Tog och tog - jag fick
Bm rekommenderade det eftersom jag hade kraftiga värkar och ont redan vid 5 cm och hon tyckte inte att jag hade problem med värksvaghet. Det var obehagligt att få den men inte alls så mycket som jag trodde. Den tog bort ALL smärta, direkt. Så hade jag den under tre timmar, ungefär, och sedan var jag öppen 9 cm så då fyllde de inte på den mer.
Då var jag fortfarande ganska bedövad i underlivet, det var bra, men jag hade skitont vid varje värk i ett band längst ner i magen och det gjorde att jag öht inte kunde "använda" första halvan av värken, det gjorde för ont och jag ville bara ligga platt på rygg med benen rakt ut och ihop. Vet inte hur det hade varit utan eda, om jag hade vant mig gradvis eller om det bara hade varit längre tid som det gjorde ont. I vilket fall som helst fick jag aldrig någon riktig krystkänsla, jag gjorde som de sa till mig och efter bästa förmåga, och fick hjälp med klocka (det tyckte jag var jättebra!) och ett klipp som inte kändes alls tack vare edan. Det kändes inte när de sydde heller, och jag hade väldigt lite besvär efteråt.
Barnet mådde bra.
Nästa gång provar jag gärna utan eda men om det gör ont på ett sätt som jag inte kan hantera och bm tycker det är en bra idé så är jag inte benhård motståndare till en till. Det jag ser MINST fram emot med förlossningen är när bm ska känna under värk för att bedöma hur öppen jag är och hur bra tryck det är i värkarna - SATAN vad det är obehagligt! Hellre har jag då den där otäcka smärtan längst ner i magen under värk, den gör bara ont, det är inte obehagligt dessutom.