• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • FeliXia

Är det inte mycket hormoner inblandat för att få donera ägg?

• Blygdläppen
    Shule ya Furaha skrev 2010-12-29 20:56:40 följande:
    Barnen borde då skonas för att få reda på vad deras verkliga mor har gjort.
    Barnens verkliga mor är ju den mor som barnet vuxit upp med. Hon som donerade ägget är bara mor biologiskt, inte verkligt.

Och ja, för min del får man gärna "skona" barnet från att få reda på vem som donerade ägget. Hade jag donerat ett ägg hade jag då verkligen inte velat att barnet ska kunna leta reda på mig senare.
  • tilving
    evaoregon skrev 2010-12-29 20:39:41 följande:
    Ja, i ditt fall antog jag inte att du tänkte ta betalt.  Men att åka utomlands för att bli gravid som surrogatmamma och att föda barn utomlands kostar en del.
    självklart, hade inte räknat med att det va billigt =) allt e i betraktarens ögon
  • Millan77
    FeliXia skrev 2010-12-29 20:57:05 följande:
    Har oxå den frågan....
    o skulle det ta lång tid att donera ägg???
    Flera månader?????
  • villsågärna38
    Millan77 skrev 2010-12-29 21:03:36 följande:
    Har oxå den frågan....
    Flera månader?????
    Behandlingen brukar vara i ca 10 dagar (iaf i Stockholm där donatorerna som standard gör det sk. korta ivfprotokollet). Man tar hormonsprutor under dessa dagar för att äggn ska mogna och sedan tar man en sk ägglossningsspruta två dagar innan man åker till sjukhuset för att "plocka" dem. Detta sker med lokalbedövning och man får även morfin och andra smärtstillande. Under behandlingenstiden måste man även in ett per gånger för att göra ultraljud och se hur äggen växer osv.
  • Fru U
    FeliXia skrev 2010-12-29 20:57:05 följande:
    Jo
    Har oxå den frågan....
    Flera månader?????
    Inte flera månader. En cykel om har minns rätt
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • villsågärna38
    Har oxå den frågan....
    Flera månader?????
    Innan man blir donator så måste man dock lämna infektionsprover två gånger med sex månaders mellanrum för att visa att man inte har hiv eller hepatit. Man träffar också både läkare och kurator för samtal innan man godkänns som donator. Har man ärftliga sjukdomar eller är över 35 år så blir man inte godkänd som donator.
  • tilving
    Shule ya Furaha skrev 2010-12-29 20:53:10 följande:

sälja sin avkomma, usch !!!

och du anser samma om spema donation?  men ditt namn låter ju lite avlägset så du har nog 2000 års tradtion i ditt blod...  tryck inte ner folk som försöker skaffa barn på annat sett
  • Dina0001

Eftersom det blir förlorad arbetsinkomst och många läkarbesök så borde kvinnorna som donerar ägg få betalt. Några tusen borde de få. Kanske 10 tusen.

Det finns många saker som man kan göra för att förbättra vården för de som har svårt att få barn. Varför måste det vara helgstängt och semesterstängt på sommaren och vid jul/nyår? Varför kan kliniker i Danmark ha öppet alla dagar och på kvällar men inte i Sverige?

Lagarna i Sverige borde ändras så att det blir större möjligheter att få hjälp med att få barn. Men så länge alliansen styr (därför KD är med där) så lär det inte bli någon förbättring av lagarna tyvärr.

• villsågärna38
    Dina0001 skrev 2010-12-29 21:17:02 följande:
    Eftersom det blir förlorad arbetsinkomst och många läkarbesök så borde kvinnorna som donerar ägg få betalt. Några tusen borde de få. Kanske 10 tusen.

Det finns många saker som man kan göra för att förbättra vården för de som har svårt att få barn. Varför måste det vara helgstängt och semesterstängt på sommaren och vid jul/nyår? Varför kan kliniker i Danmark ha öppet alla dagar och på kvällar men inte i Sverige?

Lagarna i Sverige borde ändras så att det blir större möjligheter att få hjälp med att få barn. Men så länge alliansen styr (därför KD är med där) så lär det inte bli någon förbättring av lagarna tyvärr.
    Håller med dig till viss del. Idag får man ca 4000 kr och fria läkemedel men ska man åka ifrån jobbet på läkarbesök ett par gånger och vid äggplocket missa en hel arbetsdag så borde man få någon tusenlapp till. Sen är det faktiskt så att de privata ivf-klinikerna har öppet på helger, är flexibla med tider och tillgänglighet på ett helt annat sätt än landstinget så visst finns det bra sjukvård även här. När det gäller ÄD dock så är det ju universitetssjukhusen som gäller och även om de är hur trevliga som helst där så inte är det samma sak som att gå till en liten privat klinik där man träffar samma läkare och sköterskor varje gång, man har telefontid även på helgerna osv
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!