• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Lavish
    Irma01 skrev 2010-12-28 16:09:29 följande:
    När det tar på något som är så känslig reagerar man inte alltid på bästa sätt. Om jag har sårat dig på något sätt berjag också om ursäkt.

Det är lätt att missuppfatta varandra i ett forum.

Mvh,
    Nej det var inte dig jag tänkte på egentligen. Att du blev provocerad gjorde mig inte ledsen. Det var några andra inlägg. Jag kan faktiskt förstå att man tycker det är störande att jag tänker såhär om man inte delar mina tankar. Därför skulle jag aldrig gå in i "svårt att få barn" forumet och börja diskutera dem.
  • Irma01
    Anonym (Fy fan) skrev 2010-12-28 15:55:04 följande:
    Tack! Jag önskar jag vore sån att jag bara kunde gå vidare och skaka stoftet av fötterna,men jag tar så illa vid mig... Ibland gruvar jag mig för att få barn just p.g.a såna människor! Jag är uppriktigt rädd för att möta dem. Jag kan tycka att rätt många sorters människor inte borde "skaffa" barn,men jag skulle ALDRIG säga till nån som har barn att det barnet inte borde funnits och det är det jag är rädd för att få höra. Jag tror nästan ingen i vår bekantskap/släkt kommer bli glada när vi väl får barn... Tror många tycker vi borde ge upp och sluta försöka. Känns som vårt efterlängade barn kommer födas in en hård omvärld och vi som kommer älska det barnet så mycket vi skulle önska att andra åtminstone accepterar eller helst tycker om barnet också. Inte är arga på oss för att vi tog till "extrema" metoder för att få barn...
    Hej,

Hoppas att du inte låter detta påverka dig för mycket. Och som IVFdagar skrev så är du jätte välkommen till vår ÄD familjen i stället, och där handlar det bara om stöd!!!

Kramar!
  • Lavish
    Fru U skrev 2010-12-28 16:09:19 följande:
    går knappast att misstolka trådens intention i känsliga rummet (med de regler som gäller här) och att det klart och tydligt står i ts att hon vill informera om att man kan donera ägg

Står inget om att diskutera gärna om livets uppkomst eller om det är rätt eller fel med ÄD
    Tja om det nu är så att jag misstolkade så var det en ärlig misstolkning. Men du tror också att jag bara skrev för att vara elak och såra andra alltså?

Nej det står inget om att diskutera livets uppkomst. Men kanske tolkade jag tråden för mycket utifrån rubriken "Varför inte donera lite ägg?" Det var helt enkelt den frågan jag svarade på.
  • McKikki

Jag hade utan att tveka donerat resten av mina ägg till bättre behövande men tyvärr faller jag på åldern. Jag ringde faktiskt när jag var 34 och erbjöd mina ägg men då var det nytt och de hävdade att dom inte behövde fler :(

• Anonym (Fy fan)
    Ethi skrev 2010-12-28 15:59:56 följande:
    Även med äggdonation?
    Precis vad jag undrade. Jag får hela tiden känsan av att det gäller bara de som lyckas spontant eller med ytterst lite hjälp-inte de som gör IVF eller ÄD. Och de som inte får barn på nåt sätt då? De finns ju även om de är rätt få. Var det då meningen att just de inte skulle få några? Hur dömer man vem som det är meningen för och vem det inte är meningen för? "Du fick barn spontant trots att det tog tio år-du är godkänd". Eller "nej,du fick barn via ÄD så du är inte godkänd"? Och de som fick barn helt utan problem? Var det alltid meningen? Fertil= bra förälder? Jag förstår inte resonemanget med att det kan vara meningen eller  meningen att man får barn.
  • Jennie med ie
    Lavish skrev 2010-12-28 16:13:09 följande:
    Tja om det nu är så att jag misstolkade så var det en ärlig misstolkning. Men du tror också att jag bara skrev för att vara elak och såra andra alltså?

Nej det står inget om att diskutera livets uppkomst. Men kanske tolkade jag tråden för mycket utifrån rubriken "Varför inte donera lite ägg?" Det var helt enkelt den frågan jag svarade på.
    Jag förstår dig, tycker frågan "Varför inte donera....?" öppnar upp för både ekonomiska, etiska, känslomässiga, hälsomässiga o s v skäl till att antingen göra det eller låta bli.
  • LadyBond

Det känns för mig som att TS vill slå ett slag för donation....

Ni som skriver att ni inte kan tänka er att donera...

Jag tror att alla som gör ÄD redan tidigare mött/träffats med era (i min värld begränsade) åsikter.
    Och ifrågasätts och klagas på och de får redan ta så mycket skit. Så mycket skit att de gärna är anonyma för att inte bli trakasserade och slippa få en massa korkade kommentarer.

Har ni inget positivt att säga så håll det för er själva.

Det känns litet som att jag skulle köpa ett spel.. så har jag en bugg i spelet.
    Så jag skapar en tråd som heter: Vilka har  mer det här problemet?

Och 75 personer skriver: Nej, det har jag inte.
    (Detta är helt irrelevant att skriva eftersom personen INTE efterfrågar vilka som INTE har problem.) 

Förstår ni vad jag försöker säga?  

• Fru U
    Lavish skrev 2010-12-28 16:13:09 följande:

Nej jag tror inte att du är medvetet elak men om man läser ts står det klart att detta inte är en diskussionstråd om för eller emot eller ens en fråga om "kan du tänka dig donera ägg" (ett flertal sådana trådar har funnits)

Men kan du förstå att du uppfattas som elak i en tråd som denna och med stoltheten i behåll vandra vidare till andra mer lämpliga trådar?
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • Anonym (Fy fan)
    Irma01 skrev 2010-12-28 16:12:51 följande:
    Hej,

Hoppas att du inte låter detta påverka dig för mycket. Och som IVFdagar skrev så är du jätte välkommen till vår ÄD familjen i stället, och där handlar det bara om stöd!!!

Kramar!
    Jag kikar väl in när det är dags-om det blir av med vår "variant".
    Kram tillbaks! Till IVF-dagar också förstås!
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!