten å ena sidan och att uttrycka sina åsikter å andra sidan. Trots allt upplever jag att de som tagit väldigt illa upp vad jag har skrivit egentligen tagit så illa upp för att de tolkat in en massa åsikter hos mig som jag inte alls har och inte heller har skrivit. De har läst det jag skrivit och sedan omarbetat det till något annat.
Exempel som att . Jag tror att ofrivilligt barnlösa inte får barn för att de skulle bli dåliga föräldrar. Jag tycker vi ska förbjuda äggdonation och att de som håller på med ÄD är omoraliska. Jag tycker att det är dåligt om ofrivilligt barnlösa skulle få ett barn.
Ingen av dom sakerna är ju mina åsikter och det verkar vara i dessa åsikter elakheten ligger.