• Små fingrar

Tog du EDA under din förra förlossning?

Hej!

Då jag aldrig fött barn och känner en oro inför smärtan i samband med förlossning (BF i Mars) skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra andras berättelser om hur de upplevde EDA. Jag vet att det inte alltid är möjligt att få EDA, men funderar ändå över för och nackdelar. Minus    Plus

Svara gärna på omröstningen och skriv en kommentar och berätta. Kanske upplevde du att den inte hjälpte? EDAn förlängde förlossningen? EDAn resulterade i kejsarsnitt? EDAn räddade dig?

Är även tacksam för tips från er som inte tog EDA. Hur stod ni mot smärtan?

Hur vill ni göra vid en ev. nästa förlossning? Rösta och berätta! Solig
    TACK!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?
  • Trillian80

Jag tog ingen EDA.

Jag började få värkar runt kl 4 på morgonen, slemproppen gick runt kl 7. Åkte in till förlossningen kl 14, då jag var öppen 2-3 cm. Använde mig av en varm vetekudde en stund.
    Fick gå och lägga mig i ett varmt bad. Satt i badet i 2 timmar, och där var den värsta smärtan. Innan förlossningen hade jag ställt in mig på att slippa ta EDA, eftersom jag läst om alla komplikationer som kan uppstå. Men i badet så bad jag om att få EDA eftersom det gjorde så ont. Efter vad som kändes som hundra år tog jag mig upp ur badet (jättejättesvårt samtidigt som man har så ont) och linkade iväg tillbaka till mitt rum,
    När jag väl fick lagt mig i sängen och skruvat på lustgasen så slappnade jag av helt. Alla tankar på EDA försvann för jag kände mig lite härligt groggy. Jag var då öppen 7-8 cm och den allra värsta smärtan hade gått över.
    Resten av tiden använde jag mig alltså av lustgas och även TENS.

Det är klart att det gör ont, men är man mentalt förberedd på att det ska göra det och förstår VARFÖR, samt att det kommer att gå över, så tror jag man kan fixa det. Det varma badet hjälpte en hel del.

Nu är jag gravid igen och jag siktar på att inte ta EDA den här gången heller. Men det viktigaste är nog att inte vara låst vid ett alternativ innan man åker in, utan att man är beredd på att kunna ändra sig.

Lycka till!

• Trillian80

Angående utdrivningsarbetet så tycker inte jag att det var den värsta delen, för det är hen helt annan smärta. Den är mer reflexmässig på något sätt, kroppen säger åt en vad man ska göra. Det är ju förstås lite obehagligt att bli sådär uttänjd, men tar man det lugnt och i den takt kroppen vill så klarar du det fint!
    Min barnmorska sa att det värsta är i mitten, när man har öppnat sig 6-7 cm så är det utförsbacke. Om man nu kan säga så. =)

• jeli

Jag valde EDA vid båda mina förlossningar och fick det när jag var öppen ca 3-4 cm. Då hade jag så j-vla ont men när den var satt kände jag bara ett tryck nedåt och båda gångerna tog det sen en timma till barnen var ute. Jag hade inte ont vid krystningen och det tror jag att jag kan tacka edan för.
    Blir det ett tredje barn så kommer jag vilja ha EDA igen.

• Charlott29

Jag var helt inställd på att ta EDI och hade skrivit detta i mitt förlossningsbrev. Jag fick nålen isatt direkt när jag kom in till förlossningen och var då ca 4 cm öppen. Fick sedan - vad jag tror var - en påfyllning. Dock stannade hela förlossningsarbetet upp och jag öppnade mig inte en mm mer än 8 cm trots värkstimulerande dropp. För mig vart det akut kejsarsnitt och detta berodde enligt BM och läkare på EDA:n.
    Inför nästa förlossning vart jag därför rekommenderad att prova andra alternativ.
    Tilläggas bör dock att den var helt suverän ur smärtsynpunkt! Man kunde koncentrera sig på att vila istället för att ha ont och jag skulle definitivt tagit den igen om den hade funkat på mig.

• Lindreas

Jag tog EDA, men jag upplevde inte att den tog särskilt bra. Jag var fortfarande tvungen att ha lustgasen hela tiden för att orka med värkarna, så det här med att vakna upp i en ny, nästan smärtfri värld och att hinna vila och äta, det märkte jag aldrig av. Dock så blev värkarna kortare, och det var skönt!

Värkstimulerande dropp hade jag också, och jag hade inga problem med att känna krystvärkarna, det var bara att hänga med. Däremot var jag sjukt trött eftersom jag varit vaken i 33 timmar när det var dags att krysta, så jag hade ingen ork kvar. Det tror jag inte att EDA:n påverkade alls, men jag tror att jag hade varit ännu tröttare om jag inte fått den, eftersom jag då förmodligen haft ondare.

Inga andra komplikationer uppstod av EDA:n, och jag var glad att ha den satt när det var dags att sys, eftersom jag fick sövas och bedövas då. De fyllde bara på i kanylen som satt och sederade mig lite lätt så märkte jag inte av någonting alls. Nästa gång vill jag också ha EDA, men hoppas på att den tar bättre!

• mmylove

EDA:n var min bästa vän under förlossningen! Hade haft värkar i typ 40 timmar så det var galet skönt när all värk i ryggen försvann!

• Små fingrar

Åter igen, tack för era svar! =)

För min egen del har jag dock fått höra nu att jag inte kan ta EDA då mitt blod inte koagulerar som det ska. Detta känns lite tungt, då EDA var som en slags räddning OM det skulle vara för smärtsamt. Nu får jag lita helt på naturliga metoder. Är livrädd för kvaddlar, men kommer nog testa dem... HUH!!

Är i vecka 39 nu, så Lilla Liten kan komma när som nu Glad

• Små fingrar
    gnuttenn skrev 2011-02-27 22:17:41 följande:
    Använde bara lustgas under förlossningen.. :)
    Ja... jag hoppas att lustgasen ger massa lust att krysta =) Den ska jag prova!
  • Vårsolen

jag tog inte EDA, hade tens hemma och tyckte det var bra, var öppen 8-9cm när vi väl kom in till förlossningen och väl där använde jag lustgas och tog även akupunktur.
    tråkigt ts att du inte längre kan välja själv hur du vill göra men det kommer gå bra ska du se, lycka till  

Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?