• Små fingrar

Tog du EDA under din förra förlossning?

Hej!

Då jag aldrig fött barn och känner en oro inför smärtan i samband med förlossning (BF i Mars) skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra andras berättelser om hur de upplevde EDA. Jag vet att det inte alltid är möjligt att få EDA, men funderar ändå över för och nackdelar. Minus    Plus

Svara gärna på omröstningen och skriv en kommentar och berätta. Kanske upplevde du att den inte hjälpte? EDAn förlängde förlossningen? EDAn resulterade i kejsarsnitt? EDAn räddade dig?

Är även tacksam för tips från er som inte tog EDA. Hur stod ni mot smärtan?

Hur vill ni göra vid en ev. nästa förlossning? Rösta och berätta! Solig
    TACK!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?
  • LillSkruttet

Tog EDA vid min första förlossning. Jätteskönt att få vila från smärtan en stund, men jag fick inte till det där med att krysta riktigt. Jag knep istället, kroppen "förstod" liksom inte vad krysta betydde och jag kände aldrig att jag kom till det stadiet när jag VILLE krysta. Vid varje krystvärk kände jag att jag inte ville vara med längre (tur för mig att det hela  var över på bara några få krystvärkar).
    Andra förlossningen blev det ingen smärtlindring (bortsett från lokalbedövning i underlivet). Kroppen var med på det hela på ett helt annat sätt. Värkarna gjorde mycket ondare men när krystvärkarna tog i både ville och kunde jag hjälpa till och det kändes bra att göra det. 

Så både positivt och negativt om EDA. Sen är det ju så olika hur det tar på olika personer.  

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Muminmamman02

Ja det negativa kan ju vara att det tar längre tid... å att krystandet kan bli svårare...
    fördelarna är ju att man får lite mer smärtlindring...=)

jag hade en snabb förlossning där det bara tog 6 timmar från första värken tills dottern var född... jag hade bara lustgas.. den var suverän!!

krystarbetet gick jätte snabbt å smidigt då jag kände exakt vad jag skulle göra...

tror det är svårt att försöka planera vad man ska ta för smärtlindring, då det kanske inte alls blir som man tänkt sig....

Lycka till och hoppas du får den smärtlindringen som passar dig å din förlossning...

• BebisiFebruari

Ingen EDA, vaginal förlossning :)
    Blev igångsatt kl 11 på fm med vaginalt piller, sa då att jag ville ha den senare för det va nått jag bara bestämt sen innan :)
    Fick en sovdos och avstannande preparat vid 23.45 då i princip ingenting hänt på hela dagen förrutom värkar som inte gjorde ett jota :)
    Men kl 5.20 när jag ville ha den så va det liksom försent haha... fick klara mig på lustgasen från 5.30 och det gick utmärkt 5.45 kom krystvärkarna och sonen föddes 5.54

Kommer inte be om EDA nu i april när nästa barn är beräknat utan räknar med att klara mig med bara lustgas men det kan ändras men så är planen nu iaf :)

• LillTussa
    JazzKermit skrev 2011-02-04 23:49:38 följande:
    Jag tog EDA när smärtan blev outhärdlig och på inrådan av BM. Dock har vissa sjukhus något slags dropp-system men där jag var så gav de en dos som räckte några timmar och sedan skulle man kunnat "fylla på" den. Om jag har förstått det hela rätt så hade jag inget kvar av EDA under krystvärkarna och det hade antagligen känts annorlunda om jag hade haft dropp-varianten. I mitt fall blev det ju lite pang-på ont till att sluta av med och det var ju lite snopet, "jag har ju fått EDA", tänkte jag...
    Fick du kanske spinalbedövning?

Den är precis som EDA men skillnaden är att spinalen är bedövningsvätska som sprutas direkt in i ryggmärgskanalen och har verkningstid ca 2 timmar. EDA sätter man in en kanyl/rör där man koppla på dropp med bedövningsvätska som tillförs kontinuerligt.
  • Silverjag

Jag tog EDA efter 9 timmar då hade jag öppnat mig 4cm och var jätte trött. Den första dosen tog bara på höger sida så jag fick en dos till. Då blev jag sängliggande i 5timmar efter som det på verkade mina ben och jag kunde inte stå. Men det var värt det på dom timmarna öppnade jag mig helt och ville ha mer när EDAn släppte. :) men jag fick värkstimulerande dropp istället. Hade inga problem med att kryst efter EDAn.

