• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Anonym

Min storasyster och hennes man kämpade i 2 år innan de fick veta att mannen inte hade en endaste levande spermie. De gick vidare med insemination av donatorsperma. Hon blev gravid på första försöket och lillan är i dag 2 år. Infertkliniken försökte välja en donator som liknade pappan till utseendet och i dag kan tycka att lillan är mer lik syrrans man än syrran... ;)
    Vad jag vill komma fram till är att detta har fått mig att inse ett och annat...
    Bla att den genetiska kopplingen inte avgör om man är föräldrar eller ej.
    Vi trodde att det skulle bli något knas i anknytningen mellan pappan och lilltjejen, men icket, de har varit ler och långhalm sedan dag 1.
    Denna lilla tjej är sååå efterlängtad och älskad att jag antar att de flesta barn som kommer till i donations-sammanhang är det. Föräldrarna har kämpat länge, genomgått diverse behandlingar, vet oftast, efter mycket funderingar vad de vill (barnen är dvs noga genomtänkte)

Min systerdotter har allt hon kan tänkas behöva i två närvarande underbara föräldrar och de har beslutat att naturligt prata om att hon kom till med hjälp av "doktorn" och en okänd hjälpsam man, redan från när hon är liten. Så att det inte blir en stor "grej" senare...

Vidare anser jag att det känns lättare då mamman som ev skulle ta emot mitt ägg blir "biologisk" mamma å jag bara genetisk. Dessutom är ju barnet till hälften från pappan. Det är ju lixom inte mitt och MIN mans gemensamma barn.
    Jag ger en liten, liten cell från mig. En cell som med en annan mammas kropp och kärlek + hennes mans spermie och kärlek kommer att få en dröm uppfylld. Den totala lyckan jag kan hjälpa ett annat par motiverar mig till att donera mina äggceller...

Och grejen med att ett barn i framtiden skulle kontakta mig skrämmer mig inte. Jag tror eventuellt att de, av ren nyfikenhet, vill se hur man ser ut å så, men inte så mycket mer... Jag tror inte ens att alla framtida barn som kommit till genom donation ens alls kommer att intressera sig för att kontakta den som står för hälften av sitt genetiska ursprung.

Ja ja, vi får se hur det blir... jag är gravid nu med mitt 3:e barn och jag ska ta ett klart beslut när jag ammat denna färdigt. Min syster vill oxå donera framöver, som ett slags hjärtligt tack, för lillan hon fått med hjälp av en främmande mans små celler... (jag gillar uttrycket celler, för det är vad det är!!!)

• Jennie med ie

Alltså... jag tror att få menar att det faktum att barnet genetiskt härrör från donatorn skulle innebära hinder för anknytningen mellan barnet och föräldern. Att man inte vill donera för att man vill bli förälder åt sin genetiska avkomma själv har oftast ganska lite med förhållandet mellan barnet och de blivande föräldrarna att göra.

• villsågärna38
    Anonym skrev 2010-12-28 20:54:41 följande:
    Min storasyster och hennes man kämpade i 2 år innan de fick veta att mannen inte hade en endaste levande spermie. De gick vidare med insemination av donatorsperma. Hon blev gravid på första försöket och lillan är i dag 2 år. Infertkliniken försökte välja en donator som liknade pappan till utseendet och i dag kan tycka att lillan är mer lik syrrans man än syrran... ;)
    Vad jag vill komma fram till är att detta har fått mig att inse ett och annat...
    Vi trodde att det skulle bli något knas i anknytningen mellan pappan och lilltjejen, men icket, de har varit ler och långhalm sedan dag 1.
    Denna lilla tjej är sååå efterlängtad och älskad att jag antar att de flesta barn som kommer till i donations-sammanhang är det. Föräldrarna har kämpat länge, genomgått diverse behandlingar, vet oftast, efter mycket funderingar vad de vill (barnen är dvs noga genomtänkte)

Min systerdotter har allt hon kan tänkas behöva i två närvarande underbara föräldrar och de har beslutat att naturligt prata om att hon kom till med hjälp av "doktorn" och en okänd hjälpsam man, redan från när hon är liten. Så att det inte blir en stor "grej" senare...

Vidare anser jag att det känns lättare då mamman som ev skulle ta emot mitt ägg blir "biologisk" mamma å jag bara genetisk. Dessutom är ju barnet till hälften från pappan. Det är ju lixom inte mitt och MIN mans gemensamma barn.
    Jag ger en liten, liten cell från mig. En cell som med en annan mammas kropp och kärlek + hennes mans spermie och kärlek kommer att få en dröm uppfylld. Den totala lyckan jag kan hjälpa ett annat par motiverar mig till att donera mina äggceller...

Och grejen med att ett barn i framtiden skulle kontakta mig skrämmer mig inte. Jag tror eventuellt att de, av ren nyfikenhet, vill se hur man ser ut å så, men inte så mycket mer... Jag tror inte ens att alla framtida barn som kommit till genom donation ens alls kommer att intressera sig för att kontakta den som står för hälften av sitt genetiska ursprung.

Ja ja, vi får se hur det blir... jag är gravid nu med mitt 3:e barn och jag ska ta ett klart beslut när jag ammat denna färdigt. Min syster vill oxå donera framöver, som ett slags hjärtligt tack, för lillan hon fått med hjälp av en främmande mans små celler... (jag gillar uttrycket celler, för det är vad det är!!!)
    Vilken fin berättelse!
  • Irma01
    Anonym skrev 2010-12-28 20:41:39 följande:
    Jag tycker att TS låter lite naiv. "Åk och donera ägg med er, det är inget att vara rädd för!" Riktigt så enkelt är det ju inte? Jag är också för äggdonation i teorin i och för sig, för visst är det beundransvärt med människor som vill hjälpa andra, speciellt med en sådan sak som barn!

