WildaMathilda skrev 2010-12-28 15:40:42 följande:
Jag kan tänka mig att donera ägg men jag är tyvärr för gammal.
Och jag kan förstå de som inte vill donera som resonerar att det skulle vara som att "deras" barn skulle finnas därute. Jag har själv tänkt liknande tankar men ju mer jag läst på och lärt mig så förstår jag att det inte är så det fungerar riktigt. Men det kan KÄNNAS så. Därför har jag verkligen full förståelse för de som inte vill donera. Det är en privatsak och upp till varje individ. De som donerar tackar jag dock ödmjukast eftersom jag själv är mottagare av en sån cell.
I Sverige sker det rigorösa undersökningar av både donator och mottagare inför en äggdonation. Mottagaren träffar psykologer och man blir ifrågasatt som person. Det är ganska tufft att ha längtat och jobbat under flera år för att få barn och sedan bli hänvisad till en psykolog för att bevisa att man är lämpad som förälder. Därför kan t.ex. en del uttalanden som att man "leker Gud" (som nämnts tidigre i tråden) eller att man ska "slappna av" verkligen vara anstötande för någon som genomgår (som mottagare) en äggdonation. Att äntligen få hjälp efter många års kamp är en otrolig lättnad och det krävs empati av omgivningen att förstå det. Och enligt FN's och WHO's resultioner som Sverige stödjer har alla människor rätt att planera och bilda familj. Därför känns det då ännu mer stötande när något som är legalt och etiskt ok (enligt lag) uttrycks på ett, i ämnet, ganska obildat och oempatiskt vis. Äggdontioner finns och de som behöver dessa ska få använda sig av dem utan att bli ifrågasatta.
Naturligtvis
Människan är en del av naturen och människan är nyfiken. Det är därför vi har forskning. Och det är därför vi har en fantastisk medicinsk vård idag jämfört med vad som fanns för 4000 år sedan. Det är en utveckling jag personligen tycker är helt fantastisk. Utan den hade hälften av de som blir gravida på "vanligt" sätt och som föder barn idag dött i barnsäng. Det kan ju vara värt att beakta innan man säger att det är ontaurligt med utvecklingen av in vitro fertilisering och äggdonationer.
Nu finns ju äggdonationer att tillgå och man har fastställt att det är etiskt och medicinskt ok. Vad man själv tycker är en helt annan sak så klart och vädrar man sina åsikter så kan folk bli ledsna och ta illa vid sig.
För att klargöra en del uttryck som tidigare diskuterats:
Den som donerar ett ägg är genetisk mor till barnet. Den som bär barnet och föder det är biologisk mor till barnet. Man adopterar inte ägg. Man tar emot ägget från någon som donerar det av egen fri vilja. Pappan är både genetisk och biologisk pappa (inte adoptivpappa).
En intressant sak i ämnet som Irma01 berört i tidigare inlägg och som faktiskt fick mig att förstå så otroligt mycket mer kring det här med genetiska arvet, är epigentiken. I grunden innebär det att omgivningen (biologiska mammans leverne under graviditeten, tidigare generationers leverne o.s.v.) påverkar hur barnet utvecklas och blir. Det räcker alltså inte bara med gener för att skapa ett liv. Det är även yttre faktorer som påverkar hur dessa gener ska utvecklas och hur barnet komer att bli. När jag insåg detta och läste på mer i ämnet så förstod jag att genom att donera en cell (ett ägg) så gör man just inget annat; man donerar en cell med gener men dessa gener ska formas för att skapa den individ barnet blir och är. Och det gör den biologiska mamman och pappan. Läs gärna mer här:
epigenome.eu/sw/1,3,0
Med detta vill jag ha sagt att man kan ha mycket åsikter i ämnet men det är ett väldigt känsligt ämne. För oss som kämpar för att få ett älskat barn är detta otroligt personligt och vi har all vår rätt att få planera familj och göra det via äggdonation.
Det är intressant att höra om varför folk vill eller inte vill donera men när det börjar läggas värderingar och åsiker som faktiskt bryter mot de rättigheter vi har, då är det upprörande. Det är en sak att inte vilja för att det KÄNNS fel att lämna bort sina ägg men det är något helt annat när man uttalar sig utan någon grund alls. Som att de som är barnlösa ska så förbli för att det är så det är. Det är brist på empati att säga så i en tråd där det florerar både äggdonatorer och äggmottagare. Det är som att få en smäll på käften faktiskt.
Så till alla som inte vill donera för att ni vill ha era ägg för er själva: SJÄLVKLART ska ni ha det! Tor inget annat, snälla. Vi som tar emot ägg är verkligen inte bittra över att vi inte får era ägg. Inte alls. Vi tänker inte så. Vi blir bara glada när vi får ett ägg från en medmänniska. Det är allt.
Hmm, verkligen väldigt tänkvärt!
Du informerar så tydligt. Jag lärde mig mycket nytt av ditt inlägg.
Tänk om fler kunde läsa och förstå vad det egentligen betyder/innebär.
Nu kan jag bli gravid själv men vi har tagit viss hjälp ändå.
Förstår verkligen -synd att vissa ska ha så svårt att leva sig in i andras liv?
Om det var dom själva som behövde hjälp så sätter jag min högra hand på att de skulle se på det helt annorlunda. (Kanske inte alla men 99% ändå.)