• Små fingrar

Tog du EDA under din förra förlossning?

Hej!

Då jag aldrig fött barn och känner en oro inför smärtan i samband med förlossning (BF i Mars) skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra andras berättelser om hur de upplevde EDA. Jag vet att det inte alltid är möjligt att få EDA, men funderar ändå över för och nackdelar. Minus    Plus

Svara gärna på omröstningen och skriv en kommentar och berätta. Kanske upplevde du att den inte hjälpte? EDAn förlängde förlossningen? EDAn resulterade i kejsarsnitt? EDAn räddade dig?

Är även tacksam för tips från er som inte tog EDA. Hur stod ni mot smärtan?

Hur vill ni göra vid en ev. nästa förlossning? Rösta och berätta! Solig
    TACK!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?
  • danosani

Nej ingen EDA.
    Kom in till sjukhuset fullt öppen och ville bara ha lustgas.

Fick däremot EDA i samband med en OP och det var inte jättekul... Men då hade jag en som satt kvar i fyra dagar och den var helvetet att dra ur sedan.

• Snobbas

Hade överkomliga värkar hemma i 26 timmar innan vi åkte in och då var jag öppen 5 cm. Tyckte att jag klarade smärtorna bra, men efter en stund skulle de ta hål på vattnet på mig och då visste jag att det skulle göra ondare så jag bad om att få EDA i samband. All smärta försvann och när det var till att krysta kände jag bara ett ofantligt tryck nedåt. Efter min dotter kommit ut gick jag och kissade och tog en dusch utan problem och mådde oförskämt bra. Så av min 36-timmars förlossning hade jag inte övermäktigt ont en enda gång och skulle göra om det 1000 gånger för det blev en sån fantastisk upplevelse. Rekommenderar starkt!

• Oleanna

Jag fick EDA och fick först blodtryckafall som de fick under kontroll. Sedan avtog den väldigt snabbt så jag fick ny smärtlindring som inte hjälpte och det slutade med ks. Tappade även känsel i höger ben totalt och kunde inte gå eller röra benet.
    Ska tillägga att jag jag inte öppnade mig mer än 6 cm trots värkstimulerande dropp.

• Aquavit

Jag tror egentligen att det viktigaste är att inte låsa fast sig vid hur man tror/vill att förlossningen ska vara, utan att ta det lite som det kommer. Såvida man inte har någon väldigt stark skräck eller önskan som man behöver förmedla förstås. SJälv talade jag om för BM när jag kom att jag var rädd för att ta EDA'n och helst inte ville, men om hon tyckte att den behövdes så skulle hon säga det så kunde jag ändå ta ställning. Och sen valde jag ju självmant att ta den, vilket jag var väldigt glad för.

Så försök att gå igenom förlossningen med öppet sinne och inte försöka bestämma allt för mycket i förväg så är det nog en bra början.

Små fingrar skrev 2011-01-24 19:48:23 följande:
    Tack alla ni som delar med er av era förlossningshistorier och erfarenheter!
    Jag beundrar er alla som har kämpat igenom era förlossningar, med eller utan EDA!

Det ska verkligen bli en spännande resa! Tyvärr är det ibland svårt att se vad som händer direkt efter förlossningen, att man äntligen får lära känna det underbara liv man burit och älskat under 9 månader... Men jag ska verkligen försöka fokusera på att det är dit jag ska komma.. inte förlossningen i sig.

Tack för alla lyckönskningar! Solig
  • Spinnelin

Det räckte bra med lustgas, krystningarna gjorde ont men då skulle ändå inte ev Eda hjälpt.

• lilja01

Jag skulle inte ha överlevt utan EDA! ;)
    Skulle föda vaginalt med tyvärr slutade det med akut kejsarsnitt - dock inte p.g.a. EDAn.

• GrönaDruvan

Första barnet hade jag bara lustgas, och knappt det..
    Andra barnet hade jag ingenting.

Jag har på båda mina förlossningar gjort det som situationen kräver. Inte planerat något. Är glad att jag inte tog någon bedövning, för man klarar faktiskt smärtan ändå.
    Nu hade jag snabba förlossningar, så då kanske det är annorlunda. Har man en utdragen förlossning så förstår jag att man inte orkar utan smärtlindring.

• Bea08

Fick lustgas och EDA. När EDAn kom var det som att hamna i himmelriket, nä men så stor var skillnade, EDAn gjorde att jag fick en positiv förlossning utan den jobbiga ryggsmärtan, jag kan inte komma på någon nackdel under just min förlossning, har bara en positiv bild av EDA som avlastade bra och tog bort en del av plågan

• Saralito

Svarade annat. Jag tog inte EDA under min förlossning, men hade gärna gjort det. Öppnade mig dock så snabbt att det inte hanns med. Klarade mig igenom på enbart lustgas och akupunktur. Det går det med, men föder jag igen vill jag helst ha lite rejälare doningar.
    Lycka till med allt! 

Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?