• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • bakeacake83
    Martina86 skrev 2011-02-15 15:04:34 följande:
    NEj ni har så jäkla fel så ni förstår inte, alla som inte läst utbidlningen anställs som vårdbiträde och resten som läst till USK, ring och kolla med komunal så får ni se, jag har gjort det!
    Nej, så är det itne alls efters undersköterska inte är en skyddad titel. Jag blev anställd som undersköterska utan att ha läst om vårdnadsprogrammet. Om du har en massa ig kan AG bestämma sig för att snatälla dig som vårdbiträde istället. Men självklart har du gått programmet och har betyg i allt så ska du anställas som usk.
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 15:06:04 följande:
    Om du läser BTHs kursbeskrivning så står det ingenstans att man blir utbildad Undersköterska. Undrar om du inte behöver en kurs i läsförståelse!
    Det vet jag men där heter det UNDERSKÖTERSKEPROGRAMMET.
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 15:06:48 följande:
    Nej, jag har ingen aning om vem TS är och jag bryr mig inte heller... Varför skulle jag veta det? Vad är det du insinuerar??
    Visst vi säger så.
  • Martina86

Men herregud då gjorde dem jäkligt fel, är du inte USK anställs du inte som det, varför i sånna fall finns det lägre löner för dem som ej är undersköterskor? och varför finns det då något som heter vårdbiträde. Ring facket så får ni se! Jag ger mig inte för jag vet hur dte ligger till!

• bakeacake83
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:08:12 följande:
    Det vet jag men där heter det UNDERSKÖTERSKEPROGRAMMET.
    UNDERSKÖTERSKEPROGRAMMET menar jag
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:08:35 följande:
    Visst vi säger så.
  • Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:10:00 följande:
    UNDERSKÖTERSKEPROGRAMMET menar jag
    Jo du har skrivit det 2 gånger nu. Ser det ut som nån bryr sig?
  • bakeacake83
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 15:06:04 följande:
    Om du läser BTHs kursbeskrivning så står det ingenstans att man blir utbildad Undersköterska. Undrar om du inte behöver en kurs i läsförståelse!
    Nej, det står att du har möjlighet att arbeta som undersköterska efter undersköterskeprogrammet och det är för att undersköterska inte är en reglerad eller skyddad yrkestitel.
  • bakeacake83
    Martina86 skrev 2011-02-15 15:09:15 följande:
    Men herregud då gjorde dem jäkligt fel, är du inte USK anställs du inte som det, varför i sånna fall finns det lägre löner för dem som ej är undersköterskor? och varför finns det då något som heter vårdbiträde. Ring facket så får ni se! Jag ger mig inte för jag vet hur dte ligger till!
    Där för att vårdbiträde anställs man som normalt när man inte har relevant utbildning. Om arbetsgivaren vill anställa en outbildad som undersköterska är det helt ok, så länge det inte finns någon som är utbildad som står på kö. Detta eftersom undersköterska inte är en reglerad eller skyddad yrkestitel, men det är hetl ok att säga att man ÄR undersktöerska efter att man har gått undersköterskeprogrammet/vård- omsorgsprogrammet.
  • bakeacake83
    Martina86 skrev 2011-02-15 15:09:15 följande:
    Ja man blir undersköterska efter omvårdandsprogrammet, dvs det är ok att kalla sig för det. Resulterar i att man anställs som just undersköterska.

Men om en person utan utbildning anställs så anställs de oftast som just vårdbiträden, för att de saknar utbildning. Har man däremot jobbat ett tag och har relevant erfarenhet så kan man anställas som usk (upp till varje enskild arbetsgivare) såvida det inte står någon utbildad med lika mycket erfarenhet på kö. 
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?