• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Irma01
    Anonym (Jag vill!) skrev 2010-12-28 21:14:47 följande:
    TACK! :) Jag orkade inte skriva det EN GÅNG TILL! 
    Jag skriver under på allt det andra du skriver också! 
    You're welcome! FlörtTack själv för att du startade en tråd om ämnet...man vågår inte riktigt själv, just för att man får en del skit tillbaka, så i vanliga fall håller jag mig till "ÄD familjen"som är så stöttande...speciellt när man ruvar och är lite extra känslig...Men vissa saker kan man bara inte låta bli att försöka svara på och förklara!
  • Irma01
    HannaS86 skrev 2010-12-28 21:20:35 följande:
    Jag har donerat ägg 4 gånger till 8 mottagarpar och det har resulterat i 4 barn. Jag är väldigt stolt över min insats och glad över att jag kunnat uppfylla andras dröm :)
    Du är helt underbar! Fantastisk att det har blivit 4 barn, vilken gåva du har gett dessa par! Den bästa man kan få...

Tack!Hjärta
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2010-12-28 21:11:42 följande:
    Anonym, det är ändå faktiskt så att vi som är mitt  i processen vet nog rätt så bra vad själva behandlingen har för påverkan och risker....Allt som skrivs på Internet är ju inte 100% sanning....Men våra läkare och de experter vi får möjlighet att prata med kan nog det mesta angående detta....

Dessutom informeras ju äggdonator om alla möjliga bieffekter eller risker osv...

Att det skulle öka cancerrisken är ju inte sant så du måste äta hormoner (att ta vaggisar ökar inte risken då dosen är för liten och dessutom lokalt) i många år för att ha en förhöjd risk, och det gör absolut inte en donator.

Mvh,
    Instämmer!! Bra skrivet!!
  • villsågärna38
    HannaS86 skrev 2010-12-28 21:20:35 följande:
    Jag har donerat ägg 4 gånger till 8 mottagarpar och det har resulterat i 4 barn. Jag är väldigt stolt över min insats och glad över att jag kunnat uppfylla andras dröm :)
    Du är en ängel - helt fantastisk person Tack för att det finns sådana som du!!! Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 21:22:37 följande:
    Instämmer!! Bra skrivet!!
     Du, jag och alla våra medsystrar skulle väl kunna skriva en bok om ÄD eller hur Skrattande
  • Blygdläppen
    Anonym (Jag vill!) skrev 2010-12-27 22:25:13 följande:
    Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 
    Svar på rubrikfrågan: Jag vill inte, man får inte tillräcklig ersättning. Skulle det vara fråga om femsiffrigt belopp skulle jag kanske göra det.
  • Anonym (mia)
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 16:54:09 följande:
    Är det bara de som behöver fertilitetshjälp i form av donationer för att få biobarn som har nån form av skyldighet att adoptera de stackars föräldralösa istället, eller gäller det även de som kan få barn på egen hand hemma i sängen?
    Tja, jag tycker att istället för att spotta på de som inte vill ge sperma och ägg så kan man fundera på adoption.
    Jag skulle mer än gärna adoptera om det inte var för att maken är av en annan åsikt.
  • Anonym (mia)
    Anonym (H) skrev 2010-12-28 16:59:00 följande:
    Man ska aldrig adoptera för att ta hand om ett barn för att det är synd om det. Då kan väl lika väl du göra det isf om det ska var någon sorts välgörendet??? Alla barn förtjänar föräldrar som verkligen vill ha dem, inte tycker synd om dem. Man ska adoptera för att det känns rätt, för att man verkligen vill det och inte som något second best alternativ, det är inget barn som mår bra av att få föräldrar på det sättet.
    Vill man inte ha ett barn för att man adopterar för att man inte kan få egna?
    Ojda, jag som trodde att det oftast gick till så.

Ja jag vill adoptera, men maken vill inte. Annars hade jag gjort det.
  • livet leker

Nej jag vill inte att mina barn ska ha halvsyskon nånstans därute. För mig är det oetiskt. Vissa får barn andra inte. Sånt är livet. Att få barn är en gåva. Ingen rättighet.

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2010-12-28 21:24:54 följande:
     Du, jag och alla våra medsystrar skulle väl kunna skriva en bok om ÄD eller hur Skrattande
    Ja det borde vi verkligen göra!
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!