• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • LadyBond
    Anonym (Fy fan) skrev 2010-12-28 16:13:44 följande:
    Precis vad jag undrade. Jag får hela tiden känsan av att det gäller bara de som lyckas spontant eller med ytterst lite hjälp-inte de som gör IVF eller ÄD. Och de som inte får barn på nåt sätt då? De finns ju även om de är rätt få. Var det då meningen att just de inte skulle få några? Hur dömer man vem som det är meningen för och vem det inte är meningen för? "Du fick barn spontant trots att det tog tio år-du är godkänd". Eller "nej,du fick barn via ÄD så du är inte godkänd"? Och de som fick barn helt utan problem? Var det alltid meningen? Fertil= bra förälder? Jag förstår inte resonemanget med att det kan vara meningen eller  meningen att man får barn.
    Väldigt bra skrivet.

Jag vet massor med människor som trycker ur sig den ena ungen efter den andra och så tar soc hand om dom barnen för de klarar inte av att ta hand om sina barn.

Sen..vet jag föräldrar som mist barn och som till slut adopterar och de är ju fantastiska föräldrar.

Att säga att alla inte förtjänar det eller liknande är ju att slippa ta ansvar för hur andra känner.

• Irma01
    Bonanza skrev 2010-12-28 16:14:33 följande:
    Hade man kunnat donera anonymt och fått betalt för det så javisst. Men gratis och icke-anonymt? Absolut inte.
    Ska man få betalt för att ge blod också? Eller ge en organ?

Bara en tanke. Jag tror absolut att de borde höja ersättningen, efterom det är en krävande procedur. Men det ska inte vara så pass att risken finns att kvinnor väljer att göra detta för att de behöver pengarna men egentligen inte vill donera.

Gränsen är verkligen hårfin, och lite farlig också. Det är en väldigt svår balansgång.
  • Anonym

Lavish: Jag gissar att du är Jehovas har jag rätt då?

De tar inte emot blod heller av den anledningen att de anser att det är meningen att de ska förblöda om de gör det osv. Att det är Guds övergripande plan i vad som ska ske.

Men gissa vad. Majoriteten av folket är inte Jehovas, och inte lagstiftarna heller så synd för dig men det är tillåtet att få donerat blod och donerade ägg osv.

• Irma01
    Anonym (Fy fan) skrev 2010-12-28 16:16:57 följande:
    Jag kikar väl in när det är dags-om det blir av med vår "variant".
    Kram tillbaks! Till IVF-dagar också förstås!
    OK, du är sååå välkommen så!
  • Bonanza
    Irma01 skrev 2010-12-28 16:20:14 följande:
    Ska man få betalt för att ge blod också? Eller ge en organ?

Bara en tanke. Jag tror absolut att de borde höja ersättningen, efterom det är en krävande procedur. Men det ska inte vara så pass att risken finns att kvinnor väljer att göra detta för att de behöver pengarna men egentligen inte vill donera.

Gränsen är verkligen hårfin, och lite farlig också. Det är en väldigt svår balansgång.
    Ge blod är ingen ansträngning. Organ ger man efter sin död. Äggdonation är påfrestande och krävande och bör kompenseras.
  • Irma01
    JennyCecilia skrev 2010-12-28 16:15:07 följande:
    Det känns för mig som att TS vill slå ett slag för donation....

Ni som skriver att ni inte kan tänka er att donera...

Jag tror att alla som gör ÄD redan tidigare mött/träffats med era (i min värld begränsade) åsikter.
    Och ifrågasätts och klagas på och de får redan ta så mycket skit. Så mycket skit att de gärna är anonyma för att inte bli trakasserade och slippa få en massa korkade kommentarer.

Har ni inget positivt att säga så håll det för er själva.

Det känns litet som att jag skulle köpa ett spel.. så har jag en bugg i spelet.
    Så jag skapar en tråd som heter: Vilka har  mer det här problemet?

Och 75 personer skriver: Nej, det har jag inte.
    (Detta är helt irrelevant att skriva eftersom personen INTE efterfrågar vilka som INTE har problem.) 

