• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Jennie med ie
    Anonym (mia) skrev 2010-12-28 21:28:40 följande:
    Tja, jag tycker att istället för att spotta på de som inte vill ge sperma och ägg så kan man fundera på adoption.
    Jag skulle mer än gärna adoptera om det inte var för att maken är av en annan åsikt.
    Klart man inte ska spotta på någon, och de som skulle få för sig att göra det vore inte lämpliga att adoptera heller. Men det var inte svaret på min fråga.
  • Anonym (Vill)

Jag vill oxå, men det går inte just nu! men när läget på hemma fronten lugnat ner sig kommer jag göra det!
    Jag har läst på massor och jag har även samtalt med närmsta klinik om det.
    Jag är dock sådan att jag hoppas på att nån som jag känner behöver ägg... eller ja hoppas är väl fel ord för jag skulle så klart vilja att ingen behövde ägg.
    men för min del skulle det kännas bättre och mer självklart om jag hade nån som stod mig nära som jag hjälpte. och då inte direkt hjälpte utan att man då körde en kors donation.

Men behovet har inte dykt upp i vän kretsen så det lär väl till att bara donera "vanligt" när tiden väl passar.

• Anonym (mia)
    Anonym skrev 2010-12-28 17:09:29 följande:
    Det finns nog väldigt många barnlösa som glatt skulle göra det.

Som systemet ser ut så är det dock nästan enbart väldigt välbeställda personer som adoptera.
    Hur många tror du har pengarna och dessutom orkar gå igenom myndigheterna?
    att genomgå en ivf process är ju inte helt enkelt det med..
  • Blygdläppen
    Tja, jag tycker att istället för att spotta på de som inte vill ge sperma och ägg så kan man fundera på adoption.
    Jag skulle mer än gärna adoptera om det inte var för att maken är av en annan åsikt.
    Jag har inte läst tråden (bara sista sidan) - är det verkligen folk här som "spottar" på de som inte vill donera? Fy fan säger jag isf.
  • Irma01
    Kan du ge mig ett exempel på vem har spottat på vem? IGEN, TS ville bara "slå ett slag fär ÄD" och se till att processen får uppmärksamhet, inte tvinga ta på några. kanske dags att LÄSA innan man interpreterar.

Om jag inte missminner mig så är det du som spottar på de barnlösa med att säga att de borde väl adoptera i stället för att hålla på med ÄD....
    Och som jag skrev, vissa av oss får inte adoptera, emn det verkar inte som att du noterade det.

Eftersom du inte har minsta aning om vad vi går igenom behöver du inte sitta och srikvavad DU tycker vi ska göra...
  • WildaMathilda
    Anonym (Vill) skrev 2010-12-28 21:33:36 följande:
    Jag vill oxå, men det går inte just nu! men när läget på hemma fronten lugnat ner sig kommer jag göra det!
    Jag har läst på massor och jag har även samtalt med närmsta klinik om det.
    Jag är dock sådan att jag hoppas på att nån som jag känner behöver ägg... eller ja hoppas är väl fel ord för jag skulle så klart vilja att ingen behövde ägg.
    men för min del skulle det kännas bättre och mer självklart om jag hade nån som stod mig nära som jag hjälpte. och då inte direkt hjälpte utan att man då körde en kors donation.

Men behovet har inte dykt upp i vän kretsen så det lär väl till att bara donera "vanligt" när tiden väl passar.
    Du och alla andra som donerar är helt fantastiska. Helt underbara är ni! Tack! Hjärta
  • WildaMathilda
    Irma01 skrev 2010-12-28 21:24:54 följande:
     Du, jag och alla våra medsystrar skulle väl kunna skriva en bok om ÄD eller hur Skrattande
    Hahahaa! Jag är på! Skrattande
  • Hannah74

Jag hade gärna velat men är för gammal..

Vårt mirakel JOHN 080226, Vårt under LINA 090503 Länk i pres
  • Irma01
    livet leker skrev 2010-12-28 21:31:01 följande:
    Nej jag vill inte att mina barn ska ha halvsyskon nånstans därute. För mig är det oetiskt. Vissa får barn andra inte. Sånt är livet. Att få barn är en gåva. Ingen rättighet.
    Nej, de är ingen rättighet. Därför är världen så väl gjort att många som får barn misshandlar de och tar inte alls ansvar för dem. Men visst, med ditt tänkesätt skulle samhället aldrig komma framåt.

Jag menar det finns ju dödliga sjukdomar. Så är det bara, varför ska man försöka bota dem???
    Det finns krig, varför ska man försöka medla?

Att du inte vill är en sak och det ska respekteras. Men att häva ur sig att "sånt är livet" är igen en total brist på empati. 
  • Irma01
    Blygdläppen skrev 2010-12-28 21:35:41 följande:
    Jag har inte läst tråden (bara sista sidan) - är det verkligen folk här som "spottar" på de som inte vill donera? Fy fan säger jag isf.
    Ett råd: läs den då...det är INGEN som "spottar" på de som inte vill donera. Tvärtom.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!