• Små fingrar

Tog du EDA under din förra förlossning?

Hej!

Då jag aldrig fött barn och känner en oro inför smärtan i samband med förlossning (BF i Mars) skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra andras berättelser om hur de upplevde EDA. Jag vet att det inte alltid är möjligt att få EDA, men funderar ändå över för och nackdelar. Minus    Plus

Svara gärna på omröstningen och skriv en kommentar och berätta. Kanske upplevde du att den inte hjälpte? EDAn förlängde förlossningen? EDAn resulterade i kejsarsnitt? EDAn räddade dig?

Är även tacksam för tips från er som inte tog EDA. Hur stod ni mot smärtan?

Hur vill ni göra vid en ev. nästa förlossning? Rösta och berätta! Solig
    TACK!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?
  • Krans

Hej!  Jo jag tog EDA och tycker det både var bra och dåligt. Tyckte inte att det känndes när de satte den på mig hade lustgas under tiden. Först var det jätte skönt att få andas ut lite och tom somna en liten stund. Men tyvärr avstannade värkarbetet nästan helt så de drog ner på bedövningen och fick dropp som satte igång värkarna igen och det känndes jättekonstigt som om något var jätte fel i kroppen. Så nästa gång blir det bara lustgas för min del hoppas jag Men är ju jätte svårt att säga på förhand, går ju inte att förutse hur det kommer att bli. Jag ville egentligen inte ha EDA från första början men personalen på förlossningen tyckte jag behövde det och som sagt precis i början var det verkligen jätteskönt.

• ramsylina

Jag tog EDA trots att jag innan var inställd på att försöka klara mig utan. Jag hade så ont att det inte bara gick på nåt annat sätt, jag var helt borta i huvudet pga värkarna och visst knappt vad upp och ner var kändes det som. EDA:n tog jättebra på mig och från att ha jätteont kände jag knappt av värkarna...
    Jag hade en långsam öppning och fick värkstimulerande, men så var det redan innan EDA:n kom in i bilden så det är svårt att säga om den påverkade eller inte. Men jag hade tokont redan vid 3 cm och hade aldrig klarat resten utan att få den bedövningen.

Inför nästa förlossning är mitt mål att klara mig utan, att inte få panik och spänna mig när värkarna kommer och att på så sätt klara av det hela ändå. Men det är bara en förhoppning, känner jag att det gör för ont kommer jag begära EDA igen, särskilt om det är långt kvar att öppna sig.

• sarah88

Jag tog EDA när jag var öppen 4-5 cm, mådde skit innan den inte så jätte mycket p.ga. smärtan men mådde fruktansvärt illa o spydde, hade heller inte ätit nåt sedan dagen innan då mina värkar startade kl 6 på morgonen. Men efter EDA:n försvann illamåendet o kände bara tryck neråt som inte alls gjorde ont. Så jag kunde äntligen få i mig nåt och äta, så efter det fick jag tillbaka min energi. Det gick hyffsat snabbt för mig va inne på förlossningen kl 10.30 och fick EDA runt 11.30,  och 18.16 va ha ute. Så för mig va det kanon, öppnade mig bra  eftersom jag kunde slappna av och låta kroppen göra sitt. EDA:n slutade värka lagom till krystvärkarna så det gick jätte bra det med. Ett tips är bara att ta det som det kommer o inte bestämma för mycket innan vad man ska göra och inte göra eftersom man inte vet hur det känns eller hur man kommer må. Jag personligen tyckte inte jätte mycket om lustgasen för jag kände mig inte närvarande utan mest  full så jag tyckte EDA va bättre då  jag va helt klar i huvudet.

• Esmiso

har fött två barn med EDA och ett barn utan. Gjorde lika ont, men gick fortare utan, så jag rekommenderar inteEDA...

• LabLover

Nej, har två vaginala förlossningar bakom mig. De gick båda så snabbt att det inte hanns med. Vet inte riktigt vad jag ska säga om smärtan, smärta är subjektivt. Det sägs att det gör ont på ett annat sätt när förloppet är snabbt men jag har inget att jämföra med. Det var iaf över snabbt för mig Hade inte velat att det skulle ta längre tid!

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Phlippan87

ursprungligen ville jag inte ha EDA, var LIVRÄDD för den "enorma" nålen men jag hade det ändå som ett alternativ om jag skulle känan det där och då. bad om den när jag hade haft värkar nonstop i 30 minuter utan att något övrigt hände och lustgasen inte hade någon vidare effekt.
    För mig var det rena himmelriket, kände inte krystvärkarna mer än att kroppen reagerae på dem och ville trycka på, vilket ju också var ganska skönt enligt mig.
    fick inga problem alls, har hört av vänner där den tagit lite snett så de tapapt känseln i ena benet osv men jag hade mer problem med det innan EDAn än efter (benen vek sig för mig när jag var på toa och jag kunde inte känna dem alls, efter EDAn hade jag inga sådana tendenser). fick även lite välbehövlig vila då jag slapp ha så fruktansvärt ont (värkarna började vid 22 och var intensiva från start, EDAn fick jag vid 13), jag hade då inte sovit på över 1 dygn och det märktes på mig...

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Phlippan87

kan tillägga att ajg även denna gång kommer ha den som en "back-up" om jag känner att jag behöver det men det är inte mitt förstahandsval, vill köra med andningsövningar (vilket jag inte gjorde alls senast) och lustgas

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • SailorGirl

TS, jag vill börja med att säga att smärtan innan krystskedet (den som inte kunde lindras) var jobbig, men inte oöverkommlig.Varje värk kom jag närmare att få träffa min dotter och den tanken höll mig ovanför ytan. När sen krystvärkarna satte in, så blev jag faktiskt imponerad över att min kropp visste precis vad som skulle göras och kunde bara flyta med, under instruktionen av tre fantastiska barnmorskor och undersköterskor.

Det tog tid, men man inser inte hur tiden gått förrän efteråt. EDA:n var jobbig att få, för jag öppnade mig väldigt fort (8 sista cm på 2½h) och jag fick den egentligen för sent för att ha nytta av den. Jag kommer dock att ta den igen. Den och all annan sorts smärtlindring jag kan få, utom sterila kvaddlar som gjorde mer ont än mina egna värkar

Det var fantastiskt att föda. Faktiskt. Det hade jag inte väntat mig att jag skulle tycka innan jag gjorde det. Det svåra kom när man kom hem med sitt knyte och med nöd och näppe kunde skilja upp från ner och fram från bak. Jag skulle rekommendera vilken förstföderska som helst att lita på personalen under förlossningen och läsa på om barnets första månad istället, för när man inte får sova, barnet skriker och kräker om vartannat (Japp, vi fick ett kolikbarn) och amningen får en att gråta av smärta, då vill man veta vad man ska göra för att lösa problemen. Annars går man sönder i själen.

• HannaS83

Jag tycker eda va jatte bra! Skulle aldrig ens fundera pa en "naturlig" forlossning nasta gang.

Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?