• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Primrose
    Irma01 skrev 2010-12-29 10:56:38 följande:
    Hej,

Jag respekterar fullständigt era åsikt, vill bara påpeka att rent vetenskapsmässigt är ni inte biologiska mammor, eftersom det är inte ni som bär barnet.
    Jag har forskat litet i de här frågorna för några år sedan och i USA kallar man ju en surrogatmamma för "gestational"  (bärandet av embryo/foster/barn) och den kvinna vars ägg har använts för "genetic". I det fallet är alltså den donerande kvinnan (om vi gör det "enkelt" är hon den som senare ska ta hand om barnet och vara dess mamma) den biologiska. Det är alltså den donerande mamman som är mer "biologiskt" knuten till barnet i det fallet. Så det blir alltså tvärtom emot vad du beskriver. Eller anses ingen vara biologisk mamma enligt det "vetenskapsmässiga" du hänvisar till?

En notis: Det är inte så att den bärande (gestational) kvinnan/mamman inte påverkar barnet rent biologiskt. Hjärnans storlek avgörs t ex av den bärande kvinnans kropp och inte av den donerande kvinnans gener.
  • villsågärna38
    Primrose skrev 2010-12-29 21:35:49 följande:
    Jag har forskat litet i de här frågorna för några år sedan och i USA kallar man ju en surrogatmamma för "gestational"  (bärandet av embryo/foster/barn) och den kvinna vars ägg har använts för "genetic". I det fallet är alltså den donerande kvinnan (om vi gör det "enkelt" är hon den som senare ska ta hand om barnet och vara dess mamma) den biologiska. Det är alltså den donerande mamman som är mer "biologiskt" knuten till barnet i det fallet. Så det blir alltså tvärtom emot vad du beskriver. Eller anses ingen vara biologisk mamma enligt det "vetenskapsmässiga" du hänvisar till?

En notis: Det är inte så att den bärande (gestational) kvinnan/mamman inte påverkar barnet rent biologiskt. Hjärnans storlek avgörs t ex av den bärande kvinnans kropp och inte av den donerande kvinnans gener.
    När det gäller äggdonation så säger man att donatorn är genetisk mamma och den som bär barnet i sin mage biologisk mamma. Även den som bär barnet påverkar nämligen hur det utvecklas eftersom miljön i livmodern har stor betydelse för vilka genetiska byggstenar som får störst inflytande i utvecklingen av fostret. Googla lite på epigenetics, finns väldigt mkt intressant att läsa på området.
  • villsågärna38

När det gäller äggdonation så säger man att donatorn är genetisk mamma och den som bär barnet i sin mage biologisk mamma. Även den som bär barnet påverkar nämligen hur det utvecklas eftersom miljön i livmodern har stor betydelse för vilka genetiska byggstenar som får störst inflytande i utvecklingen av fostret. Googla lite på epigenetics, finns väldigt mkt intressant att läsa på området.
  • Irma01

Hej primrose. I Europa kallar man den donerande för genetiska mamman och den som bär barnet för biologiska. Kolla med Huddinge om du vill... Mvh,

• tilving

tack bra information
  • tilving
    Blygdläppen skrev 2010-12-29 20:58:48 följande:
    Barnens verkliga mor är ju den mor som barnet vuxit upp med. Hon som donerade ägget är bara mor biologiskt, inte verkligt.

Och ja, för min del får man gärna "skona" barnet från att få reda på vem som donerade ägget. Hade jag donerat ett ägg hade jag då verkligen inte velat att barnet ska kunna leta reda på mig senare.
    ne lika anonymt som spema donation
  • en glad
    tilving skrev 2010-12-29 21:45:08 följande:
    ne lika anonymt som spema donation
    Spermadonation får inte vara anonymt för barnet i Sverige. Det har vid 18 års ålder laglig rätt att få reda på sitt genetiska ursprung.
  • Primrose
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 21:40:18 följande:
    Ja, jag har ju, som sagt forskat litet om det redan, för sådär en 12-13 år sedan, när det var ganska nytt (jag gjorde det utomlands). Jag läste mest om olika rättegångar där t ex surrogatmamman inte ville lämna ifrån sig barnet etc.  Det hade ingenting att göra med min egen ofrivilliga barnlöshet (den hade precis börjat då).

Det jag menade var att när det gäller äggdonation anses den bärande kvinnan vara den biologiska. Gör man även detsamma när det gäller surrogatmödrar? Den fattiga (mörkhyade) kvinnan i Indien är den biologiska och den rika (vithyade) kvinnan i Frankrike, vars ägg används, är genetisk men inte biologisk mamma? Man kan trassla in sig....

Min personliga åsikt är att den person/ de personer som tar hand om och älskar barnet är barnets omhändertagare och föräldrar. Det blir krångligt och konstigt när man försöker få fram vem som är den "biologiska" mamman - något som egentligen inte borde vara så intressant.
  • villsågärna38
    Primrose skrev 2010-12-29 21:51:46 följande:
    Ja, jag har ju, som sagt forskat litet om det redan, för sådär en 12-13 år sedan, när det var ganska nytt (jag gjorde det utomlands). Jag läste mest om olika rättegångar där t ex surrogatmamman inte ville lämna ifrån sig barnet etc.  Det hade ingenting att göra med min egen ofrivilliga barnlöshet (den hade precis börjat då).

Det jag menade var att när det gäller äggdonation anses den bärande kvinnan vara den biologiska. Gör man även detsamma när det gäller surrogatmödrar? Den fattiga (mörkhyade) kvinnan i Indien är den biologiska och den rika (vithyade) kvinnan i Frankrike, vars ägg används, är genetisk men inte biologisk mamma? Man kan trassla in sig....

Min personliga åsikt är att den person/ de personer som tar hand om och älskar barnet är barnets omhändertagare och föräldrar. Det blir krångligt och konstigt när man försöker få fram vem som är den "biologiska" mamman - något som egentligen inte borde vara så intressant.
    Jag ser inte problemet här? Det är väl klart att en surrogatmamma är biologisk mamma på samma sätt som den som tar emot ett donerat ägg, hon har ju burit barnet i sin mage i nio månader. Sen tror jag faktiskt att för de som ska donera och även vi som ska ta emot donerade ägg så är det här något man vill veta. Det är frågor man ställer sig innan man tar ställning till att ta emot ett donerat ägg eller donera. Vad är genetik, vad är biologi, hur ser regelverket ut, vad gäller juridiskt osv. Vi tänkte och pratade iaf mycket på det för ett par år sedan då vi valde att ställa oss i kö för ÄD. Sen är det självklart så att när man väl får sitt barn, om det är via äggdonation eller surrogat så är det ju den som ska ta hand barnet som är mamma, som juridiskt sett är moder. Dock är ju äggdonation och surrogat två helt olika saker, den här tråden handlar om äggdonation och ligger i äggdonationsforumet. Kanske ska du starta en tråd om surrogat om det är det som intresserar dig mest?
  • tilving
    en glad skrev 2010-12-29 21:50:08 följande:
    Spermadonation får inte vara anonymt för barnet i Sverige. Det har vid 18 års ålder laglig rätt att få reda på sitt genetiska ursprung.
    jaså? jag bor inte i sverige så visste inte det...  det e nog bara sverige som e ett så strikt o skevt land för DE MÅSTE ha koll på allt o alls handlingar... e ju tragiskt o beröva människor deras egen myndighet...  fråga adoptiv eller familjehemsbarn vad de föredragit... växa upp i kärleksfullt hem genom surrogat eller äggdonation eller <??? det e bara vuxna som sättr stämplar på allt
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!