• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Barapåbesök
    Irma01 skrev 2010-12-28 18:45:59 följande:
    Hej,

Vill bara påpeka att ett ägg är inte ett barn. Det är celler, som utan spermier inte kan bli befruktade och utan den miljön som krävs inte kan utvecklas till en foetus,och till sist en bebis. Men att det kännskonstigt förstår jag till fullo.

Underbart att du blev blodgivare, det behövs. Var det själv länge men efter cancerbeskedet fick jag inte längre donera blod.
    Det är klart att jag vet att ett ägg inte är ett barn i sig själv, men likafullt så blir ju det färdiga barnet mitt biologiska barn och det känns helt enkelt fel för mig... men jag kanske ändrar mig i framtiden, vem vet...
  • Barapåbesök
    Irma01 skrev 2010-12-28 18:45:59 följande:
    Hej,

Vill bara påpeka att ett ägg är inte ett barn. Det är celler, som utan spermier inte kan bli befruktade och utan den miljön som krävs inte kan utvecklas till en foetus,och till sist en bebis. Men att det kännskonstigt förstår jag till fullo.

Underbart att du blev blodgivare, det behövs. Var det själv länge men efter cancerbeskedet fick jag inte längre donera blod.
    ...och jag är hemskt ledsen över ditt cancerbesked, hoppas att du blir bättre, och snart. Kram
  • IVFmamma
    Queenie70 skrev 2010-12-27 23:10:58 följande:
    Nej jag ser ingen som helst skillnad på att blöda ut ett ägg varje månad eller ge bort det till nån som behöver det bättre än mig faktiskt. Jag tycker inte jag är helgalen överhuvudtaget, men det tycker uppenbarligen du

Jag har faktiskt ingen relation alls med mina ägg, skulle kunna ge bort dem i parti och minut. De betyder inte mer för mig än alla hudceller jag kliar bort varje dag. (oj nu blev jag nog ännu galnare i dina ögon)
    Nä jag håller med dig, jag ska väl ha mens i en sådär 20-25 år till, varför inte skänka bort några ägg som ändå försvinner. Jag ska donera ägg så fort jag är klar med mitt egna barnafödande(om jag blir godkänd)
  • Anonym (kluven)

I den moraliska frågan måste jag säga att jag är kluven. Jag skulle å ena sidan ha svårt för tanken på att det finns barn någonstans som på något vis kan sägas vara mina, helt utan att jag skulle kunna ha någon inverkan över deras liv. Samtidigt så är tanken på att faktiskt kunna hjälpa någon som är barnlös med en sådan sak något som skulle kännas otroligt viktigt och som jag kanske efter övervägning skulle vilja/kunna tänka mig att  göra.

Men, jag mår sjukt dåligt av hormoner, jag klarar inte ens av de doser som kommer med preventivmedel utan att påverkas kraftigt så jag tror inte att en hormonbehandling för äggdonation skulle kännas aktuell för mig.

Däremot har jag nog känt att jag är ganska färdig med min livmoder och om någon skulle ha använding för den så skulle jag nog kunna donera den (oberservera nog). Tanken slog mig när jag såg ett inslag på nyheterna för ett tag sedan om livmodersdonationer. Livmodern känns för mig mer som ett organ än bärare av genetiska anlag och jag tror inte att jag, när jag är färdig med barnafödandet, skulle ha samma kluvna känslor inför en sådan donation.  Men, min är både snittat och numer tvillinggravid så jag misstänker att den är tämligen uttjänt och troligen aldrig skulle godkännas för donation. Dessutom kan man ju misstänka att även sådana ingrepp kräver vissa hormonbehandlingar och då är det väl i grund och botten inte aktuellt för mig även om det skulle bli en möjlighet framöver.

• Anonym (nej)

Nej, jag skulle inte kunna tänka mig att donera ägg, för jag har hört att behandlingen som hör till faktiskt kan vara hälsofarlig och är väldigt påfrestande. 

• slangbella

Har aldrig tänkt på det tidigare men det hade nog inte varit aktuellt så länge jag inte fått egna barn. Nu har jag barn själv, men är för gammal för att donera.

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • LadyBond
    Anonym (nej) skrev 2010-12-28 19:14:44 följande:
    Nej, jag skulle inte kunna tänka mig att donera ägg, för jag har hört att behandlingen som hör till faktiskt kan vara hälsofarlig och är väldigt påfrestande. 
    Ok, på vilket sätt är det farligt? Haha, vad roligt. Det är ju så fel det kan bli.
    Fråga tjejerna här i tråden istället så får du reda på fakta istället!

Det är jobbigt att gå igenom en behandling, men det kan vara jobbigt att gå igenom en graviditet också.. 
  • Jennie med ie
    Anonym (nej) skrev 2010-12-28 19:14:44 följande:
    Visst finns det vissa risker, men den största risken är överstimulering och den risken är ändå ganska låg eftersom man kollas upp regelbundet och tätt. Påfrestande däremot, det kan det vara för många. Olika mycket och på olika sätt.
  • hervor

Det klart att det finns så få donatorer, när kraven är så höga. Man måste vara under 35 år och får inte ha ärftliga sjukdomar, inte ens ofarliga sådana. Detta sorterar bort en stor del av befolkningen. Dessutom är processen inte helt komplikationsfri, med hormonbehandlingar, äggplock mm. Det ska nog mycket till för att man vill utsätta sig för det, även om man gärna vill hjälpa barnlösa.

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!