Förstår ni vad jag försöker säga?  
    Precis, skönt med människor som förstår, tack!Solig
  • Lavish
    Fru U skrev 2010-12-28 16:16:23 följande:
    Nej jag tror inte att du är medvetet elak men om man läser ts står det klart att detta inte är en diskussionstråd om för eller emot eller ens en fråga om "kan du tänka dig donera ägg" (ett flertal sådana trådar har funnits)

Men kan du förstå att du uppfattas som elak i en tråd som denna och med stoltheten i behåll vandra vidare till andra mer lämpliga trådar?
    Det är möjligt att TS inte menade frågan i TS som en fråga överhuvudtaget. Utan att det var mer tänkt som en uppmaning. Och att tråden enbart syftade till att diskutera praktik och teori kring äggdonation och inte alls var tänkt att handla om för och emot. Så visst kan jag köpa att jag skulle ha läst noggrannare och funderat längre innan jag svarade. Helst hade jag ju dock velat ha TS åsikt om ifall det var OK att svara även om man inte vill göra ÄD. Det verkar visserligen vara ganska många fler som läst TS och som tolkat det som en fråga man kan svara Ja eller Nej på.

Men jag har faktiskt lite svårt att acceptera att jag uppfattas som medvetet elak i tråden. Någon stolthet vet jag inte om jag känner att jag måste rädda. Jag vill bara förstå varför jag är elak, och hur jag ska hantera situationen att jag uppfattas som elak fast jag verkligen inte haft något sådant uppsåt, för framtiden.
  • Irma01
    Bonanza skrev 2010-12-28 16:21:48 följande:
    Ge blod är ingen ansträngning. Organ ger man efter sin död. Äggdonation är påfrestande och krävande och bör kompenseras.
    Nej, organ kan du ju levande. Har en vännina som gav sin ena njure till sin bästa kompis, och fick inte ett öre för de men fick ligga på sjukan i flera veckor...

Nej, ge blod är absolut inte samma ansträngning, det är helt sant. Men min mening var bara hur långt ska man gå, och du svarade inte på den frågan, som är den intressanta ju.

Mvh,
  • WildaMathilda
    Lavish skrev 2010-12-28 16:11:12 följande:
    Nej det var inte dig jag tänkte på egentligen. Att du blev provocerad gjorde mig inte ledsen. Det var några andra inlägg. Jag kan faktiskt förstå att man tycker det är störande att jag tänker såhär om man inte delar mina tankar. Därför skulle jag aldrig gå in i "svårt att få barn" forumet och börja diskutera dem.
    Förlåt mig nu Lavish, men att gå in i ett forum där det florerar äggdonatorer och mottagare och säga att man "leker Gud" och insinuera att barnlösa kanske är det för att det ska vara så, är väl ändå att vädra sina åsikter i fel forum/tråd? De åsikterna ser jag som totalt empatilösa och dessutom är att gå emot alla de rättigheter och lagar som finns kring barnlöshet. Självklart blir en del upprörda då.
    Sen är det självklart så att det i skritlig form kanske är lättare för en del att säga saker de inte skulle säga om man satt ansikte mot ansikte, men skulle dina nämnda åsikter sägas till mig i den verkliga världen skulle jag få riktigt ont i magen och jag skulle inte vara så tyst som jag varit hittillis i denna tråd.

Jag hoppas att du inte är alltför ledsen men att du kanske inte vädrar dina nämnda åsikter i ämnet i trådar som handlar just om äggdonation.
  • Bonanza
    Irma01 skrev 2010-12-28 16:25:00 följande:
    Nej, organ kan du ju levande. Har en vännina som gav sin ena njure till sin bästa kompis, och fick inte ett öre för de men fick ligga på sjukan i flera veckor...

Nej, ge blod är absolut inte samma ansträngning, det är helt sant. Men min mening var bara hur långt ska man gå, och du svarade inte på den frågan, som är den intressanta ju.

Mvh,
    Jo, men då ger man till någon man känner. I det fallet skulle jag inte vilja ha betalt för äggen heller.

Hur långt man kan dra det... tja, jag tycker ju att surrogatmoderskap ska vara tillåtet. Med skälig betalning. Sedan hur man vet att det inte är någon som egentligen inte vill, tja... man får väl ha djupintervjuer på något sätt?
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!