• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Blygdläppen
    evaoregon skrev 2010-12-29 20:06:50 följande:
    Jo, det är ju tyvärr så att många som donerar ägg eller som ställer upp som surrogatmammor här i USA gör det främst för pengarna.  Då känns det lite moraliskt fel.
    Varför är det moraliskt fel att göra det för pengarnas skull?
    Är det moraliskt fel för en läkare också att utföra olika ingrepp på patienter för pengarnas skull? Ingen vill väl jobba gratis? (jo, några vill, om de har råd eller allt för mycket fritid)
  • FruNaftra
    Blygdläppen skrev 2010-12-29 20:30:49 följande:
    Är det moraliskt fel för en läkare också att utföra olika ingrepp på patienter för pengarnas skull? Ingen vill väl jobba gratis? (jo, några vill, om de har råd eller allt för mycket fritid)
    Om sanningen ska fram så är det knappast ekonomiskt lönsamt att donera ägg. Man förlorar arbetstid på undersökningar och ÄP. Sen är det ofta psykiskt påfrestande att genomgå hormonbehandling. De få tusenlapparna man får för det täcker knappast detta. Därför tror jag inte att kvinnor som genomför äggdonation i Sverige gör det för pengarna.
  • MatsAtari
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:51:20 följande:
    Surrogatmammor är inte lagligt i Sverige, men det är en del svenskar som använder sig av surrogatmammor utomlands.
    Finns väl exakt ett surrogatorbarn i hela sverige tror.
    Vet inte hur mycket tjejen fick eller hur mycket allt kostade, men billigt var det nog inte.
  • evaoregon
    Blygdläppen skrev 2010-12-29 20:30:49 följande:
    Moraliskt fel att "utnyttja" någon som gör det enbart för pengarnas skull.  Känns som att det i vissa fall är något som "rika" köper av "fattiga".  T ex par ifrån "rika länder" som åker till Indien och anlitar en fattig surrogatmamma.  Jag tycker inte att man kan jämföra att bära någon annans barn i 9 månader med att jobba som läkare.
  • evaoregon
    tilving skrev 2010-12-29 20:28:12 följande:
    jag skulle göra det utan att få betalt =) det intresserar mig inte men då måste jag påpeka att det e för en som står mig nära...  jag hade lätt gått igenom att åka utomlands osv
    Ja, i ditt fall antog jag inte att du tänkte ta betalt.  Men att åka utomlands för att bli gravid som surrogatmamma och att föda barn utomlands kostar en del.
  • evaoregon
    FruNaftra skrev 2010-12-29 20:37:10 följande:
    Om sanningen ska fram så är det knappast ekonomiskt lönsamt att donera ägg. Man förlorar arbetstid på undersökningar och ÄP. Sen är det ofta psykiskt påfrestande att genomgå hormonbehandling. De få tusenlapparna man får för det täcker knappast detta. Därför tror jag inte att kvinnor som genomför äggdonation i Sverige gör det för pengarna.
    Det tror inte jag heller att kvinnor i Sverige gör, men anonym som donerat ägg i USA för 5 000 dollar per gång hade gjort det för att hon verkligen behövde pengarna.
  • evaoregon
    MatsAtari skrev 2010-12-29 20:38:21 följande:
    Finns väl exakt ett surrogatorbarn i hela sverige tror.
    Vet inte hur mycket tjejen fick eller hur mycket allt kostade, men billigt var det nog inte.
    Det verkar finnas ganska många surrogatbarn i Sverige (där barnen föds med hjälp av surrogatmamma utomlands). 

Det står mer om det i den här tråden

www.familjeliv.se/Forum-4-337/m56019699.html
  • Blygdläppen
    FruNaftra skrev 2010-12-29 20:37:10 följande:
    I Sverige ja, men ersättningen är väl betydligt högre i t.ex. USA.

Och jag hållar med om att de fjuttiga tusenlappar man får för besväret i Sverige inte är skäl nog att göra det för pengarnas skull. Det är också därför jag inte skulle donera ägg. Jag vill inte gå igenom ett helvete för att någon främling ska få ett barn, om jag inte får ordentlig kompensation för det.
  • Shule ya Furaha
    Miss Lau skrev 2010-12-27 22:32:24 följande:
    Jag hade absolut kunnat tänka mig att donera om man fick rimligt betalt för det. För mig betyder inte biologin speciellt mycket och jag hade inte tyckt att det var mina barn. Men om jag ska använda min kropp för att producera ägg åt andra så vill jag ha betalt för det. Förmodligen cyniskt och egoistiskt men så tänker jag.

sälja sin avkomma, usch !!!

• Shule ya Furaha
    Shule ya Furaha skrev 2010-12-29 20:53:10 följande:

sälja sin avkomma, usch !!!

Barnen borde då skonas för att få reda på vad deras verkliga mor har gjort.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!