• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • villsågärna38
    tilving skrev 2010-12-29 22:03:06 följande:
    jaså? jag bor inte i sverige så visste inte det...  det e nog bara sverige som e ett så strikt o skevt land för DE MÅSTE ha koll på allt o alls handlingar... e ju tragiskt o beröva människor deras egen myndighet...  fråga adoptiv eller familjehemsbarn vad de föredragit... växa upp i kärleksfullt hem genom surrogat eller äggdonation eller <??? det e bara vuxna som sättr stämplar på allt
    Varför är det fel? I Sverige har barn födda med hjälp av donator rätt att få veta vem som donerat ägget eller spermien när de blir vuxna. Jag tycker att det är rätt att barn ska ha rätt att ta reda på sitt genetiska ursprung om de vill det. Sen kanske inte så många gör det eftersom de ju redan har en mamma och en pappa, men det är ju en helt annan sak...
  • kantarellkisse
    en glad skrev 2010-12-29 21:50:08 följande:
    Spermadonation får inte vara anonymt för barnet i Sverige. Det har vid 18 års ålder laglig rätt att få reda på sitt genetiska ursprung.
    Inte 18 år ålder utan "mogen ålder", det behöver inte nödvändigtvis vara samma sak. Används dansk id-release är det 18 år men i Sverige skall en mognadsbedömning göras och det kan alltså handla om en omyndig tonåring. Vid 18 år tror jag dock att man räknas som mogen nog i vilket fall som helst.

Det hindrar ju inte att det finns barn i Sverige som växer upp och är genetiskt besläktade med anonyma donatorer, både på ägg- och spermasidan. Eller båda.
  • Jennie med ie
    tilving skrev 2010-12-29 22:03:06 följande:
    jaså? jag bor inte i sverige så visste inte det...  det e nog bara sverige som e ett så strikt o skevt land för DE MÅSTE ha koll på allt o alls handlingar... e ju tragiskt o beröva människor deras egen myndighet...  fråga adoptiv eller familjehemsbarn vad de föredragit... växa upp i kärleksfullt hem genom surrogat eller äggdonation eller <??? det e bara vuxna som sättr stämplar på allt
    Det handlar snarare om att INTE beröva barnet rätten till sitt ursprung. Barnet som saknar val, medans den som ev. vill donera har valet att avstå om de inte kan leva med att barnet kan få veta.
  • Primrose
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 22:00:37 följande:
    Jag ser inte problemet här? Det är väl klart att en surrogatmamma är biologisk mamma på samma sätt som den som tar emot ett donerat ägg, hon har ju burit barnet i sin mage i nio månader. Sen tror jag faktiskt att för de som ska donera och även vi som ska ta emot donerade ägg så är det här något man vill veta. Det är frågor man ställer sig innan man tar ställning till att ta emot ett donerat ägg eller donera. Vad är genetik, vad är biologi, hur ser regelverket ut, vad gäller juridiskt osv. Vi tänkte och pratade iaf mycket på det för ett par år sedan då vi valde att ställa oss i kö för ÄD. Sen är det självklart så att när man väl får sitt barn, om det är via äggdonation eller surrogat så är det ju den som ska ta hand barnet som är mamma, som juridiskt sett är moder. Dock är ju äggdonation och surrogat två helt olika saker, den här tråden handlar om äggdonation och ligger i äggdonationsforumet. Kanske ska du starta en tråd om surrogat om det är det som intresserar dig mest?
    Nej, det är inte det som intresserar mig mest. Jag spann vidare på vad någon annan skrev. För många, kanske inte just för dig men mina inlägg är inte personligen riktiade till just dig och ditt liv. Jag är mest intresserad av donatorns villkor, vilket är helt relevant i den här tråden. Du är mest intresserad av de barnlösas villkor, men jag föreslår, för den delen inte att du ska starta en annan tråd.
  • Villimey
    Primrose skrev 2010-12-29 21:51:46 följande:
    Min personliga åsikt är att den person/ de personer som tar hand om och älskar barnet är barnets omhändertagare och föräldrar. Det blir krångligt och konstigt när man försöker få fram vem som är den "biologiska" mamman - något som egentligen inte borde vara så intressant.
    Jag kan ju inte se att äggdonator spelar så lite roll för genetiken som man ibland vill framstå det som. Men abosolut så håller jag med om det du skriver oavsett hur våra barn har kommit till oss är det omhändertagandet och kärleken som gör oss till föräldrar.

