• Små fingrar

Tog du EDA under din förra förlossning?

Hej!

Då jag aldrig fött barn och känner en oro inför smärtan i samband med förlossning (BF i Mars) skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra andras berättelser om hur de upplevde EDA. Jag vet att det inte alltid är möjligt att få EDA, men funderar ändå över för och nackdelar. Minus    Plus

Svara gärna på omröstningen och skriv en kommentar och berätta. Kanske upplevde du att den inte hjälpte? EDAn förlängde förlossningen? EDAn resulterade i kejsarsnitt? EDAn räddade dig?

Är även tacksam för tips från er som inte tog EDA. Hur stod ni mot smärtan?

Hur vill ni göra vid en ev. nästa förlossning? Rösta och berätta! Solig
    TACK!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?
  • Moyo

Tog inte EDA vid min förra förlossning eftersom det gick för fort, däremot tog jag EDA vid min första förlossning och det var verkligen räddningen, jag var absolut totalt självmordsbenägen innan den sattes och den tog bort all smärta men inte kontrollen.

• WhiteAngels
    Nej,jag ville testa men fick inte pga induktion.Så under min förra förlossning blev det ingen smärtlindring alls.
  • Vroooooom

Ja, jag hade EDA. Tyvärr slutade den att fungera efter ett tag men efter en lång och smärtsam latensfas så var den stunden guld värd. Jag kunde hämta mig lite och kunde för första gången se lite positivt på förlossningen även om jag nog hade behövt ha den lite längre tid egentligen.

Did you give the world some love today?
  • Moyo
    Små fingrar skrev 2011-01-23 17:13:10 följande:
    En fundering till: Gör det inte kollosalt ont när EDAn går över och man vant sig vid att inte ha så otroligt ont? Eller det kanske sker gradvis och man vänjer sig? (värst vad jag var frågvis idag) =)
    Jag fick ha EDA tills barnet var fött, men jag antar att det kan ha berott på att förlossningen gick stadigt framåt, att bebisen mådde bra och att jag hade behov av EDA:ns blodtryckssänkande effekt.
  • Små fingrar
    Kazeer: Skönt att höra att de bedömde helt efter hur du kände själv!

Tack Koo!  Ja, det blir nog till att skriva att jag vill kämpa själv men att de upplyser om att det snart är för sent så man inte får panik där efter och går bärsärkargång ;)

Påfyllningsdos, aaaah! Det visste jag inte. Trodde det var max en gång i ett visst skede.

Moyo: Självmordsbenägen låter mindre kul... hehe. Jag är glad att du fick EDA! =)

Tack igen för alla svar!
  • glammis

Nä det gjorde jag inte. Har BF om 4 dagar och planerar inte EDA nu heller. Profylaxandning is da shit och räcker om du frågar mig!

• Therese H

Ja jag fick EDA under min förlossning. Jag började med lustgas. Min BM informerade mig i god tid att det kunde ta ca 40 minuter (just då på just det sjukhuset) från att jag säger till om EDA till att den har maximal verkan.
    MB lyssnade på mig och mina önskemål. EDAn tog bort udden av smärtan, men det kändes ändå tillräckligt för att känna när krystvärkarna kom och så. Kommer att ta EDA denna gången med

• Ova

Jag har inte tagit EDA vid mina två förlossningar. Sa innan att jag helst vill undvika det, men jag är inte så korkad att jag säger absolut nej då jag inte vet vad jag har att vänta mig.

Första förlossningen hade jag mest ont under natten då jag öppnade mig från 1 till 2 cm (låter helt löjligt, men jag tror att det var för att jag var så trött). Under dagen sen så var det bättre när jag kunde röra mig och tänka på annat. Första förlossningen åkte jag in med regelbundna värkar vid midnatt och hon är född kl 19 efter 1,5 timmas krystande. Andra barnet är född ca 50 minuter efter att jag kom in efter 1,5 krystvärk (och då tyckte jag att jag hade åkt i god tid eftersom jag skulle ha profylaktisk antibiotika minst 2 timmar innan förlossningen).

• Cecilia86

Fick EDA och det hjälpte jättebra för mig.. Kände bara ett starkt tryck efter men det var allt.. Stängde av pumpen en och en halv timme innan han var ute så det inte skulle störa krystvärkarna som bara höll på i fem minuter innan han var ute.. Hade värkar i sammanlagt 8,5 timmar och fick EDA efter 2,5 så för mig fördröjde den nog inte förlossningen.. :) 

Dock så tror jag inte att det spelar någon roll hur det var för alla oss andra för det är så himla individuellt hur det blir och hur det går för just dig kan du inte veta förens du är där.. Stort lycka till i alla fall! Hoppas du får en underbar upplevelse oavsett om du väljer EDA eller ej.. :) 

Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?