• Små fingrar

Tog du EDA under din förra förlossning?

Hej!

Då jag aldrig fött barn och känner en oro inför smärtan i samband med förlossning (BF i Mars) skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra andras berättelser om hur de upplevde EDA. Jag vet att det inte alltid är möjligt att få EDA, men funderar ändå över för och nackdelar. Minus    Plus

Svara gärna på omröstningen och skriv en kommentar och berätta. Kanske upplevde du att den inte hjälpte? EDAn förlängde förlossningen? EDAn resulterade i kejsarsnitt? EDAn räddade dig?

Är även tacksam för tips från er som inte tog EDA. Hur stod ni mot smärtan?

Hur vill ni göra vid en ev. nästa förlossning? Rösta och berätta! Solig
    TACK!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?
  • Bjornis

Jag tog EDA efter att de satt in värkstimulerande (på grund av att sonen bajsat i fostervattnet och mina ega värkar inte ville sätta fart) som gav mig värkar KONSTANT. EDAn blev dock snett lagd och tog bara på ena sidan av kroppen... Förlossningen slutade till slut i akutsnitt men jag hade kanppast överlevt fram till dess utan en "halv EDA"...
    Min plan var en naturlig förlossning med akupunktur och jag och maken hade övat på "dyktekniken". Tji fick jag. Men jag fick en underbar liten son!

• Pymsan

Har bara läst TS.

Jag tog EDA, hade inte tänkt det från början men när jag varit på förlossningen i 7 timmar och bara öppnat mig 2 cm så kände jag att orken skulle tryta annars. Sen slutade det ändå i akut snitt eftersom det var så långsam progress men jag tror inte jag hade fixat natten utan EDA.

• HKC

Jag tog EDA men det hjälpte inte alls trots att den fylldes på och lades om. Hade inte tänkt ta det egentligen men efter något dygn av värkar var jag beredd att prova allt.

• redneck girl

har fött nio barn och har aldrig rört annat än lustgasen .

• Nangijala

Jag hade en snabb förlossning (7timmar från första värken) så den hanns inte med. Sa direkt när jag kom upp att jag ville ha EDA men då var det försent. Hur ska jag klara det här tänkte jag!! MEn det gick riktigt bra och det gjorde inte alls så ont som jag trodde!
    Så nästa gång det är dags så vill jag inte ha eda, får se om jag tar lustgasen :)
    Lycka till, det går säkert bra hur du än gör!

• Myssline

Jag tog EDA men det hjälpte inte så den här förlossningen ska jag ng försöka med enbart lustgas... Tyckte mest Eda´n var läskig att sätta...

• Snobbas

Spinnelin: Ville bara meddela dig att EDA hjälper visst mot smärtan vid krystning. Gjorde inte ett dugg ont att krysta, kände bara "trycket".

• Maria 1977

Tog edan första förlossningen men det gjorde jag inte med andra. Den hjälpte nämligen inite mig. Inte västerviksmetoden heller.

• JazzKermit

Jag tog EDA när smärtan blev outhärdlig och på inrådan av BM. Dock har vissa sjukhus något slags dropp-system men där jag var så gav de en dos som räckte några timmar och sedan skulle man kunnat "fylla på" den. Om jag har förstått det hela rätt så hade jag inget kvar av EDA under krystvärkarna och det hade antagligen känts annorlunda om jag hade haft dropp-varianten. I mitt fall blev det ju lite pang-på ont till att sluta av med och det var ju lite snopet, "jag har ju fått EDA", tänkte jag...

• shosho83

hej jag tog EDA med mina 2 första men inte med den 3:e hann inte helt enkelt,
    med min första så övertalade min barnmorska mig att ta EDA eftersom hon tyckte att jag var så ung (var 16 år då) ochskulle inte behöva ha så ont, med den andra så hade jag haft värkar i 4 dagar så där var det ingen som frågade utan de sa bara att jag måste ta den för att orka o föda fram barnet, men med den 3:e hann jag inte som sagt och har fortfarande ångest över att jag inte åkte in innan för att hinna o ta EDAn jag lovar att det är rena himmelriket jag älskar EDAn.

Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?