• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Anonym (mia)

Vid en äggdonation så får väl barnet fortfarande mina gener. Vilket betyder att det skulle vara mitt barn!
    Nej jag skulle inte donera ägg, om det vore min syster så självklart. Men inte till vem som helst.

• izzibizz

Nu har jag inte läst mer än ts.
    Vi har själv ett ivf-barn och innan utredningen var klar funderade man ju på det här.
    Jag hade helt klart kunnat tänka mig donera ägg till barnlösa par OM jag hade varit garanterad att det inte hade stått ett barn 18 år senare och ringt på dörren och kallat mig mamma.
    Jag anser att jag donerar vävnad inte liv.
    Kan tilläggas att om vi hade behövt använda oss av dinatiorägg vid ivf hade jag om jag inte varit nöd och tvungen vid tex allvarlig sjukdom ALDRIG talat om det för mitt barn.

• WildaMathilda
    Anonym (J) skrev 2010-12-28 16:47:19 följande:
    Om vi talar om Sverige så är spermadonation via sjukvården inte heller anonym.
    Ahaa, tack! Undrar var jag fick det ifrån? Nu vet jag bättre! Tack igen!
  • MatsAtari
    Irma01 skrev 2010-12-28 16:20:14 följande:
    Bara en tanke. Jag tror absolut att de borde höja ersättningen, efterom det är en krävande procedur. Men det ska inte vara så pass att risken finns att kvinnor väljer att göra detta för att de behöver pengarna men egentligen inte vill donera.

Gränsen är verkligen hårfin, och lite farlig också. Det är en väldigt svår balansgång.
    Ett alternativ är annars att omfördela pengarna som redan finns.
    Varför ska sjukhuset eller kliniken ha 90% av pengarna som patienten betalar för en ÄD tex?

Som det är idag så bedriver den som vill donera sina ägg en slags välgörenhet till sjukhuset (Eller kliniken om det är utomlands.)
  • Anonym (H)
    Anonym (J) skrev 2010-12-28 16:47:19 följande:
    Om vi talar om Sverige så är spermadonation via sjukvården inte heller anonym.
    Yes. Processen är precis densamma för ägg och spermiedonation i Sverige.
  • Anonym (mia)
    JennyCecilia skrev 2010-12-28 16:33:36 följande:
    Lavish:

Om man har ett barn som dör då?
    Är man bara en halvdålig förälder då? 

Om du ser över helheten..här finns kvinnor som längtat och försökt i åratal om att få drömmen om att slösa oändlig kärlek till ett eget barn.  Här finns kvinnor med missfall..och en del har många många missfall och jag har mist två nyfödda...

När du då skriver som du gör..om att det kanske inte är meningen så trampar du -även om det inte är meningen.
    Så kliver du in och får det att låta som att det är ..om jag tolkar det du skrivit tidigare.. så blir det som att det är meningen att vi ska gå igenom det och om det då är meningen att vi ska få ha det tufft, långt och gråta med alla dessa hormonbehandlingar som dessutom är rent fruktansvärda att genomgå... då nonchalerar du så många många känslor hos dessa kvinnor (och mig) och gör det till ungefär som det skulle vara rätt åt oss...?

Du skriver hela tiden att det inte är meningen att såra och jag tror dig faktiskt och på din profil så står det att du är omtänksam..men om du öppnar ditt sinne för en medsyster...

Har du för en sekund levt dig in i hur det skulle vara att få missfall ..på missfall ..och sen...sörja och gråta osv?
    Har du tänkt tanken att det var du som var en av oss?
    Tänk om det var du som fått en dom: Du kan inte få barn.
    Hade du stått fast då eller hade du vacklat? 
    Alla de stackars barnen som sitter föräldralösa då? Är det ingen som bryr sig om dem? Adoptera istället för att mixtra ihop ett barn med andra människors ägg och sperma.
  • Jennie med ie
    Anonym (mia) skrev 2010-12-28 16:52:25 följande:
    Alla de stackars barnen som sitter föräldralösa då? Är det ingen som bryr sig om dem? Adoptera istället för att mixtra ihop ett barn med andra människors ägg och sperma.
    Är det bara de som behöver fertilitetshjälp i form av donationer för att få biobarn som har nån form av skyldighet att adoptera de stackars föräldralösa istället, eller gäller det även de som kan få barn på egen hand hemma i sängen?
  • LadyBond
    Lavish skrev 2010-12-28 16:41:32 följande:
    Det har verkligen aldrig varit min åsikt att vissa inte får barn eller förlorar barn för att de skulle bli/vara dåliga föräldrar. Det har jag också förklarat tidigare i tråden.

Det är min övertygelse att livet har en mening. Pga min övertygelse gör jag ibland vissa ställningstaganden. Jag tolkade TS som en fråga och därför svarade jag vad mitt ställningstagande var i den frågan och varför. (Som inte enbart har med min tro om mening att göra).

Jag har iofs varit med om missfall men jag ska verkligen inte påstå att jag vet hur det är att gå barnlös en lång tid eller vara med om att förlora barn för det vet jag inte. Som jag skrivit upprepade gånger så vacklar jag redan. Jag är osäker på vad jag anser i frågan. Hur jag skulle påverkas om jag själv vore barnlös kan jag inte svara på.

Men menar du att jag aldrig ska uttrycka mina åsikter, att jag överhuvudtaget inte ska ha mina åsikter, eller att jag bara skulle undvikit att svara i den här tråden?
    Att du kanske inte skulle ha skrivit i tråden. Dessa kvinnor (och jag) ÄR känsliga eftersom de (vi ) redan får så mycket skit från vänner och bekanta tom. Så.. man vil gärna slippa ta skit från någon grupp..tex.. från främlingar..som är anti till ens livsval..

Klart du har rätt till din åsikt. Jag har rätt till en jag med.
    Men jag är ibland dålig på att uttrycka mig rätt och ibland sårar jag med, fast det inte är meningen. Oftast beror det på att jag formulerat mig dåligt. Men .. jag skulle aldrig säga som du sa -om jag tex visste att min bästa vän gjorde ÄD. Jag ser alla människor på FL som -jag betraktar de som individer och jag behandlar de precis som jag skulle behandla min bästa vän. Om någon inte är riktigt dum då-förstås. Jag försöker alltid säga saker som får andra att må bra och håller jag inte med så håller jag tyst och tar det med någon som INTE blir sårad-om jag nu måste vädra min åsikt-så ser jag till att någon inte blir ledsen av den.. jag försöker att vara så. Det är min strävan..

• Irma01

Anonym Mia ... Men adoptera du då? Eller vadå, bara för att det fungerar för dig så ska du inte behöva bry dig? Dessutom är det så att vissa av oss får inte adoptera( i mitt fall pga cancern) eller orkar inte med processen...menar du på fullast allvar att det är bara de infertilas problem att ta hand om alla stackars barn som har det dåligt i världen???? Men inte din eftersom du är fertil? Hör du inte själv hur det låter?

• Anonym (H)
    Anonym (mia) skrev 2010-12-28 16:52:25 följande:
    Man ska aldrig adoptera för att ta hand om ett barn för att det är synd om det. Då kan väl lika väl du göra det isf om det ska var någon sorts välgörendet??? Alla barn förtjänar föräldrar som verkligen vill ha dem, inte tycker synd om dem. Man ska adoptera för att det känns rätt, för att man verkligen vill det och inte som något second best alternativ, det är inget barn som mår bra av att få föräldrar på det sättet.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!