• Anonym (Nyfikna jag)

SAMBOS: Hur ofta hörs ni under jobbtid?

(osäker på under vilket ämne ja skulle placera denna fråga, inget relationsPROBLEM detta, men relationsfråga)

En fråga som kom upp på jobbet under lunchen hos oss, nyfiken hur det är för er därute.. :)

Ni som är sambos:

Hur ofta hörs ni med era respektive under dagen/då ni båda/ena jobbar?
    SMS/Samtal?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:23
    Gäller även de som är gifta givetvis, sorry! :) alla som bor ihop med andra ord.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 16:35
    loggade in idag och ser att det kommit in 449 svar! är helt CHOCKAD :)
    RIKTIGT kul att så många svarade, skall läsa igenom det ikväll. Fortsätt bidra med inlägg!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 11:59
    Hej alla igen! Har knappt hunnit läsa alla svar, väldigt oväntat att SÅ många skulle svara. Sjukt kul! :D

En till fråga: Blir ni "irriterade/ledsna" om ni smsar eran sambo (och ni vet att möjligheten finns för honom/henne att svara) men ni får inget svar tillbaka, efter flera timmar först? Något som ni reagerar på, ärligt?
  • Svar på tråden SAMBOS: Hur ofta hörs ni under jobbtid?
  • Helka

Ytterst sällan och när det händer är det endast för att meddela större missöden.Trist när jag tänker efter, men jag hinner inte surfa på FL och prata i telefon och SMS:a samtidigt, måste jobba med....Oskyldig

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-25 15:40:13 följande:
    så du surfar aldrig någonsin privat? ringer aldrig aldrig något privatsamtal? Det tror jag nog...
    Nej det gör jag faktiskt aldrig.  Jag tycker det är respektlöst mot de brukare som det är meningen att jag ska hjälpa. Pausen är okej från privat mobil, men det är ju inte lönat eller något som går på firmans räkning.
  • SeTa

Vi hörs av 3-5 gånger under en arbetsdag. För det mesta är det sms men när han ska hämta på dagis ringer jag alltid en stund innan och påminner. Oftast skickar jag ett sms och påminner också.

• Anonym

Undrar mig vad man har för sig på sitt jobb om man har tid och ork att sms o ringa varandra så ofta som en del verkar göra. Inte klokt. Vad är det för chefer som godkänner det? Ringer till min sambo om det är något viktigt t ex sjukdom mig eller barnen. Inte för att tramsa runt. Han är läkare och har definitivt inte tid, lust eller möjlighet att fixa med mobilen på jobbet.

• Anonym (störaren)
    Anonym skrev 2011-01-25 15:38:39 följande:
    Jag kan tydligen inte citera just nu...
    Ni som tycker det är helt okej att "socialicera" privat i arbetstiden, jag förstår inte ert resonemang? Även om man har möjligheten och kan göra det utan att tappa fokus, så är det lönad tid som går till det. Som arbetsgivare hade jag inte alls uppskattat det, iaf inte om det händer dagligen.
    Men vad är det för skillnad om det är under lönad tid man pratar privata samtal, sålänge ens arbetsuppgifter inte blir lidande av det? Vet själv att i vissa fall (tråkiga rutinuppgifter som man kan göra i sömnen) så arbetar jag bättre om jag får den distraktionen som ett telefonsamtal innebär. Om jag bara gör den tråkiga rutinuppgiften så tappar jag snabbt koncentrationen, för att just är så himla tråkigt. Om jag istället får prata med någon under tiden (och alla har inte kollegor som de kan prata med) så går arbetet smidigare och lättare.

Så om man räknar med att man kan arbeta lika bra även om man talar i telefonen, tycker du då i så fall att det också är fel att lyssna på musik/radio under arbetstid? Det är ju också "roligt" och inte nåt du får betalt för, men som ändå pågår under arbetstid. Så vari ligger skillnaden att lyssna på musik/tala i telefonen? Då får man således inte heller lyssna på musik.

Hade jag varit arbetsgivare hade jag gett blanka *piip* i ifall mina arbetstagare lyssnade på musik, ljudbok, talade i telefonen eller t.o.m såg på film eller spelade poker under arbetstid! Sålänge det inte påverkar deras arbetsuppgifter och -resultat negativt så skulle de få göra vad de vill.
    Personligen tror jag att lite egen "distraktion" under abretstiden kan öka på produktiviteten. Små pauser helt enkelt. Och det är väl slutresultatet som är viktigast, inte sättet man når dit på (inom rimliga gränser, förstås!)
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-25 15:44:50 följande:
    Undrar mig vad man har för sig på sitt jobb om man har tid och ork att sms o ringa varandra så ofta som en del verkar göra. Inte klokt. Vad är det för chefer som godkänner det? Ringer till min sambo om det är något viktigt t ex sjukdom mig eller barnen. Inte för att tramsa runt. Han är läkare och har definitivt inte tid, lust eller möjlighet att fixa med mobilen på jobbet.
  • Anonym

Jag ringer min sambo om det är nått viktigt jag måste ha kontakt med honom angående direkt. Det har kanske hänt 5 ggr på 2,5 år. Sen sms:ar han mig när han är på väg hem. Jag jobbar hemifrån. Det har kanske hänt 2 ggr att han ringt mig.

• Runguska

Jag brukade ringa då jag väntade på bussen eftersom det var så trist att vänta i kyla på en dagligen försenad buss. (Mellan en halvtimme och timme sen buss är inte kul att vänta på, å andra sidan var väglaget sådant att jag ändå uppskattade att de tog det lungt)

Behövde jag meddela mig (eller hade rullande installationer som bara behövde "övervakas" kunde jag skriva lite på MSN, men inte ofta. Kanske jobbade jag för kort tid för att få in någon samtalsvana på arbetstid.

• Anonym (störaren)

Kan ju dock tillägga att jag har förståelse för att på vissa arbetsplatser så går det helt enkelt inte att tala privata telefonsamtal utan att behöva "ta" sig den tiden från sina arbetsuppgifter. Då är det ju naturligtvis okej.

Mitt resonemang, som jag också försökte poängtera, baserar sig ju på att telefonsamtalen INTE stör arbetsuppgifterna på detta sätt. Ville bara förtydliga. Och i SÅNA fall ser jag det inte som något problem.

• Gurkburk

Vi hör av oss till varandra enbart om vi har något specifikt att säga som inte kan vänta tills vi är hemma, typ för att berätta att vi ska jobba över eller liknande och då blir det inte mer än ett kort samtal eller sms. Jag skulle bli tossig om min sambo hörde av sig flera gånger per dag. På jobbet är jag fokuserad på mina arbetsuppgifter och på jobbet. Sambon kan jag snacka med hur mycket som helst när jag kommer hem.

Svar på tråden SAMBOS: Hur ofta hörs ni under jobbtid?