• Små fingrar

Tog du EDA under din förra förlossning?

Hej!

Då jag aldrig fött barn och känner en oro inför smärtan i samband med förlossning (BF i Mars) skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra andras berättelser om hur de upplevde EDA. Jag vet att det inte alltid är möjligt att få EDA, men funderar ändå över för och nackdelar. Minus    Plus

Svara gärna på omröstningen och skriv en kommentar och berätta. Kanske upplevde du att den inte hjälpte? EDAn förlängde förlossningen? EDAn resulterade i kejsarsnitt? EDAn räddade dig?

Är även tacksam för tips från er som inte tog EDA. Hur stod ni mot smärtan?

Hur vill ni göra vid en ev. nästa förlossning? Rösta och berätta! Solig
    TACK!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?
  • Myran 08

Nej jag tog inte eda. Första gången hann jag inte och andra gången vägrade då jag har en sjukdom som gjorde att jag vägrade ha eda på min andra. Kommer även vägra om det blir en tredje förlossning. 

• telgebo

Tog ingen EDA under min förlossning, hade skrivit förlossningsplan att jag helst inte ville ha det och så blev det. Jag vill eha en icke medicinsk förlossning och fick det som jag önskade. Använde mig av akupunkur och profylax och försökte röra på mig och satt på boll bla.

Gravid v.6+0 BF 24/10
  • Themis

Tog EDA, satt perfekt och jag gick från vildjursvrål till "oj vad gott med Snickerspaus, ger du mig korsordet älskling?" på tio minuter.

Kvaddlar däremot är bara ren sadism enligt de ssk och BM jag har talat med, hjälper inte ett skit för de flesta förutom att man får en plåga till att fokusera på.

• Åsa

Nej, och inte med första barnet heller. Inget jag skulle tagit på rutin pga risk för värksvaghet. Hade jag känt behov av det hade jag väl bett att få det men det var uthärdligt ändå. Halsade dock lustgas.

• vimsigastemamman

Har tagit med båda.
    Med första ingen påverkan på värkarna men däremot andra gången då de stoppades upp. Har fått hemsk klåda båda gångerna men det ordnar maken

• Maxbox

Har upplevt EDA som inte fungerat väl, och EDA som fungerat jättebra. När den funkade så var det helt suveränt! Jag kunde sova en stund och få mer ork. Mådde även väldigt bra efter förlossningen och hade mycket energi.
    Skillnaden var att jag satt upp när EDA:n lades, förra förlossningen så låg jag ned och då blev det inte lika bra.

• Lindreas
    Maxbox skrev 2011-02-28 12:50:15 följande:
    Har upplevt EDA som inte fungerat väl, och EDA som fungerat jättebra. När den funkade så var det helt suveränt! Jag kunde sova en stund och få mer ork. Mådde även väldigt bra efter förlossningen och hade mycket energi.
    Skillnaden var att jag satt upp när EDA:n lades, förra förlossningen så låg jag ned och då blev det inte lika bra.
    Vet du om det kan påverka? Jag låg ner när jag fick den, och jag upplevde inte att den var sådär himmelsk att jag ville dansa och lösa korsord...
  • Siie

Jag använde EDA vid min förra förlossning. Det positiva var att smärtan försvann lite, dock inte helt på mig. Och det gjorde att jag hann "vila" lite mellan värkarna. Nackdelen var att värkarna avtog i styrka och när det var dax att krysta så var de för svaga, så fick värkställande dropp för att få igång allt igen som drog ut på förlossningen med ca 2 timmar. Men då kunde jag sova lite (dottern är född på natten) sen när det väl kom igång var hon ute på bara några minuter.. Var inne på förlossningen totalt 6 timmar, så ska väl inte klaga på tiden egentligen. Nu till nästa förlossning ska jag försöka att inte ta EDA då jag hade spökont där de satt den jättelänge efteråt och att det drog ut på förlossningen.. Men vi får se, lustgasen gillade jag inte alls. Jag tror man känner allt det där när man väl är där, jag hade en förlossningsplan och den gick åt stora H. Jag hade endast EDA och sen koncentrerade jag mig på andningen och gnugga mina fötter, det var den bästa "smärtlindringen" :)

• Lindreas
    Siie skrev 2011-02-28 15:14:45 följande:
    Jag använde EDA vid min förra förlossning. Det positiva var att smärtan försvann lite, dock inte helt på mig. Och det gjorde att jag hann "vila" lite mellan värkarna. Nackdelen var att värkarna avtog i styrka och när det var dax att krysta så var de för svaga, så fick värkställande dropp för att få igång allt igen som drog ut på förlossningen med ca 2 timmar. Men då kunde jag sova lite (dottern är född på natten) sen när det väl kom igång var hon ute på bara några minuter.. Var inne på förlossningen totalt 6 timmar, så ska väl inte klaga på tiden egentligen. Nu till nästa förlossning ska jag försöka att inte ta EDA då jag hade spökont där de satt den jättelänge efteråt och att det drog ut på förlossningen.. Men vi får se, lustgasen gillade jag inte alls. Jag tror man känner allt det där när man väl är där, jag hade en förlossningsplan och den gick åt stora H. Jag hade endast EDA och sen koncentrerade jag mig på andningen och gnugga mina fötter, det var den bästa "smärtlindringen" :)
    Gnuggade du fötterna? Hur hjälpte det?
Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?