• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2010-12-28 21:35:55 följande:
    Kan du ge mig ett exempel på vem har spottat på vem? IGEN, TS ville bara "slå ett slag fär ÄD" och se till att processen får uppmärksamhet, inte tvinga ta på några. kanske dags att LÄSA innan man interpreterar.

Om jag inte missminner mig så är det du som spottar på de barnlösa med att säga att de borde väl adoptera i stället för att hålla på med ÄD....
    Och som jag skrev, vissa av oss får inte adoptera, emn det verkar inte som att du noterade det.

Eftersom du inte har minsta aning om vad vi går igenom behöver du inte sitta och srikvavad DU tycker vi ska göra...
    Håller med! Tänk på att den här tråden finns i känsliga rummet. Du har all rätt att inte donera men du behöver inte se ner på oss som går igenom ÄD eller skriva kommentarer om att föräldralösa barn i andra delar av världen är vårt ansvar. Det är inget motsatsförhållande och att gå igenom barnlöshet och äggdonationsbehandlingar är nog tufft som det är. Vissa av oss vill/kan adoptera, andra inte, men oavsett så är det en oerhört lång process som även är dyr. Vi har väntat i snart två år i kö och har minst ett år till av väntan innan vi kan få ett barn den vägen och då är äggdonation ett alternativ för oss under tiden. Men full respekt för de som inte vill eller kan få barn på det sättet. För många är äggdonation det enda alternativet.
  • Anonym (mia)
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 21:31:53 följande:
    Klart man inte ska spotta på någon, och de som skulle få för sig att göra det vore inte lämpliga att adoptera heller. Men det var inte svaret på min fråga.
    Ja man kan ju vrida och formulera allt som man själv vill, jag var ironisk och syftade till de som tycker så synd om sig själva för att de inte kan få barn (Vilket självklart är jätte tråkigt!) och dömmer ut de som inte vill ge sina ägg så vände jag på det att istället för att tycka synd om sig själva och dömma ut andra så kunde man adoptera om det inte fanns någon ägg/sperma donator.
  • Anonym (grandwolf)
    Irma01 skrev 2010-12-28 21:39:27 följande:
    Nej, de är ingen rättighet. Därför är världen så väl gjort att många som får barn misshandlar de och tar inte alls ansvar för dem. Men visst, med ditt tänkesätt skulle samhället aldrig komma framåt.

Jag menar det finns ju dödliga sjukdomar. Så är det bara, varför ska man försöka bota dem???
    Det finns krig, varför ska man försöka medla?

Att du inte vill är en sak och det ska respekteras. Men att häva ur sig att "sånt är livet" är igen en total brist på empati. 
    Fast det jag kan hålla med om är att sådana här trådar lätt hamnar i vuxnas "rätt" till barn - medan barnet och barnets rättigheter (till sitt genetiska ursprung tex) lätt hamnar i bakgrunden ...
  • Irma01
    Anonym (mia) skrev 2010-12-28 21:34:52 följande:
    att genomgå en ivf process är ju inte helt enkelt det med..
    Fast det tar inte flera år.....med risk att komma fram till slut och ha nått äldersgräns, eller att reglerna i landet har ändrats. Varför vill du så gärna praka på oss att vi ska minsann bara tänka på att adoptera?

Om det är så viktigt för dig får du väl se till att övertyga din man. Låt oss vara i fred om du inte har något konstruktivt att komma med....
  • Mumlan74

#417: Hm. Sätta in för många embryon? Var har du fått det ifrån? Det är inte tillåtet att sätta in fler än två embryon i Sverige. Och det görs bara i de fall där det inte finns något toppembryo. Har du ett toppembryo så sätts bara det in, har du två embryon som är halvbra kan de sättas in - OM de blivande föräldrarna har godkänt det.

Man informerar om möjligheterna att det kan bli en tvillinggraviditet och vilka risker som finns med det.

Lite OT. Sorry.

• Blygdläppen
    Irma01 skrev 2010-12-28 21:40:53 följande:
    Ett råd: läs den då...det är INGEN som "spottar" på de som inte vill donera. Tvärtom.
    Varför måste jag läsa igenom över 40 sidor? Jag skrev aldrig att jag tror att någon spottar, jag FRÅGADE henne/honom om det var så.
  • Jennie med ie
    Anonym (mia) skrev 2010-12-28 21:43:18 följande:
    Ja man kan ju vrida och formulera allt som man själv vill, jag var ironisk och syftade till de som tycker så synd om sig själva för att de inte kan få barn (Vilket självklart är jätte tråkigt!) och dömmer ut de som inte vill ge sina ägg så vände jag på det att istället för att tycka synd om sig själva och dömma ut andra så kunde man adoptera om det inte fanns någon ägg/sperma donator.
    Och min fråga kvarstår...
  • Alvöra

oj, ja det sätter ju igång i tankarna ts!
    Har inte tänkt på det förr, men nu när jag läst och funderat lite så kommer en massa frågor upp. Känslomässiga och etiska, egoistiska och empatiska.

Jag är själv gravid och skulle jag kunna hjälpa någon som inte kan få barn så skulle jag såklart vilja det.
    ..Det låter ju fint, ellerhur?
    Men just den tanken om att "vilja hjälpa" och inte bortadoptera för att man inte kan ta han om sitt barn av en eller annan grund, gör ju i första hand att jag personligen iaf. inte skulle vilja ha ett känslomässig band till dom äggen jag endå kasserar varje gång jag har mens. Men att veta att det barnet kanske får lust till att uppsöka mig senare i livet slår lite skevt i mitt ego. Barnet har ju inte vuxit inuti mig och har aldrig rört mig. Det har bara varit som mens för mig. Helt rått sagt! Men på nått vis så skulle där vara ett band, just för att man vet att det finns ett barn där ute som kommer från mig.

Intressant att något som man bara kasserar varje månad som inte har nån betydelse just då, plötsligt blir nått man bara vill behålla för sig själv när tanken om att någon annan kan få nytta av dom, slår en

Väldigt personligt och något var och en verkligen måste värdera i sig själv. Även om det bara är "några ägg"
    Tack för att du satte igång tankeversamheten!

• Petra123

Jag hade funderingar på att donera efter jag fått mitt andra (och sista) barn, men är tveksam till att jag kommer få det, efter all info jag läst om det. Dels har jag en del sjukdomar i släkten plus övervikt. Övervikten kan jag såklart jobba på, men det var vissa sjukdomar och rätt höga krav på att få donera...Så jag tror tyvärr inte jag kommer få det.

• WildaMathilda
    Blygdläppen skrev 2010-12-28 21:35:41 följande:
    Jag har inte läst tråden (bara sista sidan) - är det verkligen folk här som "spottar" på de som inte vill donera? Fy fan säger jag isf.
    Nej, det är ingen här i tråden som "spottar" på de som inte vill donera. Absolut inte.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!