• Små fingrar

Tog du EDA under din förra förlossning?

Hej!

Då jag aldrig fött barn och känner en oro inför smärtan i samband med förlossning (BF i Mars) skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra andras berättelser om hur de upplevde EDA. Jag vet att det inte alltid är möjligt att få EDA, men funderar ändå över för och nackdelar. Minus    Plus

Svara gärna på omröstningen och skriv en kommentar och berätta. Kanske upplevde du att den inte hjälpte? EDAn förlängde förlossningen? EDAn resulterade i kejsarsnitt? EDAn räddade dig?

Är även tacksam för tips från er som inte tog EDA. Hur stod ni mot smärtan?

Hur vill ni göra vid en ev. nästa förlossning? Rösta och berätta! Solig
    TACK!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?
  • Trasseltroll

Tog ingen EDA eller annan smärtlindring (testade lustgas men tyckte inte om den)...jag vill helst köra utan smärtlindring nästa gång också! Jag skrev i mitt förslossningsbrev att jag HELST ville klara mig utan eda/ryggmärgsbedövning men kunde tänka mig det om det blev för jobbigt. Men nu gick förlossningen så fort att jag inte ens hade ett val...rätt skönt ändå att slippa vela ändå:) Vet inte hur jag hade gjort om jag kunnat välja.

• Duntoffla

Jag har fött två barn vaginalt utan EDA. Jag ville inte ta det och det var min sista utväg då jag hade hört talas om de som fått en längre utdragen förlossning, att man inte skulle kunna vara lika "med" osv  plus att jag inte ville ta en spruta i ryggen om jag kunde undvika det. Hur som helst, min första förlossning tog jag sterila kvaddlar 1 gång (dock även det i ryggen men små små nålstick i själva huden)  och sen lustgas. Den andra och senaste förlossningen tog jag bara lustgas. För mig har det "räckt". Jag har ju känt värkarna men de har toppats av med hjälp av lustgas. Att föda barn är det häftigaste som finns och man ska göra det som känns rätt för en själv. Man är inte bättre eller sämre om man tar "droger". Man gör det man måste för att orka helt enkelt. Hoppas att du får en fantastisk förlossning vare sig du väljer EDA eller inte

• Phlippan87
    Duntoffla skrev 2011-01-24 17:30:19 följande:
    Jag har fött två barn vaginalt utan EDA. Jag ville inte ta det och det var min sista utväg då jag hade hört talas om de som fått en längre utdragen förlossning, att man inte skulle kunna vara lika "med" osv  plus att jag inte ville ta en spruta i ryggen om jag kunde undvika det. Hur som helst, min första förlossning tog jag sterila kvaddlar 1 gång (dock även det i ryggen men små små nålstick i själva huden)  och sen lustgas. Den andra och senaste förlossningen tog jag bara lustgas. För mig har det "räckt". Jag har ju känt värkarna men de har toppats av med hjälp av lustgas. Att föda barn är det häftigaste som finns och man ska göra det som känns rätt för en själv. Man är inte bättre eller sämre om man tar "droger". Man gör det man måste för att orka helt enkelt. Hoppas att du får en fantastisk förlossning vare sig du väljer EDA eller inte
    jag var precis lika med, om inte mer, efter EDAn, det är ju ingen drog på samma vis som t.ex morfin. däremot stod de beredda med värkstimulerande vilket dock inte behövdes i mitt fall, hade precis lika kraftiga värkar med som utan EDA
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Duntoffla
    Phlippan87 skrev 2011-01-24 17:39:53 följande:
    jag var precis lika med, om inte mer, efter EDAn, det är ju ingen drog på samma vis som t.ex morfin. däremot stod de beredda med värkstimulerande vilket dock inte behövdes i mitt fall, hade precis lika kraftiga värkar med som utan EDA
    Nej, jag menar inte drog som i droger utan allt som kan räknas som "hjälpmedel" dvs EDA, lustgas, morfin mm.

