• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Irma01
    Anonym (mia) skrev 2010-12-28 21:43:18 följande:
    Ja man kan ju vrida och formulera allt som man själv vill, jag var ironisk och syftade till de som tycker så synd om sig själva för att de inte kan få barn (Vilket självklart är jätte tråkigt!) och dömmer ut de som inte vill ge sina ägg så vände jag på det att istället för att tycka synd om sig själva och dömma ut andra så kunde man adoptera om det inte fanns någon ägg/sperma donator.
    Igen Mia VISA MIG ETT EXEMPEL DÄR VI HAR SPOTTAT PÅ NÅGOM SOM INTE VILL DONERA...

Nej, det kan du inte för det finns inga! Detta är känsliga rummet, kan du respektera det?
  • Anonym (mia)
    Irma01 skrev 2010-12-28 21:35:55 följande:
    Kan du ge mig ett exempel på vem har spottat på vem? IGEN, TS ville bara "slå ett slag fär ÄD" och se till att processen får uppmärksamhet, inte tvinga ta på några. kanske dags att LÄSA innan man interpreterar.

Om jag inte missminner mig så är det du som spottar på de barnlösa med att säga att de borde väl adoptera i stället för att hålla på med ÄD....
    Och som jag skrev, vissa av oss får inte adoptera, emn det verkar inte som att du noterade det.

Eftersom du inte har minsta aning om vad vi går igenom behöver du inte sitta och srikvavad DU tycker vi ska göra...
    Inte TS, det var mitt i någonstanns tidigare idag jag läste nått inlägg. Har inte lusläst hela tråden.

Jag har en stor aning om vad ni går igenom eftersom jag blev gravid precis innan jag skulle på utredning. Och jag övervägde adoption rejält och skulle helst vilja adoptera ännu trots att jag kan få barn. För mig skulle äd eller sperma donation inte vara ett alternativ. Men det är jag det :)
  • Anonym (nej)
    Irma01 skrev 2010-12-28 21:11:42 följande:
    Anonym, det är ändå faktiskt så att vi som är mitt  i processen vet nog rätt så bra vad själva behandlingen har för påverkan och risker....Allt som skrivs på Internet är ju inte 100% sanning....Men våra läkare och de experter vi får möjlighet att prata med kan nog det mesta angående detta....

Dessutom informeras ju äggdonator om alla möjliga bieffekter eller risker osv...

Att det skulle öka cancerrisken är ju inte sant så du måste äta hormoner (att ta vaggisar ökar inte risken då dosen är för liten och dessutom lokalt) i många år för att ha en förhöjd risk, och det gör absolut inte en donator.

Mvh,
    Ja, jag förstår att allt man googlar fram inte är sanning. Vetenskapliga artiklar och läkarutlåtande finns dock på nätet. Bara för att du nu är inne i processen att donera, kan du inte bortse från att risker finns. Inte heller blir du som äggdonator och i kontakten med läkare, automatiskt expert i ämnet. ...dock har du fått viss kunskap och insikt i ämnet. Det som går för sanning i nuläget kan dessutom förkastas om ett par årtioenden. Dessutom reagerar individer olika på behandlingen. För vissa går det bra och andra kan få det riktigt besvärligt. ...alltså är det inte riskfritt att genomgå aggressiva hormonbehandlingar, för att det gått bra för ett antal personer i den här tråden. - Vi vet, för det har gått bra för oss. ...kan omöjligen ses som en garanti för att det ska ses som ofarligt för alla. 

Jag vill inte donera ägg för att det finns risker för hälsan och behandlingen kan bli obehaglig samt påfrestande. Uttalanden som "det är helt fel" och "jag vet för jag går igenom det - det har gått fint", är helt enkelt oväsentliga och dålig argumentation. Det kommer inte att påverka min högst valida orsak till att inte vilja göra det. 

Detta betyder naturligtvis inte att jag tycker att du gör fel på något sätt. Tvärtom är det berömvärt att vilja hjälpa andra och jag är glad att det tycks gå bra för dig/övriga att genomgå processen. 

Mvh
  • villsågärna38
    Mumlan74 skrev 2010-12-28 21:44:23 följande:

#417: Hm. Sätta in för många embryon? Var har du fått det ifrån? Det är inte tillåtet att sätta in fler än två embryon i Sverige. Och det görs bara i de fall där det inte finns något toppembryo. Har du ett toppembryo så sätts bara det in, har du två embryon som är halvbra kan de sättas in - OM de blivande föräldrarna har godkänt det.

