Prova inte detta hemma!
Vad bör andra låta bli att prova hemma?Kriterierna:
a) Du ska ha provat
b) Det har med hemmiljön att göra
Favoritar!
Gör inte det här:
Glöm inte O´boyen framme efter ditt "nattamål"
Orsak: Treåringen smög upp på morgonen och täckte vardagsrummet i ett tunt lagar O´boy damm som är rena h*lvetet att försöka dammsuga/sopa upp. Hittade O´boy i hörnen i veckor efteråt.
Gör inte det här: Låt samma nu fyraåring bygga en koja i hörnet bakom hörnsoffan.
Orsak: 1 vecka senare funderade jag på vad det var på väggen, lyfter undan filten och ser en fin väggmålning.
Skulle kunna fortsätta ett bra tag med saker den lilla donnan hittade på..
Gör inte
- Snabba, lite hårdhänta avtorkningar av locket på dasspappershållaren!
Orsak
- Om inte rullen sitter fast ordentligt kan det ge upphov till stygn i tummen samt en delvis avskuren tumnerv.
Gör inte
- Försök inte att dela en tom petflaska med en brödkniv
Orsak
- Slinter du kan det leda till djupa sår i fingrar och delvis avskurna nerver
Gör inte
- Försök inte ta emot en trillande kaktus med foten
Orsak
- Säger sig själv (min lillebror dock, inte jag!)
Gör inte detta: lämna din tvååring obevakad, ens för ett mycket k o r t ögonblick!, tillsammans med en tub Inotyol en timme innan ni ska på barndop.
Anledning: det är mycket besvärligt och stresshöjande att tvingas tvätta sitt gallskrikande barns hår med Yes diskmedel, tre gånger i rad...utan resultat....och dessutom en aning pinsamt när alla gäster på dopet undrar om man försökt fixa någon form av brylcreme-Elvisfrilla på sin avkomma....
Gör inte detta hemma. Lägg inte 2st saxar en kam sax för volym klippning och en vanlig sax på handfatet när du klipper dig.
Resultat: du stå i godan ro och klipper volym lägger ner saxen tar tag i lugen tar saxen klipp du står med en tofs i näven, vad jag svor
Vad lär man sig av det använd en sax i taget
gör inte detta hemma : gör ordning en STOR skål med fruktsallad när du kommer hem från krogen, lägg dig i soffan o ska äta den
varför? på morgonen när man vaknar o upptäcker att man har fruktsallad över hela sig + den nyköpta soffan för man somnade med skålen på magen då är det inte skoj..
gör inte detta hemma: få inte ett super viktigt samtal från en vännina när du precis har börjat tappa upp ett bad
varför? jaa, du kan sen bada enda ut i hallen...
gör inte detta hemma: lämna kokande vatten med alla nappar i
varför? vattnet kokar bort, alla nappar smälter och senare har vi en tös som skriker o skriker för det finna inga nappar hemma eller att köpa den tiden på dygnet,
Gör ej: Kolla av gammal vana temperaturen på det du häller upp mot underarmen, även om det inte är vällingvatten.
Orsak: Tevatten är MYCKET varmare än vällingvatten.
Och en big no-no:
Gör ej: Om du är höggravid med uppsvullna ben och fötter samt har sån foglossning att du alltid är helt låst i höfterna när du reser dig, och dessutom är så rackarns slarvig att du lämnar kläder och överkast på golvet vid sängen när du går och lägger dig - rusa INTE upp som en panikslagen galning när äldsta barnet drömmer en mardröm på natten och försök rusa till honom som någon slags graciös gasell.
Orsak: Det är ASJOBBIGT att försöka förklara för sjukhuspersonalen att blåtiran och hjärnsakningen du fick av att snubbla rakt in i dörrkarmen inte alls uppkommit genom hustrumisshandel.
Fortsättning:
Gör ej: Om du ådragit dig en hjärnskakning och en rejäl blåtira genom att springa in i en dörrkarm, besvara inte sjukvårdspersonalens frågor om hur det står till hemma med saker som:
-Han är världens snällaste! Det är jag som är klumpig. Nej, nej, ni förstår inte, jag ser alltid ut så här! (Man blir inte så smart av hjärnskakning.)