• Lisa1976

Jag fick EDA när jag födde för 2 veckor sedan. Jag hade rejält ont av värkarna men klarade mig med lustgas och andning/avslappning ett bra tag. Jag var öppen 7-8 cm när jag fick EDAn. Narkosläkaren var stressad så jag fick sätta mig upp mitt under en värk. Jag andades så mycket lustgas att jag blev hög och började yra och svamla. EDAn verkade direkt och det var som att vakna upp till en ny värld. Höll jag på att föda barn? Plötsligt märkte jag inte ens av min avärkar och steg upp och gick, satt på boll, käkade och vilade för att samla krafter. Värkarna avtog något men dom gav mig lite värkstimulerande. Jag hade inte riktigt fattat att EDAn var SÅ effektiv! Helt kanon att få en paus i all smärta innan det tog fart igen. Hade ju varit bra om det fanns nåt smärtstillande mot själva utpassagen, men dom vill ju att man ska vara med  på vad som händer.

Förra barnet förlöstes med planerat snitt och jag kan intyg att det är MYCKET bättre att föda vaginalt. Jag kunde ju upp och gå på en gång! Hellre ett par timmars riktigt ont än 2 veckors molande värk i magen. Sen gjorde det mest ont i slutet, allt annat var uthärdbart. Det gäller bara att andas och vara stark och ge sig fan på att det här ska man fixa! LYCKA TILL!

• Små fingrar

Grattis till alla barn, och tack till alla lycka till! =)

Jag funderade lite ... har sett att många beskrivit att de vill ha EDA nästan precis innan de förlöst sitt barn. Det verkar ju som att de otroliga värkar ni verkar ha precis innan krysteriet sätter igång är det sista på förlossningen. Vore underbart om man i så fall kan förstå att det "snart är över" och man kanske fortsätter den där sista biten utan EDAn. Men det finns kanske inget som indikerar på att man nästan är framme?? Mer än centimetrar öppen...

Hujj... på lördag går lill*n och jag in i vecka 37!  Förvånad

• Muminmamman02
    Små fingrar skrev 2011-02-10 21:25:45 följande:
    Grattis till alla barn, och tack till alla lycka till! =)

Jag funderade lite ... har sett att många beskrivit att de vill ha EDA nästan precis innan de förlöst sitt barn. Det verkar ju som att de otroliga värkar ni verkar ha precis innan krysteriet sätter igång är det sista på förlossningen. Vore underbart om man i så fall kan förstå att det "snart är över" och man kanske fortsätter den där sista biten utan EDAn. Men det finns kanske inget som indikerar på att man nästan är framme?? Mer än centimetrar öppen...

Hujj... på lördag går lill*n och jag in i vecka 37!  Förvånad
    ja jag tyckte att dom 6-7 första cm var lugnt! då räckte det gott å väl med att andas igenom...sen var det värre...
    jag bad om eda då men fick ingen för narkosläkaren hade fullt upp...åh i efterhand var det tur då dottern ändå nästan var på väg ut...
    jag kommer försöka att inte ta annat än lustgas nästa gång med, men som sagt man är inte så kaxig när man väl ligger där...=)

Jätte bra att du ser dig om efter olika alternativ... många säger att bada lindrar bra i början...har även hört att ackupunktur ska lindra...

lycka till...kan ju ske när som helst nu...=)
  • hilah

Jag var helt öppen när vi kom in till förlossningen, så det fanns ingen tid för EDA. Vilket jag är glad över! Smärtan var hanterbar, jag hade faktiskt föreställt mig den värre. Utdrivningen gjorde riktigt ont, men där hjälper ju inte EDAn ändå. Jag försökte att vara helt lugn och att andas så gott det gick. Spänner man sig och får panik, då blir allt så mycket värre.

• LindaB78

Under min 2:a förlossning så tog det tyvärr 1½ timme frå att jag kände att nu gör det lite väl ont tills det att narkonsläkaren ÄNTLIGEN kom (skiftbyte...) På den tiden hann jag bli så hög på lustgas att bm skruvade ner styrkan, masken gick inte att ta ifrån mig. När jag bad om EDA så tyckte jag kanske att smärtan var 8 på smärtskalan. När jag väl fick EDA så var den smärta jag hade då nedvärderad till typ 5. På slutet så låg jag och laddade för att i "värkvilan" släppa lustgasmasken och skrika EPEDURAL!!!!!  Att bryta foten (det ondaste jag hade varit mer om hittills) var löjligt i jämförelse med detta.
    Tackar sjukvården för att det finns smärtlindring.

Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?