• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Anonym

Jag antar att man inte kan donera på Gotland utan måste dra upp till ett större sjukhus?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-28 20:11:48 följande:
    Jag antar att man inte kan donera på Gotland utan måste dra upp till ett större sjukhus?
    Karolinska Sjukhuset, Fertilitetsenheten är närmast. Om det blir dyrare än vad som ersättningen täcker så kan du få extra kompensation vad ja vet.
  • Anonym (funderar)

Jag tror att många fler hade donerat om det inte var så att barnen hade möjlighet att söka upp sin biologiska mor i efterhand...

Jag själv hade nog övervägt i så fall, men att efter 18 år bli uppsökt av någon är inget jag tycker känns aktuellt.

• Risgrynet

Är det inte så att barnen från donerade ägg har rätt att få veta vem den biologiska (genetiska) mamman är? Jag har själv alltid velat donera men min man vill inte alls det. Ju mer jag tänker på det, desto svårare känns det. Tänk att veta att det kan finnas barn där ute som genetiskt sett är mina. Biologiska syskon till mina barn. Sjukt svårt val. Jag vill ändå väldigt gärna hjälpa om jag kan. Vet ju hur viktigt det var och är för mig med barn. Men jag känner inte att jag har ett val, annat än att respektera min mans känslor i frågan.

• Trynträ

Jag är för egoistisk för att ge bort mina ägg. Vill inte att en del av mig ska födas av nån annan. Har dessutom hört att det gör rätt ont. Sen brukar jag ha väldigt oregelbunden mens dessutom så jag tror inte jag är nån bra kandidat även om jag verkar ha lätt för att bli gravid.

• Anonym (nej)
    JennyCecilia skrev 2010-12-28 19:18:25 följande:
    Ok, på vilket sätt är det farligt? Haha, vad roligt. Det är ju så fel det kan bli.
    Fråga tjejerna här i tråden istället så får du reda på fakta istället!

Det är jobbigt att gå igenom en behandling, men det kan vara jobbigt att gå igenom en graviditet också.. 
    Det är nog du som får plugga på. Läs tex inlägg 409. ...annars finns Google. 
  • Anonym

Jag tycker verkligen att möjligheten till ÄD är bra, fertilitetsindustrin är jag dock kluven till då den styrs av kapitalistiska intressen som skapar etiska dilemman som att sätta in alldelles för många embryon osv.
    Jag skulle dock inte kunna donera mina ägg, rent genetiskt blir det ju mina barn som försvinner ut i världen, får dem det bra? En tanke som skulle gnaga på mig.

• Anonym

Jag tycker att TS låter lite naiv. "Åk och donera ägg med er, det är inget att vara rädd för!" Riktigt så enkelt är det ju inte? Jag är också för äggdonation i teorin i och för sig, för visst är det beundransvärt med människor som vill hjälpa andra, speciellt med en sådan sak som barn!

Men att donera ägg handlar ju om så mycket mer än att tex lämna blod. Inte nog med att donatorn ska genomgå en aggresiv hormonbehandling, hon ska också klara av det ren psykiskt. Vara ok med att veta att det där ägget kan bli ett barn som kommer att glädja en annan familj oerhört -men som också bär mina gener och som skulle kunna komma att kontakta mig om 18 år. Vad förväntas av en då? Vad kommer mina barn säga om att de har en genetisk (halv-)syster eller bror? Det må hända att de flesta inte söker upp sin genetiska moder, men vem vet?

Kommer jag gå runt och tänka om jag ser någon som liknar mig lite och är i rätt ålder med tanke på när  donationen skedde, att hon/han har gener från mig? Eller kan man bara släppa det och gå vidare med sitt liv?

Mja, hur som helst så är det ju bra mycket mer komplicerat än att bara gå och få det fixat på en kafferast liksom, bara för att man råkar vilja göra en god gärning

• LadyBond

Meh

Anonym (nej) skrev 2010-12-28 20:39:35 följande:
    Det är nog du som får plugga på. Läs tex inlägg 409. ...annars finns Google. 
    Jag har gått igenom det själv. Risken för överstimulering ÄR liten. Det är inte farligt!
    Googla själv och ge mig länkar på hur farligt det är-jag hittade inga.
  • så mycket bättre

Jag skulle göra det om det inte vore för att jag har en balanserad translokation, jag kommer knappast att klara kraven

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!