• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Flisan86
    evaoregon skrev 2010-12-30 00:44:55 följande:
    Intressant läsning!  Tack för att du delade med dig!  Glad
    Roligt att du läste det och tyckte att det var intressant! Glad
  • en glad
    livet leker skrev 2010-12-29 22:17:42 följande:
    Den lagen skullle gälla över hela världen, att få reda på sitt ursprung borde vara en mänsklig rättighet.
    Det är det också, enligt FN:s konvention om barnets rättigheter!
  • Jelina068

ts, Har bara läst din trådstart.

Efter vi fick vårt första barn genom ICSI så donerade jag ägg. JAg behövde aldrig vänta tills vi var klara med våra egna barn, så att säga. Fast nu kanske ni väljer själva att vänta med att donera till ni är klara på egen hand.

Nu kommer jag vara för gammal för att donera när jag är klar med amningen den här gången, har fått vår 3:dje sessa och allt tack vare IVF/ICSI.
    Men jag har donerat en gång vilket tyvärr inte ledde till att nåt av de två paren lyckades men dom fick åtmindstonde chansen. 6 ägg vadera fick dom.

Lycka till med både era egna försök att sen längre fram med äggdonationen.

• kantarellkisse
    en glad skrev 2010-12-30 02:53:12 följande:
    Rent tekniskt är det Sveriges tolkning av FN's barnkonvention, det står inte explicit i barnkonventionen att barn tillkomna med könscellsdonation ska kunna få veta vem som donerat könscellerna. Tolkningen delas av tex Storbrittannien och Finland men är långt ifrån en ens europeisk praxis. 

Vi tänker att det är rätt, uppvuxna i detta samhälle kommer vi med största sannolikhet att vara av den åsikten. Vi existerar inte i ett vakuum. Det är svårt att veta om vi tänkt på samma sätt om vi kommit någon annanstans ifrån.

Danmark, som ändå är relativt nära oss i kultur, har tagit en annan ställning i frågan. Till och med när frågan var uppe på nytt i samband med lagstiftningsändringar 2007 - tog man på nytt beslut om att alla könscellsdonationer skulle vara anonyma (genom ett "hål" i lagstiftningen omfattar den endast läkare varför barnmorskekliniker kan använda id-release på kundens begäran - men inte vid IVF). Det var inte bara en fråga om att det skulle vara svårt att finna donatorer, utan ett etiskt övervägande där man tänkte sig att det inte var till barnets bästa att kunna få veta. Frankrike är ett annat land varifrån man kan få se läkare nästan förfasas över vad vi utsätter barnen för när de kan få veta, att de kan få tro att de får en förälder när de är 18 år - och bara får kontakt med en donator.

I Sverige kan du bara donera överblivna embryon till forskning medan det i Polen är fler par som har svårt att tänka sig att förstöra denna möjlighet och början till liv - och därför har flera kliniker valt att ge möjligheten att donera dem vidare till andra människor som är i behov av embryon. Här anses det oetiskt... Embryon ska inte ses som liv. Men donationer är anonyma i Polen. Det saknas lagstiftning ännu så det är svårt att veta hur tankarna bakom anonymiteten varit. Men det är inte så enkelt som att det är mindre upplysta länder som väljer att bortse från FN's barnkonvention.
  • livet leker
    en glad skrev 2010-12-30 02:53:12 följande:
    Men så är det ju inte, i Danmark kan man välja om man vill ha en öppen eller anonym donator! Beror på vad man betalar.
  • Solkattan

En snabb fråga...

Finns det nån gräns för hur många gånger man får genomföra äggplock för donation...?
    Vi har en son genom spermiedonation och jag tycker ämnet är intressant. Finns det någon chans för syskon vid ÄD? (ifrån samma givare eller ifrån nån annan).

Till alla er som är givare eller tänker bli givare vill jag tacka i från djupet av mitt hjärta... ni har gett mig o min man den finaste av all gåvor!

• villsågärna38
    Solkattan skrev 2010-12-30 11:36:37 följande:
    En snabb fråga...

Finns det nån gräns för hur många gånger man får genomföra äggplock för donation...?
    Vi har en son genom spermiedonation och jag tycker ämnet är intressant. Finns det någon chans för syskon vid ÄD? (ifrån samma givare eller ifrån nån annan).

