• Små fingrar

Tog du EDA under din förra förlossning?

Hej!

Då jag aldrig fött barn och känner en oro inför smärtan i samband med förlossning (BF i Mars) skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra andras berättelser om hur de upplevde EDA. Jag vet att det inte alltid är möjligt att få EDA, men funderar ändå över för och nackdelar. Minus    Plus

Svara gärna på omröstningen och skriv en kommentar och berätta. Kanske upplevde du att den inte hjälpte? EDAn förlängde förlossningen? EDAn resulterade i kejsarsnitt? EDAn räddade dig?

Är även tacksam för tips från er som inte tog EDA. Hur stod ni mot smärtan?

Hur vill ni göra vid en ev. nästa förlossning? Rösta och berätta! Solig
    TACK!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?
  • Spexig

EDA is the shit! Flört

Från trött, hopplöst smärtvrak till glad o lugn, som kan både äta o sova o läsa tidningen medan centimetrarna tickar på! Helt suveränt!

Tänk på att även om EDA kan göra att man öppnar sig långsammare så är man ju för det första smärtfri under tiden (o kan vila sig o samla kraft inför krystningen) o för det andra kan stressen i samband med smärtan (om man inte har EDA, alltså) oxå göra att man öppnar sig långsamt eller inte alls.

Men to each her own. Det passar säkert inte alla.

Förresten, jag är nålrädd, men det här var skitlätt! 

• MiaKelekia

Nej, jag tog ingen EDA. Jag hade bestämt på förhand att jag inte skulle ha någon kemisk smärtlindring. Min första förlossning var fantastisk. Jag var utsövd, hade ätit ordentligt innan och mådde väldigt bra. Det jag använde var dusch för avslappning, akupunktur som var magisk och lustgas som jag tyckte var sådär. Någon mer smärtlindring behövdes inte, jag hade lätt att hänga med och kunde koncentrera mig på andningen, som är jättejätteviktig! Hur dumt det än känns så öva hemma, att andas rätt är helt otroligt bra.
    Eftersom min första förlossning var så bra och lätt så var jag inställd på att nästa skulel vara ännu lättare, ännu snabbare och ja... ännu bättre. Men så blev det inte. Och istället för att öppna sinnena och ta hjälp av exempelvis EDA så fick jag en jättejobbig förlossning där jag knappt orkade mig igenom utan fick värkstimulerande på slutet.
    Den var snabb, jag öppnade mig inte som jag skulle och jag var trött, hade ätit dåligt och mådde inte så bra.

Så jag kan råda till att hålla ett öppet sinne inför förlossningen. Skriv inte i sten att du inte ska ha eller ska ha det på ett eller annat sätt, utan lyssna på kroppen när du är på plats och ta in vad just du behöver när du väl är där. Känner du att du behöver all smärtlindring du kan få så ta det, behöver du det inte så låt bli.

Lycka till!

• u77

Jag hade bara lustgas under mina fl.
    Under den första fl så tyckte jag att den funkade men inte under den andra så jag gav upp den rätt omgående.

Så under den andra fl koncentrerade jag mig på att andas genom värkarna och låg och bet på en spypåse när det gjorde som ondast...funkade för mig Glad 

Men man vet ju mer vad man ska genomlida under den andra fl.
    Visst är det en smärta som är kraftig, men det är ändå en slags positiv smärta. Mäktigt vad kroppen kan åstakomma! Underbart att jag har fått vara med om det två gånger Solig

• AmmiK82

Nope, de tyckte att min förlossning gick så bra och berättade att risken finns att det går slöare. Öppnade mig ca 1 cm/timmen när jag väl var inne. Så... i svagt ögonblick så lyssnade jag på de mest erfarna men det gjorde OOOONT! Efteråt så har jag kanske ångrat mig lite men var inte stark nog att börja diskutera saken.
    Men fick EDA efteråt då jag behövde skrapas. :P

• AmmiK82

"Positivt smärta". Det är inget positivt medan det pågår, jag kunde inte ens tänka på andningen tyvärr, och spydde massor.. men efteråt, DÅ vart det positiv, men hann nog med många "åhhh ont ont orkar inte"!