Man informerar om möjligheterna att det kan bli en tvillinggraviditet och vilka risker som finns med det.

Lite OT. Sorry.

Vid äggdonation sätts det aldrig in mer än ett embryo. Det vet jag av egen erfarenhet, stränga riktlinjer ifrån Socialstyrelsen...
  • Jennie med ie
    Blygdläppen skrev 2010-12-28 21:44:35 följande:
    Varför måste jag läsa igenom över 40 sidor? Jag skrev aldrig att jag tror att någon spottar, jag FRÅGADE henne/honom om det var så.
    Det råder delade meningar om det uppenbarligen,,,
  • Noiis

om jag behöver blod, förväntar jag mig att det finns till mig! därför är jag blodgivare
    Om jag eller mitt barn behöver ett nytt organ, förväntar jag mig att vi får det! därför är jag donator
    Om jag skulle behöva ägg förväntar jag mig att det skulle finnas! Därför kommer jag att donera ägg (förutsatt att mina gen tester kommer tillbaka bra då sonen är svårt sjuk)

• WildaMathilda
    Anonym (grandwolf) skrev 2010-12-28 21:43:30 följande:
    Fast det jag kan hålla med om är att sådana här trådar lätt hamnar i vuxnas "rätt" till barn - medan barnet och barnets rättigheter (till sitt genetiska ursprung tex) lätt hamnar i bakgrunden ...
    Helt rätt. Just därför finns den lagen i Sverige. Den som säger att barnet har rätt att veta vem donatorn är när han eller hon blir 18 år gammal. Det är för att skydda barnets rättigheter till sitt genetiska ursprung. Och det är därför mottagarparet måste genomgå undersökningar, både medicinska och psykologiska. Allt är för att skydda det blivande barnet.
  • Blygdläppen

Jaha, så om ägget man donerar råkar bli till ett barn, så har detta barn rätt att få veta vem man är, och leta upp en? Då ser jag det bara som ännu en till orsak att inte donera.

Har läst någonstans om ett fall där en spermadonator dessutom blev tvungen att betala underhåll för barnet, när det lesbiska par han donerat till skilde sig, och den ena mamman ansåg sig ha rätt till ekonomisk hjälp från den biologiske fadern som bara av god vilja låtit dem använda hans spermier. Vet inte om detta är sant, men om det stämmer så är det ju alldeles sjukt. Ska man bli ekonomiskt ansvarig för att man velat hjälpa ett par som inte kunde få barn själva? Kan det gå till på det här viset?

• Irma01
    Anonym (grandwolf) skrev 2010-12-28 21:43:30 följande:
    Fast det jag kan hålla med om är att sådana här trådar lätt hamnar i vuxnas "rätt" till barn - medan barnet och barnets rättigheter (till sitt genetiska ursprung tex) lätt hamnar i bakgrunden ...
    De är i sådan fall min man biologiska och genetiska barn, och mina biologiska...

Det är väl bättre än en kvinna som går till en bar för att bli på smällen och aldrig mer träffar barnets biologiska pappa eller??? Och det är väl ingen som reagerar mot???? Bara för att detär hjort på den gamla hederliga sättet? Allt är relativt!

Jag håller med att det ska finnas regler och gränser och att ÄD ska vara en kontrolerade process, vilket det är. Men igen när man inte står där själv infö faktum så vet man inte hur det känns...

och varför är så många så skraja för att debattera utan att vara anonyma egentligen?

• livet leker
    Irma01 skrev 2010-12-28 21:39:27 följande:
    Nej, de är ingen rättighet. Därför är världen så väl gjort att många som får barn misshandlar de och tar inte alls ansvar för dem. Men visst, med ditt tänkesätt skulle samhället aldrig komma framåt.

Jag menar det finns ju dödliga sjukdomar. Så är det bara, varför ska man försöka bota dem???
    Det finns krig, varför ska man försöka medla?

Att du inte vill är en sak och det ska respekteras. Men att häva ur sig att "sånt är livet" är igen en total brist på empati. 
    Det är inte  mitt fel, det ser ju ut så för många, sånt ÄR livet!
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!