Med min son så blev jag igångsatt och fick EDA vid 18.30, då fick jag värkstimulerande för jag öppnades inte tillräckligt snabbt. Vet inte vilken tid det sattes in men kanske runt halv åtta.
Tio i tio var jag öppen 5 cm, kvart över var jag öppen 8 cm och två värkar senare var jag fullt öppen.
Jag kände krystvärkarna klart och tydligt och kunde krysta utan problem. 23.05 är han född.
Med min dotter så startade det av sig själv med vattenavgång utan värkar mitt i natten, jag sa till barnmorskan i tid att jag ville ha EDA den här gången också. Klockan var 12.30 när jag fick den och var då 4 cm öppen, klockan 14.00 var jag 6 cm öppen och en kvart efter det får jag första krystvärken. 14.30 får jag börja krysta och klockan 14.49 är hon född. Den här gången var jag utan värkstimulerande.
EDA:n funkade perfekt för mig båda gångerna och jag kommer lätt ta den igen nästa gång, oerhört skönt att slippa smärtan och bara känna trycket nedåt, jag kunde vila båda gångerna och rent av sova. Slapp må illa och kunde prata igen så jag har bara positiva saker att säga.
Eller jo en negativ sak fast det vet jag inte ens om det har med den att göra men efter förlossningen kändes det lite obehagligt i ryggen där slangen hade varit och kändes i någon dag, båda gångerna var det så så jag tror att det var därför men vet inte.
Det gjorde inte ont men det var en liten konstig känsla där bara. Men så värt det haha