Jag har ju som sagt inte testat EDA själv bara hört från bägge håll. De som lovordar den och de som inte gör det. Allt är ju så individuellt med en förlossning. Jag fick ta själv värkstimulerande för att det skulle gå lite fortare på min första förlossning. Jag hade värkar men öppnade mig lite sakta och började bli trött. 

• Lussekatten87

Nej,av rädsla för sprutor så tog jag inte den.

• CharmingGirl

Jag tod EDA och det var det bästa jag gjort, och det bästa för både mig och bebis just då. Jag hade haft värkar till och från i flera dygn och blev tills slut inlagd dagen innan jag skulle bli igångsatt. Allt började av sig själv strax innan vi blev inskrivna, men trots värkar i många många timmar hände inget mer, jag öppnade mig inte mer (var öppen 2 cm när vi blev inskrivna) så sa barnmorskan att om jag ville ta EDA så skulle jag göra det nu, för sedan skulle de sätta igång mig. Jag tog den, och herrejäklar vilken befrielse! Jag kunde t o m ta igen två timmars sömn, och när jag sedan vaknade hade jag öppnat mig helt och bebis var på väg.
    Kommer absolut ta EDA vid nästa förlossning om möjlighet finns!

• Fru Sveden

Har fött 2 barn och första gången fick jag EDA andra gången hann jag inte få det. Efter jag fått EDA kände jag ingen som helst smärta bara att det tryckte på neråt. Däremot somnade min rumpa varje gång jag satt för länge i typ 6 månader efteråt (tror det hör ihop) denna gången fick jag tex inte EDA och min rumpa har inte somnat en enda gång

• Hoppetossan 79

Nej jag har inte haft EDA under någon av mina förlossningar.
    Ville ha med första men då han de inte komma innan det var för sent (förlossningen gick väldigt fort)

Andra gången var jag inställd på att jag skulle klara det med tanke på att det gick så snabbt första gången och det gick bra.

Väntar tredje nu och är inställd på att klara det utan EDA denna gången också.

• Eleonoratösen

Har fött två och tagit EDA båda gångerna.

Med första hade jag bestämt att jag inte skulle ha EDA, men när jag vid 8 cm började få värkar alldeles för sällan så tog man fosterhinnan som istället för att få värkarbetet framåt gav mig pinvärkar, utan paus i 4 timmar. Det visade sig att de mycket intensiva värkarna inte öppnade mig mer så till slut sa personalen att jag borde överväga EDA för att vila och jag var väldigt nervös men den hjälpte. Jag kände sedan inte smärtan av värkarna utan som ett obehagligt tryck i ryggslutet. Det gav mig paus till att vila och ta igen mig och när man såg att jag piggnat till fick jag värkstimulerande och det började hända grejer!

Men tvåan kom jag till en gräns att det gjorde så ont att jag ville ha EDA. Jag hade redan nämnt att jag kunde tänka mig EDA så man förberedde med venflon i handen och så ifall det skulle bli aktuellt. Så när jag kände att nu var min gräns nådd gick det ganska bra och narkosläkaren var inte heller så upptagen. Däremot minns jag bestämt att krystvärkarna kändes väldigt väldigt mycket den gången,  men jag vet inte om EDA:n hjälper så mycket mot smärtan av krystvärkarna, men det gick fint.

Jag kan även den här gången, nu när jag väntar bebis nummer 3 ta EDA.

• vampyria2

De har försökt att ge mig den vid tre av mina förlossningar men de har inte fått in den mellan mina kotor...kan säga att det är det som har gjort mest ont under mina förlossningar, när de försöker sätta den, det gör ont i hela ryggen och upp i huvudet.

Men jag har hört så mycket gott om den och det är extremt ovanligt att de inte får in den, ena narkosläkaren hade jobbat i 10 år och hade aldrig misslyckats innan...jag skulle rekommendera den i vilket fall  Drömmer

Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?