• Små fingrar

Tog du EDA under din förra förlossning?

Hej!

Då jag aldrig fött barn och känner en oro inför smärtan i samband med förlossning (BF i Mars) skulle jag vara väldigt intresserad av att få höra andras berättelser om hur de upplevde EDA. Jag vet att det inte alltid är möjligt att få EDA, men funderar ändå över för och nackdelar. Minus    Plus

Svara gärna på omröstningen och skriv en kommentar och berätta. Kanske upplevde du att den inte hjälpte? EDAn förlängde förlossningen? EDAn resulterade i kejsarsnitt? EDAn räddade dig?

Är även tacksam för tips från er som inte tog EDA. Hur stod ni mot smärtan?

Hur vill ni göra vid en ev. nästa förlossning? Rösta och berätta! Solig
    TACK!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?
  • Amazina

Det skönaste med EDAn var att den gav lite andrum. Man blev av med smärtorna och kunde vila, dricka och äta lite. Sen var jag asmotiverad, utvilad, på gott humör och krystade som f*n. 

• happy 78

Ja jag tog den men tyvärr så va den väldigt svår att ge mig då jag hade trångt mellan kotorna så det va en pina..Gjorde väldigt ont och jag fick stötar i benet o dessutom funkade det inte..
    Efter ett par timmar hade jag så ont att jag ville få den lagd av en annan läkare och då gjorde det inte ont alls o det fungerade denna gång.
    Så trots det hemska smärtan jag först fick av den va det värt det till slut men nästa gång kommer jag försöka få nån som är väldigt skicklig på att sätta bedövningen...

• Zezam

Jag fick EDA vid midnatt - var då öppen 4-5 cm. Hade haft värkar sedan tidigt på morgonen så EDA var toppen! Jag kunde sova och slappna av. 2,5 timme senare är dottern född. Öppnade mig 5-6 cm på strax över två timmar tack vare att jag kunde slappna av. Krystade i 15 minuter.

Var lite anti EDA innan men fick äta upp mina ord...

• Små fingrar
    Cecilia86 skrev 2011-01-23 18:07:55 följande:
    Dock så tror jag inte att det spelar någon roll hur det var för alla oss andra för det är så himla individuellt hur det blir och hur det går för just dig kan du inte veta förens du är där.. Stort lycka till i alla fall! Hoppas du får en underbar upplevelse oavsett om du väljer EDA eller ej.. :) 
    Helt sant! Förmodligen upplever jag det på mitt eget lilla vis, men ändå skönt att läsa alla dessa varianter =)
    Tack! Jag får hoppas att jag minns dagen med stor glädje när den är över!
  • Mary Jo

Nej. Hann inte med annat än Lustgas och den hjälpte ingenting. Det var fruktansvärt.

Om jag blir gravid en gång till så vill jag komma in i tid så jag hinner få det!

• Emsters mamma

Fick EDA på första och var nöjd med det. Ville ha det även på andra men det hanns inte med och det gjorde djävulskt ont!

• lövet2

Nej, jag har aldrig tagit EDA. Jag har använt psykoprofylax i stället och klarat mig alldeles utmärkt på den!

• fröken sol

det gick fort och gjorde bara ont i 1,5 h så jag tog ingen smärtlindring.

• brummagumman

Ja. Jag kom in vid midnatt efter tolv timmar värkar hemma och först var lustgasen fantastisk! Frampå småtimmarna behövde jag mer lindring och fick EDA. Jag kunde slumra till och få vila men öppnade mig inte mer än till 8-9 och då blev det akut snitt vid 18 dagen efter. Tror att EDA är jättebra just för att få tid till lite andhömtning.

• Anna4

Jag har fött tre barn med lustgas i slutet. Väldigt ont men jag vill inte ha Eda. Jag har haft ganska snabba förlossningar, varit på bb tre h med alla. Är gravid med fyran nu o tänker göra lika om det går. Det jag lärt mig om smärtan är att det blir värre av att ligga ner. Med sista stod jag hela tiden, man får liksom spjärn mot golvet.

Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?