Klokt Primrose
  • 1814
    Villimey skrev 2010-12-29 22:12:29 följande:
    Jag kan ju inte se att äggdonator spelar så lite roll för genetiken som man ibland vill framstå det som. Men abosolut så håller jag med om det du skriver oavsett hur våra barn har kommit till oss är det omhändertagandet och kärleken som gör oss till föräldrar.

Klokt Primrose
    Tanken är ju, som nämnts tidigare i tråden, att donatorn bidrar med det genetiska materialet och den biologiska mammans/mottagarens kropp påverkar vilka gener som aktiveras. Donatorns gener är ju jätteviktiga, som byggmaterialet för ett hus. Man kan inte bygga ett trähus av tegelstenar. Men det är ju fortfarande den biologiska mamman som bygger det och även påverkar hur det kommer bli.
  • livet leker
    en glad skrev 2010-12-29 21:50:08 följande:
    Spermadonation får inte vara anonymt för barnet i Sverige. Det har vid 18 års ålder laglig rätt att få reda på sitt genetiska ursprung.
    Den lagen skullle gälla över hela världen, att få reda på sitt ursprung borde vara en mänsklig rättighet.
  • villsågärna38
    Primrose skrev 2010-12-29 22:08:10 följande:
    Nej, det är inte det som intresserar mig mest. Jag spann vidare på vad någon annan skrev. För många, kanske inte just för dig men mina inlägg är inte personligen riktiade till just dig och ditt liv. Jag är mest intresserad av donatorns villkor, vilket är helt relevant i den här tråden. Du är mest intresserad av de barnlösas villkor, men jag föreslår, för den delen inte att du ska starta en annan tråd.
    Kanske missförstod jag dig men tror att du missförstod mig med. Jag har aldrig uppelevt dina inlägg riktade till mig. Varför skulle jag göra det? Om du läser hela tråden så tror jag att du ser att jag är intresserad av ämnet äggdonation, både av villkoren för de som donerar och för de som tar emot ägg. Sen råkar jag även ha egen erfarenhet, känner både de som donerat ägg och har själv tagit emot ägg.
  • Villimey
    1814 skrev 2010-12-29 22:16:19 följande:
    Tanken är ju, som nämnts tidigare i tråden, att donatorn bidrar med det genetiska materialet och den biologiska mammans/mottagarens kropp påverkar vilka gener som aktiveras. Donatorns gener är ju jätteviktiga, som byggmaterialet för ett hus. Man kan inte bygga ett trähus av tegelstenar. Men det är ju fortfarande den biologiska mamman som bygger det och även påverkar hur det kommer bli.
    Jag har verkligen svårt att tänka mig att den gravida kvinnan påverkar barnets genetiska förutsättningar som tex utseende. Däremot tror jag absolut att fostret påverkas av sin livsmiljö i magen av sin mammas känsloläge, favoritmusik, favoritmat osv och även pappans röst hör ju fostret och präglas på. Men den allra viktigaste faktorn för hur barnet påverkas är sedan under barndomen. Att även spädbarn har sina personlighetsdrag redan vid födseln vet vi ju så allt påverkar inte vi föräldrar.
  • kantarellkisse
    Villimey skrev 2010-12-29 22:12:29 följande:

Klokt Primrose
    Självklart spelar äggdonatorn stor roll för genetiken, lika stor roll som mannen (eller för min del då mina båda donatorer). Jag spelar genetisk en helt annan roll. Jag lägger inte mina gener till mitt barn, men jag påverkar hur barnet blir redan under graviditeten. Inte vilka gener barnet har men hur de kommer till uttryck i barnet. Precis som alla föräldrar, och vuxna i det fall barn faktiskt inte har föräldrar, sedan kommer att utvecklas. Både vilka talanger och vilka uttryck barnet har i sitt liv. Grundstenarna är mina donatorers DNA, jag får "bara" vara med och påverka vem mitt barn med deras DNA kommer att bli. På gott, och på ont...

Sedan, när det gäller diskussionen om vad man ska kalla de olika mödrarna, är det liksom en ickediskussion vi inte kan bestämma över. Detta är redan vad läkarna kallar det, det är redan vad familjerätten kallar det. Vi kan diskutera att sittmockapär vore ett bättre ord för stol, men det förändrar inte att stol är vad sittmockapären heter.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!