Till alla er som är givare eller tänker bli givare vill jag tacka i från djupet av mitt hjärta... ni har gett mig o min man den finaste av all gåvor!
    Man får ge upphov till max sex barn som donator och man kan ange när man donerar om man kan tänka sig att ställa upp för syskondonation. De ägg som befruktas men inte används första gången (man får bara tillbaka ett ägg när man gör äggdonation i Sverige) fryses ju också ner så en del får ju syskon utan att donatorn donerar igen.
  • villsågärna38
    kantarellkisse skrev 2010-12-30 07:59:13 följande:
    Rent tekniskt är det Sveriges tolkning av FN's barnkonvention, det står inte explicit i barnkonventionen att barn tillkomna med könscellsdonation ska kunna få veta vem som donerat könscellerna. Tolkningen delas av tex Storbrittannien och Finland men är långt ifrån en ens europeisk praxis. 

Vi tänker att det är rätt, uppvuxna i detta samhälle kommer vi med största sannolikhet att vara av den åsikten. Vi existerar inte i ett vakuum. Det är svårt att veta om vi tänkt på samma sätt om vi kommit någon annanstans ifrån.

Danmark, som ändå är relativt nära oss i kultur, har tagit en annan ställning i frågan. Till och med när frågan var uppe på nytt i samband med lagstiftningsändringar 2007 - tog man på nytt beslut om att alla könscellsdonationer skulle vara anonyma (genom ett "hål" i lagstiftningen omfattar den endast läkare varför barnmorskekliniker kan använda id-release på kundens begäran - men inte vid IVF). Det var inte bara en fråga om att det skulle vara svårt att finna donatorer, utan ett etiskt övervägande där man tänkte sig att det inte var till barnets bästa att kunna få veta. Frankrike är ett annat land varifrån man kan få se läkare nästan förfasas över vad vi utsätter barnen för när de kan få veta, att de kan få tro att de får en förälder när de är 18 år - och bara får kontakt med en donator.

I Sverige kan du bara donera överblivna embryon till forskning medan det i Polen är fler par som har svårt att tänka sig att förstöra denna möjlighet och början till liv - och därför har flera kliniker valt att ge möjligheten att donera dem vidare till andra människor som är i behov av embryon. Här anses det oetiskt... Embryon ska inte ses som liv. Men donationer är anonyma i Polen. Det saknas lagstiftning ännu så det är svårt att veta hur tankarna bakom anonymiteten varit. Men det är inte så enkelt som att det är mindre upplysta länder som väljer att bortse från FN's barnkonvention.
    Intressant läsning! Märker att du gjort research på området
  • Äntligen 24

Jag har tidigare funderat fram och tillbaka på äggdonation å JA, jag skulle kunna göra det. Skulle inte se det som om jag hade ett barn därute nånstans. Däremot tänker jag, tänk om mina barn skulle träffa donationsäggen (chansen=minimal) och bli förälskade..
    Jag förstår givetvis att det inte är så bara med donation. Å tur e ju det

• phillie12
    Jelina068 skrev 2010-12-30 03:07:34 följande:

ts, Har bara läst din trådstart.

Efter vi fick vårt första barn genom ICSI så donerade jag ägg. JAg behövde aldrig vänta tills vi var klara med våra egna barn, så att säga. Fast nu kanske ni väljer själva att vänta med att donera till ni är klara på egen hand.

Nu kommer jag vara för gammal för att donera när jag är klar med amningen den här gången, har fått vår 3:dje sessa och allt tack vare IVF/ICSI.
    Men jag har donerat en gång vilket tyvärr inte ledde till att nåt av de två paren lyckades men dom fick åtmindstonde chansen. 6 ägg vadera fick dom.

Lycka till med både era egna försök att sen längre fram med äggdonationen.

Hej! Vad underbart att höra! Att du både gjort IVF/ICSI OCH donerat! Det ger mig hopp om att man orkar gå igenom behandlingen flera gånger! (Man är ju lite nervös nu innan allt sätter igång i januari). 
    Och vad glad jag blir att höra att du fått tre barn via ICSI (det kommer vi nog också att behöva göra), tre barn är PRECIS vad jag önskar, men efter allt det här kan jag tänka mig fem! ;)
    Jag hoppas som sagt att jag kommer orka gå igenom ÄD!

Kram och tack för din berättelse!/TS 
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!