• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • evaoregon
    Fru U skrev 2010-12-29 19:15:11 följande:
    Jag vet bara att om man använder donerade ägg o spermier så kan det bli stora problem när man ska hem
    Du får läsa i tråden som jag länkade till.  I bl a Indien och USA så har man erfarenhet av svenska par och man vet hur man ska hantera allt det rättsliga utan att det blir några som helst problem när barnet kommer med föräldrarna till Sverige.  Det svenska paret som ska ta hand om barnet står på födelsebeviset.
  • Fru U
    evaoregon skrev 2010-12-29 19:19:43 följande:
    Du får läsa i tråden som jag länkade till.  I bl a Indien och USA så har man erfarenhet av svenska par och man vet hur man ska hantera allt det rättsliga utan att det blir några som helst problem när barnet kommer med föräldrarna till Sverige.  Det svenska paret som ska ta hand om barnet står på födelsebeviset.
    Det gjorde för det paret som jag läste om också, de hade ändå problem att få pass till barnet

Det är synd att det alltid ska vara svenska myndigheter som ställer till problem.

Jag önskar alla som gör det lycka till, ibland kan jag önska att jag hade ekonomin till det (men bara ibland, då jag har lite moraliska betänkligheter kring det)
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • tilving
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:51:20 följande:
    Surrogatmammor är inte lagligt i Sverige, men det är en del svenskar som använder sig av surrogatmammor utomlands.
    tack för information =)  det e bra om det förespråkas med... har själv en nä'ra som inte kan få barn men hennes ägg e bra så jag skulle kunna tänka mig göra det
  • evaoregon
    Fru U skrev 2010-12-29 19:26:49 följande:
    Det gjorde för det paret som jag läste om också, de hade ändå problem att få pass till barnet

Det är synd att det alltid ska vara svenska myndigheter som ställer till problem.

Jag önskar alla som gör det lycka till, ibland kan jag önska att jag hade ekonomin till det (men bara ibland, då jag har lite moraliska betänkligheter kring det)
    Vilket land gällde det?  De som jag läst om i tidningarna har använt sig av surrogatmödrar i forna Östeuropa.

Att de svenska myndigheterna ställer till problem beror nog på att surrogatmödrar inte är tillåtna i Sverige och man ser inte så positivt på de som "kringår" lagarna och anlitar kvinnor utomlands.
  • tilving
    Flisan86 skrev 2010-12-29 18:39:21 följande:
    Jag också! När jag var gravid mådde jag så oförskämt bra att jag tänkte att jag skulle kunna bli surrogatmamma och vara gravid hela tiden.
    ja det e bra =)....  men jag har funderat angående en nära person. och funderat hit o dit om jag verkligen kan släppa barnet men givetvis kan jag, det var det första jag sa när jag fick veta att hon inte kan få barn, då var jag 16...   att jag lätt sulle göra allt för att denna person skulle kunna bli mamma =) nu 10 år senare känner jag likadant
  • evaoregon
    tilving skrev 2010-12-29 19:38:32 följande:
    ja det e bra =)....  men jag har funderat angående en nära person. och funderat hit o dit om jag verkligen kan släppa barnet men givetvis kan jag, det var det första jag sa när jag fick veta att hon inte kan få barn, då var jag 16...   att jag lätt sulle göra allt för att denna person skulle kunna bli mamma =) nu 10 år senare känner jag likadant
    Skulle du då åka utomlands för att bli gravid med hennes ägg?  Förlossningen måste nog också ske utomlands för att det inte ska bli lagliga problem i Sverige.  Det största problemet är nog att det är oehört dyrt.
  • Flisan86
    tilving skrev 2010-12-29 19:38:32 följande:
    Jag har faktiskt knappt tänkt på det alls, men det var min spontana tanke då. Det är en himla fin tanke att gå igenom en graviditet för din vän....DET vore ett stort åtagande! 
  • Fru U
    evaoregon skrev 2010-12-29 19:37:51 följande:
    Vilket land gällde det?  De som jag läst om i tidningarna har använt sig av surrogatmödrar i forna Östeuropa.

Att de svenska myndigheterna ställer till problem beror nog på att surrogatmödrar inte är tillåtna i Sverige och man ser inte så positivt på de som "kringår" lagarna och anlitar kvinnor utomlands.
    Ryssland. Det som ställde till det var att de inte kunde bevisa att de var genetiska föräldrar och hon hade ju inte varit gravid... ergo problem

De kom hem till sist, efter mycket krångel.

Jag vet att det är enklare om man använder egna ägg o spermier i/till surrogatmamman
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • evaoregon
    Anonym (re) skrev 2010-12-27 23:34:28 följande:
    5000 dollar per gång. Jag hade gjort det för 4000. Då.
    Idag klarar jag mig bra ekonomiskt, och tycker inte längre att 5000 dollar är sjukt mycket pengar...
    Jo, det är ju tyvärr så att många som donerar ägg eller som ställer upp som surrogatmammor här i USA gör det främst för pengarna.  Då känns det lite moraliskt fel.
  • tilving
    evaoregon skrev 2010-12-29 20:06:50 följande:
    Jo, det är ju tyvärr så att många som donerar ägg eller som ställer upp som surrogatmammor här i USA gör det främst för pengarna.  Då känns det lite moraliskt fel.
    jag skulle göra det utan att få betalt =) det intresserar mig inte men då måste jag påpeka att det e för en som står mig nära...  jag hade lätt gått igenom att åka utomlands osv
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!