Men att donera ägg handlar ju om så mycket mer än att tex lämna blod. Inte nog med att donatorn ska genomgå en aggresiv hormonbehandling, hon ska också klara av det ren psykiskt. Vara ok med att veta att det där ägget kan bli ett barn som kommer att glädja en annan familj oerhört -men som också bär mina gener och som skulle kunna komma att kontakta mig om 18 år. Vad förväntas av en då? Vad kommer mina barn säga om att de har en genetisk (halv-)syster eller bror? Det må hända att de flesta inte söker upp sin genetiska moder, men vem vet?

Kommer jag gå runt och tänka om jag ser någon som liknar mig lite och är i rätt ålder med tanke på när  donationen skedde, att hon/han har gener från mig? Eller kan man bara släppa det och gå vidare med sitt liv?

Mja, hur som helst så är det ju bra mycket mer komplicerat än att bara gå och få det fixat på en kafferast liksom, bara för att man råkar vilja göra en god gärning
    Jag är ledsen att behöva påpeka för dig att TS har aldrig skrivit vad du skriver....Hon ville bara "slå ett slag för ÄD", och har varit oerhört nogrann med att påpeka att man inte ska göra det om man är tveksam, och ha absolut inte försökt tvinga någon på något sätt.

De andra argument du har har ju helt befogade, och att det är en komplicerat process med många faktorer att ta hänsyn till är verkligen sant.

Men ingen har påstått att det skulle göras på en kafferast. Ofta är det bara så attman inte ens tänker på sådant så länge man inte själv hamnar i ofrivillgt barnlöshet eller ser detta hos nära och kära.

Att prata och uppmärksamma det är viktigt.

Mvh,
  • Irma01
    Anonym (nej) skrev 2010-12-28 20:39:35 följande:
    Det är nog du som får plugga på. Läs tex inlägg 409. ...annars finns Google. 
    Anonym, det är ändå faktiskt så att vi som är mitt  i processen vet nog rätt så bra vad själva behandlingen har för påverkan och risker....Allt som skrivs på Internet är ju inte 100% sanning....Men våra läkare och de experter vi får möjlighet att prata med kan nog det mesta angående detta....

Dessutom informeras ju äggdonator om alla möjliga bieffekter eller risker osv...

Att det skulle öka cancerrisken är ju inte sant så du måste äta hormoner (att ta vaggisar ökar inte risken då dosen är för liten och dessutom lokalt) i många år för att ha en förhöjd risk, och det gör absolut inte en donator.

Mvh,
  • jte

Jag skulle självklart donera ägg om jag bara hade fått, men är nu för gammal. Efter barnlöshet och senare IVF (lyckades till slut!!!) så har jag förstått både vilken gåva det är att få barn och att få uppleva en graviditet. Jag vet vad det innebär att genomgå hormonbehandlingen och äggplocket och skulle lugnt göra det igen om det kunde hjälpa andra. Ekonomisk ersättning skulle vara irrelevant (ok, skulle inte vilja gå back på det, men det handlar inte om pengar).

• Irma01
    Anonym skrev 2010-12-28 20:54:41 följande:

Tack för att du delar med dig av denna underbara berättelsen. Det känns alltid så fanastiskt att läsa sådana solskens historier, och det ger oss som kämpar hopp.

Och tack för att du funderar på att donera.

Kram,
  • Anonym (Jag vill!)
    Irma01 skrev 2010-12-28 21:07:20 följande:
    Jag är ledsen att behöva påpeka för dig att TS har aldrig skrivit vad du skriver....Hon ville bara "slå ett slag för ÄD", och har varit oerhört nogrann med att påpeka att man inte ska göra det om man är tveksam, och ha absolut inte försökt tvinga någon på något sätt.

De andra argument du har har ju helt befogade, och att det är en komplicerat process med många faktorer att ta hänsyn till är verkligen sant.

Men ingen har påstått att det skulle göras på en kafferast. Ofta är det bara så attman inte ens tänker på sådant så länge man inte själv hamnar i ofrivillgt barnlöshet eller ser detta hos nära och kära.

Att prata och uppmärksamma det är viktigt.

Mvh,
    TACK! :) Jag orkade inte skriva det EN GÅNG TILL! 
    Jag skriver under på allt det andra du skriver också! 
  • Irma01
    jte skrev 2010-12-28 21:14:10 följande:
    Jag skulle självklart donera ägg om jag bara hade fått, men är nu för gammal. Efter barnlöshet och senare IVF (lyckades till slut!!!) så har jag förstått både vilken gåva det är att få barn och att få uppleva en graviditet. Jag vet vad det innebär att genomgå hormonbehandlingen och äggplocket och skulle lugnt göra det igen om det kunde hjälpa andra. Ekonomisk ersättning skulle vara irrelevant (ok, skulle inte vilja gå back på det, men det handlar inte om pengar).
    Jag tror att detta bevisar bara vad vi ofrivilligt barnlösa försöker förklara, att man faktiskt inte kan förstå hur det känns att få höra att man aldrig kommer att kunna få barn innan man själv står där.

Många förstår inte vilken otrolig gåva och mirakel det faktiskt är att kunna ge liv och föda barn.

På samma sätt som man får en annan syn på livet när man har känt döden flåsa en i nacken.

Mvh,
  • HannaS86

Jag har donerat ägg 4 gånger till 8 mottagarpar och det har resulterat i 4 barn. Jag är väldigt stolt över min insats och glad över att jag kunnat uppfylla andras dröm :)

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!