• Små fingrar

Tog du EDA under din förra förlossning?

Hej!

Då jag aldrig fött barn och känner en oro inför smärtan i samband med förlossning (BF i Mars) skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra andras berättelser om hur de upplevde EDA. Jag vet att det inte alltid är möjligt att få EDA, men funderar ändå över för och nackdelar. Minus    Plus

Svara gärna på omröstningen och skriv en kommentar och berätta. Kanske upplevde du att den inte hjälpte? EDAn förlängde förlossningen? EDAn resulterade i kejsarsnitt? EDAn räddade dig?

Är även tacksam för tips från er som inte tog EDA. Hur stod ni mot smärtan?

Hur vill ni göra vid en ev. nästa förlossning? Rösta och berätta! Solig
    TACK!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?
  • Små fingrar
    Anna4 skrev 2011-01-23 19:47:23 följande:
     Det jag lärt mig om smärtan är att det blir värre av att ligga ner. Med sista stod jag hela tiden, man får liksom spjärn mot golvet.
    Tack för tipset Glad
  • Lejonhjärta

Nej set gjorde jag ej. Kände heller aldrig att det var så jävligt att jag absolut var tvungen att ha någon heller. Men sånt e ju högst individuellt. Däremot gick jag loss på lustgasen mot slutet men den tar inte direkt bort smärta utan gör en snarare då snurrig att man inte bryr sig så mycket om smärtan.

~Nora maj 2008 & Frank september 2010~
  • Nightswimmer

Jag var ganska säker på att jag inte ville ha EDA, men känner mig supernöjd med att jag beslutade mig för att ta den när det var "skarpt läge". Jag testade även akupunktur och lustgas, men ingetdera funkade för mig. (Ingen lindring av akupunkturen, och kaskadkräktes av lustgasen.) När EDAn sattes hade jag varit vaken i 32 timmar, varav ca 15 med värkar, och var ganska medtagen. Då var det skönt att ett tag bli totalt smärtlindrad, och kunna slumra till en stund, samt hitta fokus på det väsentliga igen. Alltså att föda barn - inte bara vilja komma bort från allt trött och ont. Sambon skrattade hejvilt åt att jag började snarka typ så fort jag hade fått bedövningen!

Det är ju olika om man fyller på eller ej. SJälv fick jag ingen påfyllning, så när jag började krysta, ungefär 6 timmar efter att ha fått EDAn, så var jag inte särskilt bedövad längre och det upplevde jag som superbra, eftersom det gav en viss kontroll över krystandet. Känns som att det måste va svårt att jobba på när man inte känner vad man gör...

Nästa förlossning kommer jag vara precis lika öppen som jag var under den första. Jag tänker absolut försöka med både akupunktur och lustgas igen, men om jag känner att det blir ohanterbart för mig kommer jag garanterat välja EDA igen!

♥ H 2008-06-15 ♥
  • Nightswimmer
    Nightswimmer skrev 2011-01-23 21:17:23 följande:
    Nästa förlossning kommer jag vara precis lika öppen som jag var under den första.
    Ha ha! Inte räknat i centimeter alltså, utan öppen för förslag! Barnmorskorna brukar vara bra på att känna in en
    ♥ H 2008-06-15 ♥
  • Nån annan

Jag, jag tod eda eftersom personalen rekommenderade det. Blev igångsatt och edan skulle hjälpa mig slapna av och göra att förlossningen gick snabbare sades det. Och visst gick det snabbt, men edan minskade inte smärtan någonting.

• Hanna36

Blev helt smärtfri med EDA, kan verkligen rekommendera den!

~ Mamma till 3 goingar ~
  • monaco

Nej, ingen eda, lite lustgas vid krystandet bara. Hann inte med annat! Hoppas din förlossning blir lika bra som min, jag skulle göra det hundra gånger till om jag fick... !

• Göteborgsbruden

Nej, bara lustgas. Hann inte få varken med första eller andra.

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • Oj vad det blåser

Nej, tog ingen EDA. Och ja det gjorde väldigt ont, men det gick bra ändå. Hade en väldigt uttdragen förlossning och EDA'n hade nog orsakat ett snitt för min del. Kommer att försöka låta bli EDA den kommande förlossningen också.

Tycker att andningen gav mest och det var jätte skönt med varma handdukar och akupunktur.

• Saian

Guds gåva till den födande kvinnan är EDA!

Så kände iaf jag direkt efter min förlossning. Jag hade redan haft otroligt ont och kämpat i 12 timmar med förvärkarna så jag fick den så fort jag var tillräckligt öppen, 4-5 cm. Efter det kunde jag t om sova i några timmar för att sen krysta ut lilltjejen.

Jag kommer antagligen ta det igen om det blir någon mer förlossning MEN jag har fortfarande ett år efter förlossningen problem med nervskador som vi antar kommer därifrån. BB hävdade då att det inte var så men jag tror faktiskt de har fel. 

Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?