• bakeacake

Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?

Blir man undersköterska efter att ha gått ett omvårdnadsprogram eller en undersköterskeutbildning?

Det råder väldigt skiljda meningar om det tydligen..

Ska vi reda ut det en gång för alla?

Jag, och många med mig säger att det inte är det. Det är ingen yrkesexamen, men jag vet att skolministern tycker att det ska bli det framöver...

Du kan anställas som Uska om du gått en omvårdnadsutbildning, men du blir inte automatiskt uska när du går ut skolan utan det blir du först som anställd...

Ungefär som att en kille på hotell och restaurangprogrammet inte är kock när han går ut, utan blir det när han anställs som kock..

Frågor på det?

• Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?
  • bakeacake83

Återkommer i annat namn eftersom folk inte förstår att jag inte är ts.

• bakeacake83
    Martina86 skrev 2011-02-15 15:36:29 följande:
    Det är väl en jäkla skilnad, då fick ju du jobbet för att du läste till SSK, men du kan inte anställas på ett sjukhus om du inte har USK utb eller påbörjade studier till SSK
    Nej, jag fick jobbet för att jag hade relevant erfarenhet och skulle börja läsa till ssk. Hade inte böärjat ännu. Att jag skulle börja att läsa till ssk var bara ett plus i kanten.
  • bakeacake83

För de som vill veta så finns ts i trdåen igen under annant namn (börjar på O) är dock inte jag. Men jag tänker avbryta mitt medlemskap och byta namn för att inte förväxlas som ts men jag återkommer.

• Ocensurerad
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:39:20 följande:
    För de som vill veta så finns ts i trdåen igen under annant namn (börjar på O) är dock inte jag. Men jag tänker avbryta mitt medlemskap och byta namn för att inte förväxlas som ts men jag återkommer.
    Nu får du fan ge dig! DU har ingen jävla rätt att påstå saker som du inte har bevis för.

Ja, de är dags att du avreggar dig innan du hinner bli avstängd!!
  • sirisdotter
    bakeacake83 skrev 2011-02-15 15:02:12 följande:
    Nej, jurist /jur.kand) är en skyddad yrkestitel. Advokat blir man efter inträde i advokatsamfundet efter fullgjord jur.kand + adv.utbildning/kurs.
    Den här utvikningen av tråden är ganska OT -  men på vilket sätt är jurist/jur kand skyddad titel?   Känner en person med kanske 75 %  av juristutbildningen avklarad.   Vederbörande kallar sig nu många år efter studierna jurist.
  • PiaSofia

Tillbaka igen under nytt nick. Var jag som var bakeacake83 (alltså inte ts) tidigare.

• PiaSofia
    sirisdotter skrev 2011-02-15 15:46:19 följande:
    Den här utvikningen av tråden är ganska OT -  men på vilket sätt är jurist/jur kand skyddad titel?   Känner en person med kanske 75 %  av juristutbildningen avklarad.   Vederbörande kallar sig nu många år efter studierna jurist.
    Jag vet faktiskt inte varför den är skyddad.
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 15:40:52 följande:
    Nu får du fan ge dig! DU har ingen jävla rätt att påstå saker som du inte har bevis för.

Ja, de är dags att du avreggar dig innan du hinner bli avstängd!!
    Förlåt men jag trodde/tror fortfarande att du är ts (bakecake) eftersom du använder samma språk som henne. Men ber om ursäkt.
  • Ocensurerad
    PiaSofia skrev 2011-02-15 15:50:51 följande:
    Förlåt men jag trodde/tror fortfarande att du är ts (bakecake) eftersom du använder samma språk som henne. Men ber om ursäkt.
    Men se där har du fruktansvärt fel! Jag har varit medlem i flera år!
  • PiaSofia
    Ocensurerad skrev 2011-02-15 15:52:30 följande:
    Men se där har du fruktansvärt fel! Jag har varit medlem i flera år!
    Jag det motsäger jag mig inte. Det har ts med varit. Samt jag under två nick. Det är det många som har.

inboxar dig istället för att det ska bli för OT. 
Svar på tråden Undersköterska efter omvårdnadsprogrammet?