• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • evaoregon
    Flisan86 skrev 2010-12-29 18:32:47 följande:
    Om du är intresserad av att läsa mer i just det ämnet (att berätta) så finns en intervju med donatorbarn i olika åldrar här
    www.donor-conception-network.org/Nottingham%2...
    Intressant!  Speciellt intressant att barnen menade att det var viktigt att berätta tidigt, typ vid 4 års ålder.  Man får hoppas att man kan göra liknande intervjuer i Sverige i framtiden.
  • evaoregon
    tilving skrev 2010-12-29 18:36:14 följande:
    kanon inlägg!  och jag förespråkar surrogatmoderskap med även om det kanske inte elagligt i sverige
    Surrogatmammor är inte lagligt i Sverige, men det är en del svenskar som använder sig av surrogatmammor utomlands.
  • FrökenKanSjälv

Jag funderade ett tag på att bli äggdonator men nu har jag fått veta att jag bär på en ärftlig sjukdom så det är inte aktuellt längre.

Men jag tror att man behöver fundera både en och två gånger över vad eventuella barn skulle komma att tycka, innan man ger sig in i det hela. Därmed inte sagt att man ska låta bli, utan bara att man behöver ha funderat igenom sina svar till barnen.

• Fru U
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:51:20 följande:
    Surrogatmammor är inte lagligt i Sverige, men det är en del svenskar som använder sig av surrogatmammor utomlands.
    Inte utan problem
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • evaoregon
    Om du är intresserad av att läsa mer i just det ämnet (att berätta) så finns en intervju med donatorbarn i olika åldrar här
    Om det är någon som vill skriva en barnbok i ämnet så finns det nog behov för det... Det underlättar ju när man prtar med barnet.

"Claes Gottlieb menar att föräldrarna på ett tydligare sätt måste uppmanas att berätta för barnen redan från början. Och att det behövs fler verktyg som gör det lättare för dem att hitta sätt att prata om det, som pekböcker för det lilla barnet."
  • evaoregon
    Jag tyckte förresten att det var intressant att läsa att många av barnen var mer nyfikna på sina halvsyskon än de som donerat. 
  • villsågärna38
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:50:20 följande:
    Intressant!  Speciellt intressant att barnen menade att det var viktigt att berätta tidigt, typ vid 4 års ålder.  Man får hoppas att man kan göra liknande intervjuer i Sverige i framtiden.
    Ja visst är det en intressant länk! Det är precis den info vi fick av kuratorn innan vi blev godkända för äggdonation. Berätta tidigt, gärna i ca 3-4-5-årsåldern. Finns även böcker idag som man kan använda sig av som hjälp.
  • evaoregon
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 18:57:27 följande:
    Ja visst är det en intressant länk! Det är precis den info vi fick av kuratorn innan vi blev godkända för äggdonation. Berätta tidigt, gärna i ca 3-4-5-årsåldern. Finns även böcker idag som man kan använda sig av som hjälp.
    Vad bra att det redan finns böcker!  Glad
  • Fru U
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:59:35 följande:
    Det beror på vilket land man anlitar surrogatmamman i.  Här i USA verkar det gå smidigt. 

Finns en massa mer info i den här diskussionen

www.familjeliv.se/Forum-4-337/m56019699.html
    Jag vet bara att om man använder donerade ägg o spermier så kan det bli stora problem när man ska hem
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!