• Små fingrar

Tog du EDA under din förra förlossning?

Hej!

Då jag aldrig fött barn och känner en oro inför smärtan i samband med förlossning (BF i Mars) skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra andras berättelser om hur de upplevde EDA. Jag vet att det inte alltid är möjligt att få EDA, men funderar ändå över för och nackdelar. Minus    Plus

Svara gärna på omröstningen och skriv en kommentar och berätta. Kanske upplevde du att den inte hjälpte? EDAn förlängde förlossningen? EDAn resulterade i kejsarsnitt? EDAn räddade dig?

Är även tacksam för tips från er som inte tog EDA. Hur stod ni mot smärtan?

Hur vill ni göra vid en ev. nästa förlossning? Rösta och berätta! Solig
    TACK!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?
  • Neko

Jag tog inte det och är glad över det. Det gick att stå ut med lustgas (tog det från 8 cm öppen) även fast det såklart gjorde ont. Men inte så att jag trodde att jag skulle dö eller så =) Smärtan är som så allmän i hela kroppen att det går lättare att bara flyta in i den och stå ut, det är värre om det bara gör ont i en kroppsdel tycker jag.

Kommer inte att ta under kommande förlossningar heller, dessutom rädd för biverkningar.

• Underbara ungar

Med mitt första barn tog jag EDA och det gjorde att jag blev mer kontrollerad och "lugn". Det tog udden av det onda. Jag kände fortfarande varje värk, men de gjorde liksom inte ont. 
    Sen blev krystningsskedet lite utdraget i stället, 1 tim 50 min, men det behöver ju inte bero på EDA:n utan att jag va förstföderska. Hela förlossningen från start till slut tog 10 timmar.

Med barn två och tre har det inte hunnits med EDA, utan de är födda med lustgas. 
    Nr två tog 5½ timme och nr tre tog 3 timmar. 

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • J o a n n a

Ja, annat: Kejsarsnitt. Jag tog det, men ångrar det då det troligtvis satte stopp på min redan väääldigt utdragna förlossning vilket slutade med KS.

• pluvdo

Jag fick EDA när jag skulle föda efter att ha haft ont i 24 timmar eller något sådant. EDA:n hjälpte mot värkarna jag hade då, men inte mot värkarna jag hade sista sex timmarna. Hann vila från värkar kanske 1-2 timmar innan de andra värkarna kom igång och gjorde ont. Är dock glad att jag tog en EDA, för det hade förmodligen gjort ännu ondare annars.

• Probably the best    in the

Ingen EDA på nån av förlossningarna.
    Jag personligen är mer rädd för biverkningar av EDA:n än att ha ont.
    Förberedde mig så mkt jag bara kunde genom avslappningsövningar och positivt tänkande, för mig funkade det kanon.

• theklow

Fick Eda när jag var 4-5cm öppen pga att jag hade lite för ont av värkarna och lustgas hjälpte inte på mig, fick bara ont i halsen. Nackdelen med Eda var att jag var tvungen att sättas igång igen 2 ggr för att värkarna slutade helt. Men det var det värt! Vet därimot inte hur jag ska göra denna gång, beror på värkarna...

• Små fingrar

Tack för era svar!

Det är verkligen sååå individuellt hur man upplever smärtan om man läser era inlägg!
    Tråkigt att det ledde till kejsarsnitt i några fall, känns som en otäck risk att överväga, hoppas era barn mår bra! Obestämd

Skönt att höra att det räddat många från en hemsk smärta och som har bra upplevelser av förlossningsförloppet, förstår att ni vill välja det igen.

Hur är personalen på förlossningen, respekterar de och uppmuntrar mig om jag skriver att jag vill försöka utan eller övertalar de en om man börjar skrika av smärta?

Bra tips om andning. Jag övar yoga just nu och hoppas att jag kommer ihåg det när det väl är dags så man inte får panikångest =/

• Små fingrar

En fundering till: Gör det inte kollosalt ont när EDAn går över och man vant sig vid att inte ha så otroligt ont? Eller det kanske sker gradvis och man vänjer sig? (värst vad jag var frågvis idag) =)

• Kazeer

Nej, ingen EDA under min vaginala förlossning. Behovet uppstod inte.

Jag hade skrivit i mitt förlossningsbrev att jag helst ville klara mig utan EDA men att jag ville att BM skulle säga till mig om hon bedömde att jag kunde vara hjälpt av EDA. Jag upplevde aldrig något behov av EDA under förlossningen. När BM och jag pratade igenom förlossningen och gick igenom förlossningsjournalen ett par dagar senare, sade hon att hon också hade gjort bedömningen att jag klarade mig bra utan EDA.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Skarpa

Jag tog EDA, och tack vare den kunde jag sova ett par timmar, vilket behövdes. Om den gjorde att förlossningen blev längre än den annars skulle ha varit, är ju inte möjligt att säga säkert. Dock gjorde min tupplur att jag orkade hela vägen.

Du behöver ju inte bestämma något nu, utan du kan ju se hur det känns med smärtan när det väl är dags. Be barnmorskan säga till när det börjar närma sig gränsen för när du inte kan ta EDA, så har du lite koll på att du inte kan få den om du vill ha den när det gått för lång tid. Jag tror inte att de försöker övertala dig att ta EDA, utan att de respekterar att du vill försöka utan. Däremot kan det kanske vara så att de nämner det som ett alternativ om de märker att du har mycket ont. (Jag spekulerar bara, jag tog EDA på eget initiativ). Skriv om hur du tänker kring detta i ditt förlossningsbrev, så finns det på pränt om du inte är så kommunikativ sen

EDAn jag fick var sådan att jag fick påfyllningsdos automatiskt hela tiden, så den gick inte över. Sedan hjälper den ju inte på samma sätt mot krystvärkarna, men det var inte så att jag blev "mer" chockad av smärtan bara för att jag sluppit ett tag. Istället blev det, som sagt, lättare att handskas med den eftersom jag var mer utvilad.

Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?