• tiptoe

Mitt vatten gick utan att värkarna kom igång, så jag blev igångsatt efter 3 dygn.. För mig hjälpte inte lustgasen alls mot smärtan, så jag fick EDA vilket var som rena himelriket för mig.. Nu fick jag den väldigt sent jag var redan öppen 10cm när jag fick den vilket är ovanligt, men jag hade öppnat mig från 3-10 på mindre än en halvtimma så de ville nog lugna ner det hela lite.. Vilket det oxå gjorde, men från att jag fick dropp för igångsättning tills att min dotter föddes tog det ca 7h så hade ändå en ganska snabb snabb förlossning ör att vara första barnet..

• Maeva

Jag tog EDA under min förlossningen som slutade i ett akut snitt (INTE pga EDAn). Jag hade beslutat mig innan för att inte ta EDA men när jag hade kämpat i över 20 timmar övertalade maken och barnmorskorna mig att prova. Om det blir någon mer förlossning för mig blir det EDA mycket tidigare, Nu tror jag att jag spände mig och kämpade emot min egen kropp pga av den utdragna smärtan.

• Heureka

Nej fick ingen EDA under vanlig förlossning.

Jag hade förberett mig inför förlossningen genom att gå på gravidyoga och läsa boken Föda utan rädsla samt tillämpade dyktekniken. Jag andades, dök och gjorde yogaövningar hemma i 6 timmar, med värkar som direkt kom med 5 min mellan. Kom in fullt öppen och födde inom 3 timmar. Under denna tiden hann dottern fastna och fick dras ut med sugklocka. Tog bara lustgas.

Upplevde min förlossning som en fantastisk upplevelse och skulle kunna ha gjort det igen dagen efter.

Lycka till

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • Suneboll

Med 1an fick jag EDA....han satt "fast" långt nere väldigt tidigt o vid förlossningen tryckte han på min ryggsträng=ont plus att mina muskler krampade o inte släppte ner honom ordentligt. Lustgasen gick inte att anv pga detta då jag inte hade några regelrätta värkar med värkpeak o vila emellan. Efter EDAn släppte krampen o jag öppnade mig på ett helt annat sätt...däremot avtog värkarna helt o de fick sätta in värkstimulerad dropp o jag fick aldrig några krystvärkar alls :0(

Med 2an så fick jag riktiga värkar så som man ska ha :0) Vila emellan o så ny värk osv, som blir tätare o tätare....då funkade lustgasen och det fanns överhuvudtaget inget behov av ngn EDA utan den förlossningen var liksom "by the book"

Jag hade inte tagit EDA om inte han suttit fast o jag behövt det...var kass i 5 dar efteråt o förlamad i benen o inga krystvärkar vilket gav en jobbig förlossning. Var kvar på BB i 5 dar.
    Med den vanliga förlossningen med bara lustgas var man som vanligt igen direkt efter o vi åkte hem dagen efter.

Man kan ju inte alltid styra det där om man behöver EDA el ej....spelar ingen roll hur mkt jag skulle ha förberett till 1a förlossningen med andningar o yoga o sånt, det var helt enkelt inte tillämpbart på den förlossningen alls. Medan på förlossning nr 2 kunde man klaart sig helt utan något alls om det skulle vara så...där kom värkarna som en hjälp att föda fram barnet o allt kändes naturligt.

• fundersam10

Jag tog allt!!

Började med lustgas i flera timmar.
    Det var fnittrigt i mitt förlossningsrum.
    Sen kom Eda:n fram.
    Jag fick akupunktur, kvaddlar !!! TA INTE DESSA!! Kvaddlar alltså Det var det värsta jag varit med om!!!!!!
    Tänk er att ni har blivit brända på ett område, och sen blir ni getingstuckna där....

Fy F-N!

Men Edan var uuunderbar!
    Gick fort att sätta dit och det gick toppen.

Drog ut på förlossning då jag blev igångsatt..

värkarna började torsdag kl 19
    Ungen kom lördag natt kl 03.30

Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?