• Små fingrar

Tog du EDA under din förra förlossning?

Hej!

Då jag aldrig fött barn och känner en oro inför smärtan i samband med förlossning (BF i Mars) skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra andras berättelser om hur de upplevde EDA. Jag vet att det inte alltid är möjligt att få EDA, men funderar ändå över för och nackdelar. Minus    Plus

Svara gärna på omröstningen och skriv en kommentar och berätta. Kanske upplevde du att den inte hjälpte? EDAn förlängde förlossningen? EDAn resulterade i kejsarsnitt? EDAn räddade dig?

Är även tacksam för tips från er som inte tog EDA. Hur stod ni mot smärtan?

Hur vill ni göra vid en ev. nästa förlossning? Rösta och berätta! Solig
    TACK!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?
  • Cecilia86
    Små fingrar skrev 2011-01-23 19:14:31 följande:
    Helt sant! Förmodligen upplever jag det på mitt eget lilla vis, men ändå skönt att läsa alla dessa varianter =)
    Tack! Jag får hoppas att jag minns dagen med stor glädje när den är över!
    Haha.. "när den är över!" Det var när jag resonerade så som det var dags för EDA.. Solig Glömde säga att jag blev igångsatt också vilket brukar fördröja allting ytterligare men jag hade ändå bara värkar i 8,5 timme.. :)
  • Oh yes

Hej!
    Tog inte EDA utan gjorde som någon annan här inne skrev. Slappnade av när värkarna kom och koncentrerade mig på att andas. Det gick hur bra som helst. Nu var jag inte på förlossningen så länge (5 timmar) och det hade kanske blivit annorlunda om öppningsskedet dragit ut på tiden.

Min BM följde verkligen mitt förlossningsbrev så långt det var möjligt så det kändes kanaon.

Skriv hur du vill ha det och om du inte riktigt vet prata med din BM så kan ni ta gemensamma beslut under vägen.
    Det kommer att gå jättebra i vilket fall

• pluttiss83

Jag tog EDA när jag var öppen ca 6-7 cm - var verkligen bra tycker jag!  De sista centrimetrarna till 10 kände jag inte, utan kände endast ett lätt tryck neråt ( i ca 1,5 timme). Därefter började krystvärkarna och då hade jag inte kvar något smärtstillande av EDA:an.

• LuPeRo

Jag tog EDA efter att ha haft ont i flera timmar. Jag ångrar inte det alls!
    Smärtan jag kände när jag fick den är inget i jämförelse med värkarna. Och det var rena himmelriket när den började värka. Jag kunde vila en stund innan de riktiga krystvärkarna kom igång.
    Ca 2 timmar senare kom lilleman ut Så jag är mer än nöjd och skulle aldrig tveka att ta den igen!

♥ Lukas ♥ 9/11-10 ♥
  • LuPeRo

Ja just det, jag var öppen 8-9 cm när jag fick den

♥ Lukas ♥ 9/11-10 ♥
  • hannis

Jag fick EDA sent. Var öppen 9 cm och en halvtimme senare är sonen född. Krystade i 12 minuter så värksvag blev jag inte. Oklart om den hann ta över huvudtaget för jag kände ingen större skillnad. Smärtan var klart hanterbar innan EDA så jag ångrar att jag tog den nu i efterhand.

• DidleyDoo

Jag hade tänkt mig ha en så naturlig förlossning som möjligt då jag skulle föda vårt första barn, lite lustgas bara. Little did I know! När jag kom in på BB var jag bara 3-4 cm öppen och 3-4 timmar senare likaså. Jag hade regelbundna värkar och lustgasen funkade fint de där första timmarna. Sen blev jag helt sjukt illamående av smärtan och kräktes hela tiden vilket gjorde det nästan omöjligt att koncentrera sig på att andas och slappna av (jag hatar att kräkas). Som tur var byttes nattskift mot dagskift och den nya BM som kom tyckte att en EDA antagligen skulle vara en bra idé, så jag skulle få tillbaks lite ork och kontroll över situationen. Anestesiläkaren kom och satte den och det gick supersnabbt och smidigt (jag hade kunnat gifta mig med honom!) och det var som att vara med om ett mirakel! Illamåendet och kräkningarna försvann i ett nafs, likaså smärtan. Jag kunde se när värkarna kom tack vare maskinen de kopplar en till men nu kunde jag gå omkring, sitta på en bönsäck och gunga, dansa med min sambo och det blev faktiskt riktigt roligt. Jag fick värkstimulerande dropp samtidigt som EDA:n då jag fortfarande inte öppnade mig så snabbt. Ca 7 timmar efter att EDA:n satts började jag få ordentliga krystvärkar och jag var då öppen, då kom också smärtan tillbaka men på ett annat sätt och det var en positiv smärta (hur sjukt det nu än må låta) som inte gjorde mig illamående och jag hade kontroll och känsel och det var den mest otroliga fantastiska upplevelse jag någonsin varit med om när lille bebisen föddes fram! Nu är jag gravid igen och den här gången tänker jag inte fundera så mycket på förlossningen, det får gå som det går. Blir jag illamående så tar jag självklart en EDA igen om jag kan, annars tänker jag mest fokusera på hur roligt och fantastiskt det är att föda barn. Lycka till TS!

• Izela

jag tog EDA under min första förlossning (tror jag va öppen ca 6 cm)  och det va underbart!!!!!! Hjälpte mig sååå mycket så jag va helt inne på att ta den under nästa förlossning oxå. Så blev det dock inte då det gick så fort och det va det värsta jag upplevt.. förlossningen blev 1000 gånger värre trots att den va typ 10 timmar kortare.

• Aquavit

Valde att ta EDA vid min första förlossning, trots att jag sagt innan att jag helst ville undvika den eftersom jag tycker det känns läbbigt att vara inne och peta i ryggraden. När värkarna väl var i full gång så började jag fundera på om det ändå inte var värt det och rådfrågade BM som tyckte att om jag skulle ta den så var det rätt tillfälle just då, jag var "lagom" öppen för att hinna få full effekt och vilan av EDA'n. Så jag bestämde mig för att ta den. BM informerade antagligen läkaren som kom och skulle ge den, för hon var så pedagogisk och lugn och förklarade allt, hur det skulle gå till och eventuella biverkningar, bla bla bla...vid det laget kände jag mest bara "GE MIG BEDÖVNINGEN!"
    Och den funkade perfekt! Fick flera timmars vila från smärtan innan jag kände krystvärkarna dra igång. Tyvärr var värkarna svaga, så jag fick värkstimulerande dropp, men i slutänden gick det jättebra ändå, behövde ingen sugklocka eller så..

Nu inför nummer två känner jag lite likadant. Helst inte, men känner jag att det behövs eller om BM rekommendrar det så tar jag det.

• Lady T

Nej - jag hann inte under någon av mina förlossningar... Första var jag fullt öppen när de undersökte mig första gången, andra stog doktorn med nålen i handen när sista öppningsvärken kom och sen var det bara att krysta.

Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?